محل نگهداری «ستار بهشتی» غیر قانونی بوده است

مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با عصر ایران گفت: «ستار بهشتی»، در نهم آبان سال جاری با حکم قضایی بازداشت و در رباط کریم، تفیهم اتهام شد و پس از انتقال به دادسرای تهران، مقام قضایی، برای او حکم بازداشت موقت صادر کرد و او را به مدت 10 در اختیار نیروی انتظامی قرار داد تا تحقیقات از وی به عمل بیاید.

نماینده کمیسیون امنیت ملی برای بررسی ابعاد مرگ بهشتی افزود: طبق قانون، او باید به بازداشتگاه آگاهی تهران برده می شد ولی نیروی انتظامی به جای انتقال او به بازداشتگاه آگاهی، بهشتی را به «تحت نظرگاه پلیس فتا» منتقل کرد و دو شبانه روز هم او را آنجا نگهداری کرد که در نهایت متهم در آنجا درگذشت که علت مرگ در دست بررسی است.

وی درباره تفاوت «بازداشتگاه» و «تحت نظرگاه» نیز توضیح داد: در همه پایگاه های پلیس، بخشی به عنوان «تحت نظرگاه» وجود دارد که برای نگهداری متهمان برای مدت چند ساعت محدود، مثلا 2 تا 3 ساعت پیش بینی شده اند. در این تحت نظرگاه ها ، متهمان تا قبل از اعزام به محاکم قضایی و نظایر این نگهداری می شوند تا به عنوان مثال وقتی تعدادشان به چند نفر رسید و خودروی انتقال متهمان مهیا شد، از آنجا منتقل شوند. بنابراین وقتی حکم بازداشت کسی توسط مقام قضایی صادر می شود، او را نباید در تحت نظرگاه نگهداری کنند بلکه باید به بازداشتگاه ببرند.

دواتگری افزود: در بین دوایر نیروی انتظامی تهران، فقط یک بازداشتگاه زیر نظر سازمان زندان ها وجود دارد و آن، بازداشتگاه آگاهی است و نگهداری متهمانی که برایشان حکم بازداشت صادر شده، در سایر دوایر ناجا به جز این بازداشتگاه، کاملا غیر قانونی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی که خود سابقه سال ها قضاوت دارد افزود: با این اوصاف، اصل بازداشت متهم، با نظر قاضی، اشکال قانونی نداشته است اما محل نگهداری وی توسط نیروی انتظامی، غیرقانونی بوده است که این موضوع هم باید مورد رسیدگی جدی قرار بگیرد و با متخلفان برخورد شود تا از تکرار حوادث مشابه جلوگیری به عمل آید.

نماینده ویژه مجلس در پرونده مرگ بهشتی در پایان به مردم اطمینان داد که این ماجرا به طور جدی پیگیری و به نتیجه خواهد رسید و گفت: در این باره قوه قضائیه تا کنون عملکرد خوب و شفافی داشته و با این روند، حتما نتیجه رسیدگی، بسیار متقن خواهد بود و از این بابت خیال مردم آسوده باشد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول