همکاری‌های بین‌المللی و شناسایی خلاءهای قانونی در دستور کار پلیس فتا

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا در خصوص اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در تأمین امنیت سایبری و پی‌جویی جرایم سایبری اظهار داشت: امنیت در فضای سایبر به وجود نمی‌آید مگر اینکه همۀ کشورها در فضای سایبر با یکدیگر بر طبق یک اصول و قرارداد واحد جهانی تعامل و همکاری نمایند.

سردار هادیانفر افزود: رشد همه گیر و جهانی زیر ساخت‌های فضای سایبری، شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی، نامحدود بودن مرزهای جغرافیایی آن، ارزش‌ها و فرصت‌های بی‌پایانی را برای پیشرفت‌های ملی و بین‌المللی به وجود آورده است. نوآوری‌هایی که در زمینۀ سیستم‌های دفاعی، بانکداری، حمل‌ونقل و سلامت که تنها بخشی از این دریای فناوری هستند، جنبه‌هایی از زندگی امروز جهانی را رقم زده‌اند که ضرورت توجه به آنها بر کسی پوشیده نیست، اما از آنجایی که درعرصه تکنولوژی همواره خطرات گسترده‌ای وجود داشته لزوم توجه به بحث امنیت بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است.

این مقام ارشد انتظامی اعلام داشت: حملات سایبری امروزه به یکی از دغدغه‌های جامعه جهانی تبدیل شده‌اند، به‌طوری که کشورها به سادگی نمی‌توانند مرزهای خود را در مقابل حملات سایبری ببندند. اهمیت تلاش‌ها برای بسط مبارزه با حملات سایبری امری غیر قابل انکار است اما این امر از منظر جهانی آن گونه که شایسته می‌باشد، مورد پیگیری و توجه قرارنگرفته است؛ گرچه اقداماتی انجام شده و کنفرانس‌ها و همایش‌هایی برگزار گردیده‌اند اما انجام چنین اقداماتی تنها ازعهدۀ دولت‌ها ساخته نیست.

رئیس پلیس فتا کشور تصریح کرد: حملات سایبری در عرصه های صنعتی و غیر صنعتی، سازمانی و دولتی و زیر ساختی و روبنایی انجام می شوند و در این حملات نه تنها یک کشور مجبور است امنیت سایبری را در تمام زمینه های ملی خود فراهم آورد، بلکه می‌بایست متوجه خطرات احتمالی در عرصۀ بین‌المللی هم باشد. در این راستا اقدامات و پیشنهاداتی برای مبارزه و کاهش حملات سایبری انجام گرفته اما توجه به ضرورت همکاری های بین المللی امری است که متضمن رویکردهای جدیدتر و مؤثرتری است.

وی خاطر نشان کرد: همکاری جهانی و بین‌المللی شاید تنها راه حل در مقابل این بحران احتمالی آینده‌ای نزدیک باشد. همکاری‌هایی که لازم است بر اساس الگوهای یکپارچه و کارآمد هدایت و اجرا شوند، توان و بازدهی بالایی را می‌طلبند.
این مقام مسئول گفت: همچنین می‌توان با تصویب قوانین بین‌المللی و اجرای قوانین جهانی کشورها را به مثابۀ اعضای یک پیکر بنگریم و حمله به هر کشور را با اعلان رسمی به تمام کشورها  درد مشترک همۀ اعضا بدانیم و اقدامات سریع و یکپارچه را جهت دفع حمله به اجرا در آوریم.
سردار هادیانفر  ادامه داد: گرچه هم اکنون قوانین جرایم سایبری در ایران مناسب بوده و مشکلی ندارد، اما از آنجایی که جرایم سایبر با مرور زمان و پیشرفت های فناوری، جدید می‌شوند همواره نیاز به تدوین قوانین جدید مطابق با استانداردها و قوانین پی‌جویی سایبری روز دنیا می‌باشد، که بخش امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا در پی تبادل و اشتراک‌گذاری اطلاعات بین کشورهای دوست و شناسایی خلأهای قانونی بوده تا در آینده‌ای نزدیک لوایح پیشنهادی لازم را به مبادی ذی‌ربط ارائه نماید.
رئیس پلیس سایبری ایران اظهار داشت: پلیس سایبری ایران همواره در پی تبادل اطلاعات با پلیس سایبری و دستگاه‌های دخیل در مبارزه با جرایم سایبری سایر کشو‌ر‌ها بوده و توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای پی‌جویی سریع جرایم سایبری بین‌الملل ازجمله برنامه‌های کلان این پلیس درحوزه بین‌الملل می‌باشد.
وی در خاتمه افزود: پلیس فتا با داشتن نیروهای جوان، فعال، پویا و با انگیزه در تمام عرصه‌ها، دارای اهداف و راهبردهای اساسی به‌ ویژه برای توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی خود درحوزه پی‌جویی جرایم سایبری بین‌الملل می‌باشد.
انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول