تغییر سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک از 2005 تا 2012+اینفوگرافیک

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از گرداب، فیس‌بوک به شما اجازه می‌دهد تا موسیقی، کتاب و فیلم مورد نظر خود را در این سایت بگذارید و همچنین آدرس، شماره تلفن، ایمیل، تاریخچه تحصیلی، تاریخ تولد، گرایش جنسی، علایق، برنامه روزانه را در پروفایل خود قرار دهید؛ کلوپ‌هایی را که در آن عضو هستید، نوع رابطه‌ای که با دوستان خود دارید را مشخص کنید، عکس‌هایی از خودتان و دوستانتان بر روی سایت قرار دهید و حتی دیدگاه سیاسی و نوع وابستگی خود به احزاب را مشخص کنید.

حالا بهتر است نگاهی به سیاست‌های امنیتی اتخاذ شده توسط مسئولان فیس‌بوک بیاندازیم:

«….. این سایت همچنین، اطلاعاتی درمورد شما از دیگر منابع همچون روزنامه‌ها و چت روم‌ها و سرویس‌های انتقال پیام جمع‌آوری می‌کند. حال این اطلاعات مطابق میل شما باشد یا نه؛ جمع‌آوری خواهد شد.»

حال به عبارات ذکر شده در شرایط استفاده از خدمات، نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم:

«با گذاشتن مطلب در هر قسمتی از سایت؛ شما به‌طور خودکار به فیس‌بوک این اجازه را می‌دهید که با داشتن مجوز غیرقابل فسخ، همیشگی، قابل‌انتقال، بدون پرداخت غرامت و معتبر در سرتاسر جهان؛ که اطلاعات شما را استفاده، کپی و ترجمه کرده، نمایش دهد، دوباره فرمت‌کرده، کل و یا قسمتی از آن را جدا کند و نیز این اطلاعات و محتویات را در کارهای تحقیقاتی داخلی استفاده کرده و به راحتی اطلاعات شما را در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار دهد.»

روزنامه وال استریت ژورنال در سال 2010 اعلام کرد: «اپلیکیشن‌های فیس‌بوک اطلاعات هویتی و شخصی کاربران را در اختیار بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی و موسسات وابسته به سازمان‌های جاسوسی قرار داده است. این اپلیکیشن از پروتوکل HTTP استفاده می‌کند که هویت کاربر و دوستانش را برای این شرکت‌ها آشکار می‌کند.»

روند تغییرات سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک:

فیس‌بوک پلتفورمی است که شما هیچ چاره‌ای ندارید مگر اینکه اطلاعات خاصی از خود را در آن برای دیگر کاربران به حالت نمایش قرار دهید و اطلاعات شما، توسط فیس‌بوک به دیگر شرکت‌ها برای تهیه آگهی‌های تبلیغاتی فروخته می‌شود.

سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک در سال 2005:

روند تغییرات سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک
میزان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران در فیس‌بوک در سال ۲۰۰۵(تنظیمات پیش‌فرض)

هیچ کدام از اطلاعات شخصی که شما بر روی این سایت قرار می‌دهید در دسترس دیگران قرار نمی‌گیرد، به جز افرادی که عضو یکی از گروه‌هایی باشند که شما در قسمت امنیتی سایت مشخص کرده‌اید.

سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک در سال 2006:

روند تغییرات سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک
میزان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران در فیس‌بوک در سال 2006(تنظیمات پیش‌فرض)

ما می‌دانیم که شما نمی‌خواهید هیچ فردی بر روی زمین به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد لذا به همین خاطر است که کنترل اطلاعاتتان را به دستان خودتان می‌سپاریم. تنظیمات پیش‌فرض امنیتی ما تنها این اطلاعات را به نمایش می‌گذارد: محل تحصیل شما، منطقه بومی مشخص شده بوسیله خودتان و نیز دیگر اجتماعات محدودی که ما برای شما مشخص خواهیم کرد.

سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک در سال 2007:

روند تغییرات سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک
میزان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران در فیس‌بوک در سال 2007(تنظیمات پیش‌فرض)

اطلاعات پروفایلی که شما در فیس‌بوک دارید، برای کاربران فیس‌بوکی که شما به عنوان شبکه دوستان خود آن‌ها را مشخص کرده‌اید‌ (مثلا:مدرسه، منطقه‌، دوستان دوستان) در دسترس خواهد بود. نام، مدرسه و عکس شما در قسمت نتایج جستجوی فیس‌بوک در دسترس خواهد بود، مگر این‌که شما آن‌ها را در قسمت تنظیمات امنیتی سایت تغییر دهید. (نکته جالب این‌جاست که هنگامی که شما بخواهید تغییراتی نیز در این اطلاعات صورت دهید فیس بوک از شما می‌خواهد که نام واقعی خود و اطلاعات واقعی خود را مشخص نمایید و به طور مثال اگر از چند جای متفاوت با یک نام کاربری و گذرواژه به پروفایل خود وارد شوید، شما را بِلاک می‌کند).

سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک در نوامبر 2009:

روند تغییرات سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک
میزان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران در فیس‌بوک در سال 2009(تنظیمات پیش‌فرض)

فیس‌بوک به این دلیل طراحی شده است که شما بتوانید اطلاعاتتان را با هرکس که دوست دارید به اشتراک بگذارید. شما تعیین می‌کنید که راحت هستید چه مقدار از اطلاعاتتان را بر روی فیس‌بوک بگذارید و نحوه توزیع آن به دیگران را نیز می‌توانید در قسمت تنظیمات امنیتی سایت مشخص کنید. شما باید تنظیمات پیش فزض امنیتی خود را به تناوب مورد بازبینی قرار دهید و با انجام تغییرات دلخواه اولویت‌های خود را مشخص کنید و این را نیز در نظر بگیرید که در هنگام به اشتراک گذاشتن اطلاعات، تمامی این موارد امنیتی را نیز رعایت کنید.

اطلاعاتی که توسط شما به صورت عمومی برای «هر کسی» به نمایش در می‌آید، می‌تواند توسط هرکسی در فضای اینترنت قابل دسترسی باشد (حتی کسانی که در فیس‌بوک نیز پروفایل و حساب کاربری ندارند)، ضمناً این اطلاعات می‌تواند توسط موتورهای جستجوی دیگر نیز مورد بهره‌برداری و نمایه‌سازی قرار گیرند.

این اطلاعات نمایه سازی شده خارج از فضای فیس‌بوک (مانند: شما چه زمانی دیگر سایت‌ها را بر روی اینترنت مشاهده می‌کنید) می‌تواند توسط فیس‌بوک و دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها بدون هیچ محدودیت امنیتی مورد استفاده قرار گیرد. حالت پیش‌فرض بعضی از اطلاعاتی که شما بر روی فیس‌بوک قرار می‌دهید؛ بر روی «هر کسی»(Public) قرار دارد.

سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک در دسامبر 2009 (یک‌ماه بعد):

روند تغییرات سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک
میزان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران در فیس‌بوک در دسامبر 2009(تنظیمات پیش‌فرض)

بعضی از گروه اطلاعات فردی شما همچون نام، عکس پروفایل، لیست دوستان شما و نیز صفحاتی که شما جزء طرفداران آن هستید، جنسیت، منطقه جغرافیایی وشبکه‌هایی که در آن عضو هستید از این پس به عنوان نمایش برای  «هر کسی» در نظر گرفته می‌شوند و لذا هیچ تنظیمات امنیتی شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک در سال 2010:

روند تغییرات سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک
میزان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران در فیس‌بوک در سال 2010(تنظیمات پیش‌فرض)

هنگامی که شما از طریق اپلیکیشن گوشی‌های خود و یا از طریق وب‌سایت به فیس‌بوک متصل می‌شوید این سایت می‌تواند به اطلاعات عمومی شما دسترسی داشته باشد. اطلاعات عمومی شامل نام، عکس‌‌های موجود در پروفایل، هویت کاربری و ارتباطات شما و دوستان شما و نیز هر محتوایی که توسط شما و یا آن‌ها به اشتراک گذاشته شده و شامل قانون  «هر کسی» است؛ می‌باشد… حالت پیش‌فرض بعضی از اطلاعاتی که شما بر روی فیس‌بوک قرار می‌دهید؛ بر روی «هر کسی» قرار دارد… به خاطر این که دو یا چند مرحله طول می‌کشد که شما ارتباطات موجود در دایره خود را مشخص کنید، شما در تنظیمات خود تنها می‌توانید کسانی را که با شما ارتباط دارند، در دایره ارتباطاتی پروفایل خود ببینید.

اگر شما در مورد در معرض عموم بودن این شبکه ارتباطی احساس راحتی نمی‌کنید یا می‌توانید با آن‌ها (دوستانتان) ارتباط برقرار نکنید و یا این ارتباط را قطع کنید.

سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک در سال 2011:

در مورد تمامی محتویاتی که شامل قوانین حقوق مالکیت معنوی می‌شوند(که البته شامل موارد امنیتی و تنظیمات اپلیکیشنی می‌شود) شما به طور خاص این اجازه را می‌دهید که اطلاعات خصوصی شما کاملا غیر انحصاری، قابل انتقال به غیر، دارای حق امتیاز رایگان برای فیس‌بوک و شرکت‌های تحت لیسانس فیس‌بوک گردد.

سیاست‌های حریم‌خصوصی فیس‌بوک در سال 2012:

بر طبق قوانین امنیتی پیشین، فیس‌بوک اجازه دارد تمامی اطلاعات شما را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار دهد تا با توجه به آن‌ها برای شما تبلیغات بفرستند. به گفته کارشناس مسائل امنیتی فیس‌بوک :«اگر شما با این قانون جدید راحت نیستید می‌توانید در فیس‌بوک عضو نشوید.»

این‌جاست که انسان به معنای واقعی این ضرب المثل پی‌می‌برد که «سلام گرگ بی‌طمع نیست»

چرا باید شبکه ‌های اجتماعی‌ای همچون فیس‌بوک با هزینه کردن این‌همه منابع مالی و امکانات؛ سعی در ارائه خدماتی جهت ارتباط بیشتر دوستان با یکدیگر داشته باشد و چرا در پروفایل شخصی شما حتی تا موقعیت جغرافیای شما مورد سوال قرار می‌گیرد. آیا این‌ها فقط برای رفاه حال مردمان جهان است؟

چرا فیس‌بوک به شما این امکان را می‌دهد که تمامی دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی دیگر همچون گوگل‌پلاس را به این وب‌سایت انتقال داده و آن‌ها را به لیست دوستان خود اضافه کنید؟!

آیا با توجه به تغییراتی که آن‌ها در طول سال‌ها در سیاست امنیتی خود داده‌اند می‌توان تصور کرد که این شبکه‌اجتماعی بعد از عادت دادن انسان به این بی‌احتیاطی‌های امنیتی با ظواهر عوام فریبانه‌ای همچون امکانات رفاهی بیشتر و یا ویژگی‌هایی جدیدتر؛ هدفی جز در اختیار قرار دادن این اطلاعات برای سازمان‌ها جاسوسی سرمایه گذار خود دارند؟!

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول