اگر شکنجه «ستار بهشتی» ثابت شود، مسئولان مجازات می‌شوند

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومي و تشريفات قوه قضاييه، آيت‌الله آملي لاريجاني، رئیس قوه قضائیه در جلسه چهارشنبه 24 آبان مسئولان عالي قضايي به وضعيت رسانه‌ها درباره حملات حقوق بشري عليه قوه قضاييه اشاره کرد و با تاکيد بر اين‌که اين حملات تازگي ندارد، افزود: متاسفانه اين بار نيز به بهانه مرگ يکي از شهروندان (ستار بهشتی) که البته حادثه‌اي تلخ و ناگوار است، رسانه‌هاي خارجي و حتي متاسفانه برخي رسانه‌هاي داخلي سوار بر موجي از اطلاع‌‌رساني عليه قوه قضاييه شده‌اند.

رئيس قوه قضاييه تاکيد کرد: قوه قضاييه از نخستين لحظه وقوع اين حادثه پيگيري‌هاي خود را آغاز کرده است و به دادستان تهران دستور داده‌ام تا با دقت و سرعت و با نظارت دادستان کل کشور پيگير اين پرونده باشند و البته در اين رسيدگي به جنجال‌هاي رسانه‌اي توجهي نکنند.

آيت‌الله آملي لاريجاني در پاسخ به پرسش برخي رسانه‌ها مبني بر دليل سکوت قوه قضاييه درباره اين حادثه با تاکيد بر اين‌که «وظيفه دستگاه قضايي سخن‌پراکني درباب پرونده‌ها نيست و البته در قبال سخناني که عليه نظام يا قوه مطرح شود، پاسخ لازم را خواهد داد» به دستور خود مبني بر رسيدگي همه‌جانبه به اين واقعه و لزوم مجازات خاطيان در صورت اثبات جرم اشاره کرد و گفت:‌ گرچه اين حادثه به صورت مستقيم ربطي به قوه قضاييه يا زندان اوين ندارد و متهم در اختيار نيروي انتظامي بوده است، با اين حال قوه قضاييه به وظيفه خود تا اين لحظه عمل کرده و دستورهاي لازم صادر شده است و قطعا اگر اثبات شود که مرگ اين شهروند در اثر اهمال يا شکنجه در زمان بازداشت بوده است، ماموران و مسئولان اين حادثه مجازات خواهند شد.

رئيس دستگاه قضا تصريح کرد:‌ اگر اثبات شود که اين فرد در اثر شکنجه فوت کرده است، تخلف و جنايت چند مامور بوده است و نبايد به بهانه‌اي براي تضعيف نيروي انتظامي يا قوه قضاييه تبديل شود.

آيت‌الله آملي لاريجاني افزود:‌ تعجب‌آور است که رسانه‌هاي غربي که انگار بهانه‌اي براي حمله عليه جمهوري اسلامي ايران يافته‌اند، فراموش کرده‌اند که در زندان‌هاي گوانتانامو و ابوغريب چنان جنايت‌هايي عليه زندانيان مرتکب شدند که روي تمام جنايتکاران تاريخ را سفيد کرده است.

رئيس قوه قضاييه تاکيد کرد: قوه قضاييه از باب وظيفه انساني،‌ شرعي و قانوني خود به تمام ابعاد اين حادثه رسيدگي مي‌کند و البته اين رسيدگي ها به شلوغ‌کاري‌هاي رسانه‌اي درباره حقوق بشر ربطي ندارد.

وظیفه ما سخن‌پراکنی نیست

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه شورای روسای کل دادگستری استان‌ها و دادستان های سراسر کشور در پنج‌شنبه 25 آبان،به حادثه اخیر فوت «ستار بهشتی» اشاره کرد و گفت: این حادثه ناگواری بود ولی در اولین لحظه وقوع این حادثه بادادستان تهران تماس گرفتم و از وی خواستم با اقتدار به این مسئله رسیدگی کرده و به جوسازی‌های موجود هم توجه نداشته باشد.

آیت الله لاریجانی گفت: فارغ از بحث مشخص شدن مقصرین این پرونده به آقای دادستان گفتم که مبادا خون کسی پایمال شود زیرا اینجا مسئله حق مردم در میان است.

رییس قوه قضاییه با ابراز تأسف از برخی هجمه‌هایی که به واسطه وقوع این حادثه به دستگاه قضایی شد افزود: سکوت قوه قضاییه به منزله اهمال و سستی نبود بلکه وظیفه ما سخن‌پراکنی نیست بلکه اجرای عدالت وظیفه ماست.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: بطور قطع اگر تخلفی از سوی نیروی انتظامی رخ داده باشد با توجه به اینکه متوفی در اختیار نیروی انتظامی بوده با آن برخوردی محکم و قاطع خواهیم داشت اما در این مسیر تلاش بیگانگان این است که از این آب گل‌آلود به نفع خودشان ماهی بگیرند.

پاسخ رئیس دستگاه قضا به یک جریان‌سازی «دولتی»

چندی پیش، چند سایت خبری وابسته و حامی دولت جریان رسانه‌ای را علیه دستگاه قضا راه اندازی کردند تا بگویند اگر رئیس قوه قضائیه اجازه بازدید از زندان اوین را به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران می‌داد، واقعه مرگ ستار بهشتی در این زندان واقع نمی‌شد.

به عنوان نمونه، تقوی‌فرد، مدیر مسئول روزنامه خورشید در گفت‌وگو با سایت دولتی ایران گفت: اگر اجازه می دادند رئیس جمهور از اوین بازدید کند، چنان جوی در جامعه و روابط فی مابین متهمان و مجرمان با مسئولان قضایی و بازجوها به وجود می آمد که زمینه های هرگونه حادثه تلخ را یک بار برای همیشه ریشه کن می کرد. کافی است تصور کنیم که یک ماه قبل، احمدی نژاد با سبک آشنای خود با زندانیان و حتی مجرمان امنیتی گفت و گو کرده و تصاویر و اخبار آن در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است تا برایمان مسجل شود، قوه قضائیه چه فرصت بزرگی را از دست داده است.

آملی لاریجانی در پاسخ به این جریان‌سازی گفت: در عجبم که برخی از سایت‌های وابسته به دولت، این موضوع را دستاویزی قرار داده‌اند و گفته‌اند که حالا مشخص می‌شود که چرا رئیس جمهور قصد بازدید از زندان اوین را داشته است؛ در حالی که این یک تلاش نادرست برای سوءاستفاده از یک حادثه است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول