Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the ztjalali domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/majazist96/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند جای ملاقات حضوری را بگیرند – مجازیست

شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند جای ملاقات حضوری را بگیرند

به گزارش«وبلاگ نیوز» و به نقل از رسانه‌های اجتماعی، دکتر حسین امامی، مدرس دانشگاه در سخنرانی خود با عنوان «روابط میان فردی در سایت های شبکه‌های اجتماعی» تأکید کرد: هدف اصلی کاربران شبکه های اجتماعی، مرتبط ماندن با دوستان و پیدا کردن دوستان قدیمی و نهایتا سرگرمی است؛ یعنی حتی از این فضا برای اظهارنظر و بیان عقاید کمتر استفاده می کنند. گرچه این شبکه ها در زمینه مرتبط بودن با دوستان مفید عمل کرده اند اما هیچگاه نمی تواند جای ملاقات های حضوری را بگیرند بلکه مکمل آنها می توانند باشند.

دکتر حسین امامی که پایان‌نامه دکترای خود را با عنوان «نقش عضویت یا عدم عضویت در شبکه های اجتماعی بر روابط میان فردی» در رشته علوم ارتباطات اجتماعی به انجام رسانده‌است، اظهار داشت: عده ای ارتباطات شبکه ای را «انقلابی در ارتباطات» می‌دانند و عده ای دیگر معتقد به «تکامل در ارتباطات» هستند.

امامی افزود: ارتباطات کامپیوتری با ارتباطات روزمره مرتبط است و به دلیل «ناشناخته بودن ابعاد جدید آن» می تواند «هراس انگیز» باشد وی ادامه داد: دو رویکرد متفاوت در تاثیرات ارتباطات کامپیوتری خصوصا شبکه های اجتماعی وجود دارد، یکی رویکرد خوش بینانه، شبکه های اجتماعی توانسته اند فضای مناسبی برای جایگزینی ارتباطات چهره به چهره باشند؛ و دیگری رویکرد بدبینانه یا اتهام غیر اجتماعی، که در آن کیفیت ارتباطات کاهش پیدا کرده، تاثیر منفی در روابط آفلاین می گذارد، ارتباطات سرد و غیر دوستانه است.

این مدرس دانشگاه در تعریف سایت‌های شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی، فضایی در اینترنت است که افراد با ایجاد صفحه شخصی خود در آنجا دوستان جدیدی پیدا می کنند یا ارتباط خود با دوستان قدیمی را دنبال می کنند. مکانی برای تبادل نظر، به اشتراک گذاری خبر، اظهارعقیده در قالب عکس، متن، فیلم و فایل صوتی است.

این محقق شبکه‌های اجتماعی در ادامه به ارائه نظریه‌های مدیریت تصویرسازی، پردازش اطلاعات اجتماعی، کاهش نشانه‌های بافت اجتماعی، نظریه استفاده و رضایتمندی، نظریه نفوذ اجتماعی و نظریه کاهش عدم اطمینان در بخش نظری پایان‌نامه خود پرداخت.

وی با بیان اینکه ضریب نفوذ سایت های شبکه های اجتماعی، در میان دانشجویان ارشد و دکتری ارتباطات ۳۴ درصد است، افزود: مطابق با آمار جهانی از هر ۵ نفر کاربر اینترنت ۲ نفر عضو یکی از این سایت‌ها هستند.
وی درباره رابطه عضویت در شبکه‌های اجتماعی و جنسیت گفت: نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که تفاوت معناداری بین مردان و زنان در تمایل به عضو شدن شان در شبکه های اجتماعی وجود دارد، بگونه ای که مردان در مقایسه با زنان بیشتر در سایت‌های شبکه اجتماعی عضویت دارند. اما فعالیت زنان در این شبکه به مراتب بیشتر از مردان است.

امامی درباره رضایت ارتباطی و طول مدت عضویت سایت های شبکه اجتماعی افزود: در این پژوهش ۵۱% رضایت ارتباطی کمی دارند و ۲۴% در حد زیاد بوده است، رابطه بین طول مدت عضویت کاربران در شبکه‌های اجتماعی و رضایت ارتباطی آنها از برقراری ارتباط میان فردی در شبکه ها تایید شد.
وی همچنین درباره بی نامی تصویری و خودگشودگی آنلاین در شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: بی نامی در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی موجب شده تا کاربر خودگشودگی بیشتری داشته باشد و نگران خطرات آن نباشد؛ این تحقیق نشان داد که کسانی که غیر از عکس خودشان در شبکه های اجتماعی می گذارند و می نویسند به نسبت کسانی که با اسم مستعار مطلب می نویسند خودگشودگی بیشتری دارند.

او با اشاره به اینکه در پژوهش ما ثابت نشد که اسم مستعار منجر به خودگشودگی می شود، گفت: افراد در این سایت‌ها به دنبال چهار محور  تداوم دوستی، پیدا کردن دوستان قدیمی، سرگرمی (بیشتر در فضایی مثل فیس بوک بیشتر) و اظهار نظر و عقاید در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی هستند.

به گفته امامی،این تحقیق نشان داد عضویت در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی نیاز به همبستگی را در فضای آفلاین مرتفع می کند. فرضیه محقق که بین عضویت کاربران و عدم عضویت غیرکاربران و نیاز به همبستگی آنها در ارتباطات میان فردی آفلاین رابطه معناداری وجود دارد، تایید شد و نشان داد غیر عضوها نیاز به همبستگی بالایی در ارتباطات میان فردی آفلاین دارند.

بنابر این گزارش، نهمین نشست جامعه «پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی ایران» توسط وب سایت رسانه‌های اجتماعی و دبیرخانه همایش «روز رسانه های اجتماعی» و با همکاری فرهنگسرای رسانه و شرکت ریباز یک‌شنبه ۱۵ بهمن ماه جاری در فرهنگسرای رسانه برگزار شد؛ در حاشیه این نشست برنامه و محور اصلی دومین همایش «روز رسانه‌های اجتماعی» نیز اعلام شد.

برگزاری دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی

جواد افتاده، دبیر اجرائی همیاش روز رسانه‌های اجتماعی نیز در این نشست گزارشی از روند برگزاری این همایش در تیر ۹۱ ارائه کرد و اظهار داشت: دبیرخانه همایش روز رسانه‌های اجتماعی در حال برنامه ریزی برای دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی است و قرار است طبق برنامه دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی ۹ تیر ۱۳۹۲ همزمان با روز جهانی رسانه‌های اجتماعی برابر با ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ توسط جامعه «پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی ایران» در تهران برگزار شود.

دبیر جامعه پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی ایران افزود: دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی با رویکرد «راهکارها و کاربردهای رسانه‌های اجتماعی برای افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها» برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول