وبلاگ «عادلانه‌ترین» رسانه است

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، در آخرین پنل همایش «وبلاگ نویسان تهرانی» با عنوان «وبلاگ‌نویسی و عدالت» که چهارشنبه 27 دی‌ماه برگزار شد، محمدصالح مفتاح، نویسنده وبلاگ آذرباد به سخنرانی پرداخت.

محمدصالح مفتاح، در ابتدای بحث، وبلاگ را عادلانه‌ترین ظرفیت در حوزه اطلاع‌رسانی و در قیاس با سایر رسانه‌ها دانست و گفت: در وبلاگ نویسی هرکس با هزینه اندک و با داشتن کمترین امکانات، می‌تواند از آن استفاده کرده و نظراتش را بیان کند، در حالیکه در فضاهای دیگر شما به هزینه و ابزار و امکانات فنی نیاز دارید؛ بنابراین وبلاگ ما را، به فضای عدالت رسانه ای نزدیک می‌کند.

انواع عدالت‌خواهی

مفتاح، به بیان انواع عدالت‌خواهی پرداخت و با ذکر مثال افزود: یک طیف از عدالت‌خواهی کارهای نظیر «خیریه همت» در حوزه کمک به نیازمندان و یا اردوهای جهادی «گروه نادیان سلامت» است که به صورت خودجوش در اوقات بیکاری خود به سلامت مردم حومه شیراز رسیدگی می‌کردند.

وی مطالبه‌گری را نوع دوم عدالت‌خواهی عنوان کرد و ادامه داد: فعالیت‌هایی نظیر اعتراض به بی‌توجهی به کارتون‌خواب‌ها در سال 83، از این دست اقدامات در حوزه عدالت‌خواهی است.

فضای مجازی عرصه عدالت خواهی

مدیر مسئول سایت «تریبون مستضعفین»، در خصوص فضای عدالت خواهی در ایران افزود: گفته می‌شود که نیمی از مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند، بنابراین هیچ رسانه‌ای تا این حد در میان مردم نفوذ ندارد، و این یک فرصت برای عدالت‌خواهی در فضای مجازی ایران است.

وی با اشاره به ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی و تعداد زیاد کاربران این شبکه ها در ایران، اظهار کرد: این شبکه‌ها در ایجاد فضای عدالت‌خواهانه موثر هستند، زیرا رسانه‌ها دیگر یک‌طرفه نیستند، افراد نظر می‌‌دهند و تحلیل‌های مخالف را بیان می‌کنند که این نشان دهنده باز بودن این عرصه است.

محمدصالح مفتاح، همچنین با اشاره به عدالت خواهی در سطح بین المللی، گفت: در فضای بین‌المللی هم تا حد زیادی ظلم وجود دارد و بیان آن می‌تواند فضا را به سمت عدالتخواهی پیش ببرد، به طور مثال فعالیت گروه‌های فعال جنبش وال‌استریت آمریکا در فیس بوک علی‌رغم شناسایی و برخورد با آن‌ها قابل توجه است.

گسترش فضای عادلانه در فضای مجازی

نویسنده وبلاگ «آذرباد»، با بیان اینکه زمانی که هرکس بتواند حرفی بزند و نظر خود را بیان کند، به عدالت رسانه‌ای دست یافته‌ایم، افزود: سابقاً برای ایجاد رسانه ویژگی‌های خاص همچون خبرنگاران حرفه‌ایی، نیاز بود، قالب مشخص بود و اعتبار رسانه‌ای محدود و گستره مخاطبان بسته به میزان هزینه و حمایتی بود که فرد برای رسانه خود می‌کرد.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر ما با شهروند خبرنگار رو به رو هستیم، که دیگر قالب‌ها محدود و یک طرفه نیست، اعتبار رسانه‌ها مثل قبل نیست، و گستره مخاطبان هم دیگر به اعتبار هزینه فرد نیست و فضا برای عادلانه شدن پیش می‌رود.

نویسنده وبلاگ آذرباد، در خصوص جنبش مطالبه‌گری در فضای مجازی و نقش وبلاگ‌ها در این رابطه، گفت: در حال حاضر رسانه ها در کشورهای مختلف توانسته‌اند یک‌سویه بودن اطلاعات را برهم بزنند، به عنوان مثال در همین هفته گذشته کشته شدن یا خودکشی یک وبلاگ نویس که منتقد دولت آمریکا بوده، توجه مجامع وبلاگی را به خود جلب کرده و به شدت بازخورد گرفته و بازتاب می‌آورد، بدین‌ترتیب یک وبلاگ در عرصه رسانه‌ای در مقابل رسانه‌های بزرگ قرار می‌گیرد.

رسالت وبلاگ نویسان

وی در پایان با تأکید بر اینکه فضای مجازی، فضایی بدون مرز را فراهم کرده از وبلاگ‌نویسان خواست: ما نباید عرصه فضای مجازی را شخصی و فردی و نسبت به خود بدانیم، بلکه نشان دادن تصویر واقعی از ایران، و اندیشه‌های خودمان در از بین بردن تصویر کلیشه ای که غرب از ایران ساخته است بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول