«شکوفا» مخفف شهروند کارآمد و فناوری اطلاعات است

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، «همایش وبلاگ‌نویسان تهرانی»، در روز چهارشنبه 27 دی، به همت معاونت اجتماعی شهرداری منطقه6 تهران و به منظور تقدیر از برگزیدگان جشنواره «شکوفا» برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر حمید ضیایی پرور، دبیر علمی کانون وبلاگ نویسی جشنواره شکوفا، سخنرانی کرد.

«شکوفا»، شهروند کارآمد و فناوری اطلاعات

حمیدرضا ضیایی‌پرور در ابتدای سخنرانی خود در خصوص سابقه فعالیت «جشنواره شکوفا»، با اشاره به مفهوم نام جشنواره گفت: شکوفا در واقع مخفف سر واژه‌های «شهروند کارآمد و فناوری اطلاعات» است و این جشنواره با هدف ارتقای مهارت‌ها و دانش شهروندان تهرانی در حوزه فناوری اطلاعات به‌منظور استفاده و بهره‌برداری از خدمات شهرالکترونیک کلید خورده است.

وی همچنین در خصوص شاخه‌های جشنواره نیز گفت: جشنواره شکوفا شامل هفت جشنواره تخصصی است که در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات، وبلاگ‌نویسی، بازی‌های رایانه‌ای، روباتیک، مهارت‌های رایانه‌ای، گرافیک، رسانه‌های دیجیتال و برنامه‌نویسی موبایل برگزار می‌شود.

دبیر علمی کانون وبلاگ‌نویسی جشنواره شکوفا، در خصوص ساختار جشنواره نیز گفت: ساختار این جشنواره به‌گونه‌ای است که از استراتژی کلان‌شهرداری تهران در حوزه مدیریت شهری یعنی «محله‌محوری» تبعیت می‌کند. یعنی هر یک از محلات 374گانه شهر تهران دارای یک کانون تخصصی در هر یک از حوزه‌های هفت‌گانه فوق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در 374 محله تهران و با 7کانون، 2618 کانون تخصصی فن‌آوری اطلاعات خواهیم داشت گفت: تا کنون 50درصد کانون‌ها شکل گرفته اند و بقیه هم در حال شکل‌گیری است.

ضیائی‌پرور تأکید کرد: شرکت در این جشنواره مقدمه،شکوفه و سرآغاز شکوفایی استعدادهای شهروندان تهرانی است.

دستوالعمل و خط مشی تشکیل کانون‌ها

بنابر این گزارش، کانون وبلاگ نویسان محلات تهران، عبارت است از تمام شهروندان تهرانی که در هر محله از محلات تهران دارای وبلاگ بوده و در جشنواره وبلاگ نویسان تهران شرکت کرده‌اند.

دبیر علمی کانون وبلاگ‌نویسی جشنواره شکوفا، در خصوص دستور العمل و خط مشی تشکیل کانون‌ها پیشنهاد داد: فرآیند تأسیس و دستورالعمل تشکیل کانون‌ها شبیه سازمان‌ها مردم‌نهاد (NGO) بوده و کانون‌ها براساس اساسنامه پیشنهادی که قابل تغییر نیز هست، فعالیت خود را آغاز کنند.

وی تأکید کرد: یکی از فعالیت‌های این کانون‌ها، «جشنواره شکوفا» است.

ضیایی‌پرور در خصوص خط مشی وبلاگ‌نویسی در این کانون‌ها گفت: هدف از تشکیل کانون وبلاگ‌نویسان تهران، ساماندهی وبلاگ نویسان شهری، تشکیل بانک وبلاگ نویسان و برنامه کل این مستندات است که از طریق سایت «مای‌تهران» در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بنابراین غیرسیاسی بودن وبلاگ‌نویسان، سرلوحه فعالیت در این زمینه خواهد بود.

وی در ادامه به راهبردهای عملی کانون‌ها اشاره کرد و افزود: در این دستورالعمل نخبگان 7حوزه تخصصی جشنواره شناخته می‌شوند و به فعالیت می‌پردازند.

ایران رتبه 10 وبلاگ‌نویسی جهان

دبیر علمی کانون وبلاگ نویسی جشنواره شکوفا، با بیان این‌ مطالب که نمی‌توان از اینترنت استفاده کرد و نامی از وبلاگ‌نویسی نبرد، گفت: بنابر ادعای برخی، ایران وبلاگ‌خیز بوده و بخش عمده وبلاگ‌نویسی در اینترنت، در ایران انجام می‌شود، زیرا ایران در سال 83 و 84 رتبه 4 وبلاگ نویسی در جهان در حال حاضر رتبه 10 را داراست.

وی نداشتن آمار رسمی تعداد وبلاگ‌نویسان را یک نقطه ضعف دانست و با توجه به مشاهدات خود اعلام کرد: من به این دلیل که از سال‌های اولیه وبلاگ‌نویسی آن را دنبال می‌کردم تخمین 8میلیون وبلاگ ثبت شده را اعلام می‌کنم، اما آمار وبلاگ‌های فعال را 70درصد این تعداد می‌دانم.

این کارشناس علوم ارتباطات ادامه داد: اما از آنجا که در ایران وبلاگ مُرده زیاد داریم، و در بدبیانه ترین حالت، 10درصد از 8میلیون وبلاگ ثبت شده،فعال هستند که همین مقدار تعداد می‌شود 800هزار وبلاگ نویس که این عدد، عدد بالا و قابل توجهی است.

وبلاگ نویس، یک شهروند الکترونیک است

ضیایی‌پرور در خصوص وبلاگ‌نویسان را شهروندان شهر الکترونیک توصیف کرد و افزود: وبلاگ‌نویس‌ها خود را با جامعه تطبیق داده‌اند و این فرصت برای گفتگو و تبدیل شدن به شهروند الکترونیک ایجاده شده است، چرا که وبلاگ‌نویسان به منظور بروز کردن وبلاگ خود نیاز به آشنایی با نرم‌افزارهای کاربردی و تکنیک‌ها دارند.

رصد وبلاگ‌ها، فرصتی برای شناخت افکار عمومی

وی پدیده وبلاگ‌نویسی را فرصتی برای شناخت افکار عمومی عنوان کرد و گفت: این مسأله می‎تواند به مدیران و برنامه‌ریزان کشور از جهت مدیریت شهری برای برنامه ریزی بهتر و دقیقتر در جهت رفع مشکلات شهروندان یاری رساند.

این استاد دانشگاه، تفاوت زبان وبلاگ‌نویسان با زبان رسمی را ناشی از فرهنگ غیررسمی دانست و ادامه داد: کسی که خود را در مقام نقد و قضاوت قرار می‌دهد این امکان را می‌دهد که با مخاطب تعامل کند و فکر خود را احیا کند و وبلاگ نویسی کمک می‌کند تا حرفهای مختلف شنیده شود.

دبیر علمی کانون وبلاگ‌نویسی جشنواره شکوفا، همچنین وبلاگ ها را منعکس‌کننده صدای مردم دانست و گفت: اگر مسئولین می‌خواهند دیدگاه مردم را از خدمات شهری بدانند، باید ببینند در وبلاگ‌ها چه چیزی در این مورد نوشته می‌شود زیرا وبلاگها در حقیقت دیدگاه واقعی فرد است.

وی با بیان این مطلب که وبلاگ‌نویسی در حقیقت مکتوب کردن فرهنگ شفاهی‌ای است که سالهاست در جریان است، تأکید کرد: تشویق وبلاگ‌نویسان به مکتوب کردن نظرات صریح و حقیقی خود، تدبیری هوشمندانه در راستای بالا بردن سطح افکار عمومی است.

اهداف جشنواره شکوفا

دبیر علمی کانون وبلاگ نویسی جشنواره شکوفا، در خصوص اهداف جشنواره گفت: در حدود 18 مورد هدف برای این جشنواره در نظر گرفته شده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به تقویت جایگاه پیشتاز وبلاگ نویسی ایرانیان در جهان، به دلیل محتوای اصلی وب فارسی در وبلاگ ها، تقویت محتوای وبلاگ‌ها، تقویت وب ایرانی، تقویت کارکردهای اطلاع رسانی و شناسایی استعدادهای برتر در حوزه‌های فن آوری، اشاره کرد.

روش شرکت در جشنواره تهران

حمیدرضا ضیایی‌پرور در خصوص روش شرکت در این جشنواره نیز گفت: هرچند برخی مناطق سامانه ثبت‌نام مستقلی ایجاد کرده‌اند، اما ثبت نام به صورت متمرکز در سایت «مای‌تهران»، و با هویت واقعی وبلاگ‌نویسان انجام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص سطوح جشنواره گفت: جشنواره در سه سطح محلات، منطقه و شهر تهران برگزار خواهد شد که در بخش محلات از 374 وبلاگ تقدیر خواهد شد، در بخش منطقه از هر 10 بخش جشنواره وبلاگ‌نویسی شهری و محیط زیست، روزنویسی، سیاسی، فرهنگی و … ، 220 وبلاگ و در جشن وبلاگ نویسی که مرحله نهایی است و در 16اسفندماه 91 در سالن همایش برج میلاد برگزار خواهد شد، نیز از هر شاخه 3برگزیده خواهیم داشت.

ضیایی پرور، داوری وبلاگ‌ها را در سه حوزه گرافیکی و محتوایی و تکنولوژی برشمرد و افزود: وبلاگ‌هایی که حداقل 50 درصد امتیاز را بدست بیاورند وارد مرحله بعدی می شوند.

دبیر علمی کانون وبلاگ نویسی جشنواره شکوفا، در پایان با اعلام اینکه تا کنون 350 هزار نفر در جشنواره ثبت نام کرده اند، افزود: ثبت این تعداد وبلاگ با اطلاعات واقعی ثبت نام کرده‌اند، تا کنون بی نظیر بوده‌است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول