90 درصد کاربران اینترنت در ایران واجد شرایط رای دادن هستند

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از سیتنا، نوید کمالی محقق و پژوهشگر عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات نوشته است: قرن حاظر موسوم به عصر اطلاعات و جهانی شدن است و رسانه به عنوان عاملی برقرار کننده ارتباط بین مخاطبین و گروههای مختلف در شکل دهی عصر حاظر نقش به سزایی دارد.

خوشبختانه جامعه اسلامی ایران نیز نقش رسانه ها را در توسعه و پیشرفت کشور پذیرفته و توجه ویژه ای به آن داشته است به عنوان مثال که یکی از اولین اقدامات نظام جمهوری اسلامی در اولین روزهای باشکوه پیروزی انقلاب عزیز ، اسلامی سازی رسانه های ملی از جمله رادیو و تلوزیون بود.

رسانه ها زیر بنای شکل دهی جامعه مترقی و توسعه یافته اند زیرا رسانه بخشی از جامعه اطلاعاتی است و بنا برتعاریف جهانی جامعه بدون رسانه فرصتی برای پیشرفت و ترقی ندارد.

رسانه های اجتماعی با نشر دانش و دانایی در بین اقشار مردم از گروههای مختلف اجتماعی و فرهنگی ، سطح آگاهی جامعه نسبت به وضعیت و جایگاه خود و چشم اندازهای آتی باز می کند.

امروزه رسانه ها و بطور خاص رسانه های نو ظهور و کاربران و مخاطبان آن نقش پررنگی در شکل دهی حماسه مردمی در راستای تحقق حماسه سیاسی انتخابات 92 دارند.

در طی حدود 35 ساله اخیر که از انقلاب شکوهمند اسلامی ما می گذرد تفاوتی که ایجاد شده است سطح کیفیت و اثربخشی رسانه ها است ، به عبارتی یک روزنامه محبوب در سریعترین حالت ممکن با یک روز تاخیر اخبار رویدادها را به اطلاع مخاطبین خود می رساند اما امروزه سرعت نشر به دقیقه و ثانیه افزایش یافته است . به عبارتی سرعت نشر اطلاعات و آگاهی ها جریان دسترسی به اطلاعات را برای مخاطبین را سرعت بخشیده است.

امروز اینترنت و رسانه های مختلف مبتنی بر آن توانسته اند بر خلاف رسانه ای کلاسیک و سنتی بصورت برخط و هم زمان حجم عظیمی از اطلاعات را منتشر کنند و علاوه بر آن بازخوردهای هر خبر و اطلاعات را نیز از مخاطبین دریافت کرده و منتشر نمایند که این عامل سبب شده است که رسانه های عصر جدید رسانه های تعاملی نامیده شوند.

انتخابات اخیر و شکل گیری دهها رسانه مبتنی بر آن خود نشان دهنده این واقعیت است که در ایران نیز گروه های سیاسی این واقعیت را پذیرفته اند که فضای مجازی نقش بسزایی در شکل دهی نگاه و نگرش جامعه ایرانی دارد.

امروز بر طبق جدیدترین آمارهای منتشر حدود 45 میلیون و 5 هزار و 444 کاربر در کشور بطور رسمی موجود است که حاکی از جایگاه اول ایران در سطح خاورمیانه از لحاظ تعداد کاربران اینترنت می باشد .

97 درصد کاربران اینترنت کشور سنی بالاتر از 10 سال دارند که در این بین در حدود بیش از 90 درصد جامعه کاربران اینترنت واجد شرایط حق انتخاب و شرکت در انتخابات هستند.

در این جامعه 46 میلیونی 40 درصد کاربران را جوانان تشکیل می دهند که به نوبه خود آینده سازان ایران اسلامی خواهند بود.

در کشور حدود  76 میلیونی ایران اسلامی اهمیت فضای مجازی و رسانه های اینترنتی زمانی اهمیت ویژه ای می یابد که در می یابیم در حدود 20 میلیون جوان ایرانی جزء کاربران و مخاطبین رسانه های اجتماعی  در فضای اینترنت اند.

در عصر انفجار اطلاعات رسانه های مجازی قادر هستند کاربران خود را در معرض بمباران اطلاعات سازنده و مخرب مختلف قرار دهند که سرآغاز تهدید نرم و به تعبیر رهبر عزیز و حکیم انقلاب امام خامنه ای (حفظه الله) جنگ نرم از این قابلیت رسانه های مجازی نشات می گیرد .

حرکت در مسیر آگاه سازی جامعه و آموزش همگانی و توسعه مشارکت در پرتو رشد و شتاب روزافزون رسانه ها نوین اهمیت فراوانی دارد و نقش اطلاع رسانی به مردم و بالا بردن سطح آگاهی جامعه از اهم وظایف وسایل ارتباط جمعی است .

شاید جهان امروز را دهکده جهانی بنامند اما بنده معتقدیم رشد ارتباطات در فضای هزاره جدید جهان و جامعه بشری را بسیار بزرگتر از آن چه که بود کرده است.

با مراعات و لحاظ کردن جنبه های مثبت و منفی کارکرد رسانه های نوظهور، این پدیده می تواند از با همت محتواسازان با بصیرت سبب وحدت، همبستگی و وفاق ملی شود که این خود موجبات خلق حماسه سیاسی خرداد 92 را موجب خواهد شد.

عدم آگاهی اصحاب رسانه یا تولید کنندگان محتوا در ایام خطیر انتخابات که جامعه بدنبال افزایش آگاهی و شناخت خود نسبت به کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان است در حوزه تخریب یا بزرگنمایی غیرواقعی  شخصیتها و خدمات در طول انقلاب اسلامی چه در دهه های گذشته و چه سالهای اخیر می تواند خیانتی بزرگ به انقلاب اسلامی باشد.

فضای مجازی به عنوان پدیده‌ای است که به موازات و در عرض زندگی واقعی تحقق می‌یابد و فعالین و کاربران آن در فضای شبکه‌های به هم پیوسته‌ ، به تبادل نظرات و اشتراک‌گذاری افکار و عقاید خود می‌پردازند. در سطح جهان فعالترین محیط‌های فضای مجازی، که در آن تعاملات انسانی شکل می‌گیرد، شبکه‌های اجتماعی و وبلاگها هستند لذا این بسترها را خاستگاه گفتمان‌های مجازی می نامند.

در یک نگاه حداقلی و بنا بر آمارهای منتشر شده بیش از 2 میلیون وبلاگ فارسی و بیش از 20 میلیون کاربر عضو شبکه های اجتماعی داریم هرچند برخی منابع از عضویت 85 درصد کاربران فعال فضای مجازی در شبکه های اجتماعی خبر می دهند!

آسان بودن فرایند نشر اطلاعات و عقاید در فضای مجازی نباید عاملی گردد تا هر نویسنده و حتی وبلاگ نویسی با نشر محتوا و مطالبی دشمن پسند در این ایامی که دشمنان نظام مقدس ما به دنبال ضربه زدن به مشارکت مردمی و جلوگیری از خلق حماسه سیاسی اقدام کند .

امروز باید پذیرفت که فضای اینترنت در رقایت تنگاتنگ با رسانه ای شنیداری و تصویری است و بدلیل قابلیت های تعاملی آن می تواند اثربخش ترین رسانه در راستا خلق حماسه سیاسی محسوب گردد .

باید جوانان و اقشار فعال عرصه فضای مجازی خصوصا افسران جنگ نرم ولی امر باید با تقویت حضور خود خصوصا در شبکه های اجتماعی و تولید محتواهای سازنده و غنی به دور از اختلاف افکنی های مد نظر معاندان انقلاب زمینه را برای حضور حداکثری ملت ایران اماده کنند .

خوشبختانه حامیان گفتمان ارزشهای انقلاب اسلامی خصوصا دانشجویان در سالهای اخیر نقش خود در فضای مجازی را در قالب افسران جنگ نرم تقویت نموده اند و بر خلاف سال 88 امروز گفتمان ولایت پررنگ ترین گفتمان رایج و محبوب در فضای مجازی است .

در دوران وقایع سال 88 در فضای شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک صحبت از گفتمان انقلاب و ارزشهای آن با حمله تند کاربران ناآگاه و بعضا معاند روبرو می شد اما با گذشت 4 سال و آگاه سازی های صورت گرفته محبوبترن کاربران این وبسایتها کاربران ارزشی ودوست داران نظام هستند.

برخلاف گذشته  امروز گفتمانهایی مترقی و سازنده مانند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ، پیشرفت و عدالت ، پایداری  و حیات طیبه در فضای انتخاباتی و بین کاربران فضای مجازی رایج و محبوب است که نشان از رشد سطح آگاهی و بصیرت جامعه ایرانی خصوصا جوانان دارد.

بررسی شبکه های اجتماعی و رسانه های اینترنتی در روزهای اخیر حاکی از شکل گیری حماسه سیاسی در فضای مجازی است که تبلور آن را در حضور حداکثری جوانان و امت با بصیرت ایران در انتخابات شاهد خواهیم بود.

تبعیت از قانون و حفظ حرمت و احترام به کلیه کاندیداهای مورد تایید انقلاب و نظام و در راس آنها شورای محترم نگهبان باید سرلوحه فعالیتهای محتواسازان و فعالین فضای مجازی و بطور خاص وبلاگ نویسان باشد.

با تدابیر و راهنمایهای رهبر عزیز انقلاب در حمایت از افسران جنگ نرم امیدوارم فضای مجازی بستری در راستای تحقق آرمان پیشرفت و عدالت اسلامی و زمینه سازی برای شکل گیری حیات طیبه اسلامی گردد.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول