«شلخته‌نویسی»، مهم‌ترین آسیب شبکه‌های اجتماعی بر زبان فارسی است

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» نشست تخصصی “شبکه های اجتماعی مجازی و تاثیر آن بر فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران” با حضور مسعود اسدپور، رئیس آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران توسط غرفه شهر مجازی در روز یکشنبه 16مهر برگزار شد.

مسعود اسدپور، مدیر آزمایش های مجازی دانشگاه تهران، در خصوص سیر تاریخی فعالیت ها در فضای مجازی گفت: سابقه فعالیت های اجتماعی تالارهای گفت‌وگو اولین مرحله ورود به فضاهای اجتماعی است. بعد وبلاگ ها امکان ثبت خاطرات روزمره را فراهم کردند، پس از آن ریزبلاگ ها پا به عرصه گذاشتند که امکان به روز کردن از طریق تلفن همراه فراهم می شد.

وی نسل بعدی را دایره المعارف ها دانسته و گفت: ویکی پدیا یکی از معروف ترین آن هاست، اشتراک رسانه و پس از آن سیستم های توصیه گر وارد عرصه شدند و آخرین نسل از فعالیت ها در فضای مجازی شبکه های اجتماعی است.

فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی، امکان تعریف پروفایل، مشخصات شناسنامه ای، موقعیت جغرافیایی و غیره است و امکان ریز بلاگ و وبلاگ نویسی از دیگر خدمات شبکه های اجتماعی است.

این استاد دانشگاه در خصوص اصل حاکم بر شبکه های اجتماعی نیز گفت: همرنگی با جماعت و پس از آن یک دستی اصل حاکم بر آن است، بدین صورت که ابتدا دایره دوستی در این شبکه های اجتماعی گسترده می شود و پس از آن این دوستان به یک رنگی با یکدیگر می پردازند.

وی از جمله واقعیت های شبکه های اجتماعی را آمار بالای کاربران عضو در فیس بوک دانسته و گفت: در سال 2012 قریب به 901 میلیون نفر عضو اجتماعی فیس بوک هستند، 40میلیون نفر در توییتر و در سایت یوتیوب به عنوان نخستین مرکز آپلود ویدیوی دنیا هر 6.5 دقیقه بیش از صد ساعت فیلم قرار می گیرد.

اسدپور افشای عقیده، علاقه و سلیقه در میان کاربران ایرانی، کاهش ارتباط چهره به چهره، تنهایی در فضای واقعی، تحریک در فضای مجازی، کاهش هوش هیجانی از جمله تهدیدات شبکه های اجتماعی دانسته و یکی از مهمترین این تهدیدات را ورود بعضی لغات در زبان فارسی که معادل آن وجود ندارد و نزدیک شدن زبان نوشتاری به زبان گفتاری به اصطلاح رواج “شلخته نویسی”، بیان کرد.

این استاد دانشگاه استفاده از اطلاعات با سرعت زیاد و هزینه کم و نیز سرعت بالای انتشار اطلاعات را هم از مزایای شبکه اجتماعی دانسته و در پایان راهکارهایی را برای استفاده بهتر از این فضا بیان کرد: به رسمیت شناخته شدن شبکه های اجتماعی به عنوان تولید محتوای قوی، راه اندازی شبکه های اجتماعی بومی و ورود شرکت های تجاری، سازمان های فرهنگی و تبلیغاتی نیز در این عرصه است.

اسدپور در پایان به عنوان نمونه، نتایج تحقیق خود را در خصوص تاثیر شبکه های اجتماعی بر حوادث پس از انتخابات ارائه داد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول