باید در فضای مجازی «جاده ابریشم» را راه‌اندازی کنیم

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، غلامعلی حدادعادل، کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز یکشنبه 12 خرداد با حضور در مرکز ملی فضای مجازی، به بیان نظرات و برنامه‌های خود در دولت یازدهم پیرامون فضای مجازی پرداخت. [ گزارش تصویری | حاشیه ]

حدادعادل با بیان این که من قبل از تشکیل شورای عالی فضای مجازی در جریان مقدمات آن بودم و در جلسات مشورتی آن حضور داشتم، گفت: برای پاسخگویی به مسائل تخصصی شما این‌جا نیامده‌ام و فقط درک خود را از فضای مجازی بیان می‌کنم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: رئیس جمهور رئیس شورای عالی فضای مجازی هم هست و این به سبب اهمیتی است که این فضا دارد. هیچ جایی نیست که این فضا و این فناوری بر روی آن اثر نگذاشته باشد. سیاست، امنیت، اقتصاد، فرهنگ و…، همه و همه تحت تأثیر این فضا قرار گرفته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که «برخورد ما با این فضا باید واقع بینانه باشد» و در این زمینه می‌افزاید: این نکته مورد تأکید رهبر انقلاب هم قرار گرفته بود. ما در جایگاه تصمیم گیری حکومتی قرار داریم و باید هم فرصت ها و هم تهدیدها را شناسایی کنیم.

حدادعادل افزود: خوشبختانه در کشورمان امکانات زیادی وجود دارد که ما را قادر به استفاده از فضای مجازی می‌کند. مهم‌ترین این ظرفیت‌ها جوانان با استعداد ما هستند. در این زمینه ما یک ذخیره عظیم از جوانان با ابتکار و پرشور در عرصه فضای مجازی داریم.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: کشور ما در یک منطقه مهم از جهان قرار دارد و همان‌طور که برای ترانزیت کالا از جاده ابریشم استفاده می‌کردیم، باید جاده ابریشم در انتقال اطلاعات در فضای مجازی را ایجاد کنیم. به برکت این امکان می‌توانیم در اقتصاد تحولات شگرف ایجاد کنیم. ایجاد شغل و کاهش هزینه‌های رفت و آمد از کارکردهای اقتصادی استفاده از فضای مجازی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان تأثیر این فضا در صرفه‌جویی‌های مختلف گفت: در مجلس هفتم بنده تأکید داشتم نمایندگان از رایانه استفاده کنند و همین باعث شد بسیاری از مصوبات و لوایح، به‌جای این‌که بر روی کاغذ جابه‌جا شوند، روی رایانه نشان داده می‌شوند. همین باعث صرفه‌جویی در مصرف کاغذ شد.

باید دو روی سکه را ببینیم

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «فضای مجازی مراقبت می‌خواهد و به همان اندازه که می‌تواند به اقتصاد و تربیت کمک کند، می‌تواند مخرب باشد» افزود: آنچه ما را به موفقیت و پیروزی رسانده قدرت دین بوده و حالا دشمن برای مقابله با این ملت برنامه ریزی کرده است.

حدادعادل نقش خانواده را در این بین بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: شما یک لحظه فکر کنید که در این اینترنت، با بنیان خانواده در جهان غیر غربی چه می‌کنند. از این ابزار برای ویران کردن خانواده چه استفاده‌ای می‌کنند؟ از فضای مجازی استفاده می‌کنند تا تیشه به ریشه خانواده بزنند. برای اینکه ریشه مقاومت در برابر سلطه‌گری را بسوزانند، می‌خواهند ریشه خانواده را بسوزانند. ما باید مراقب باشیم و فضای مجازی را که می‌تواند یک تهدید باشد، به یک فرصت تبدیل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که «هیچ عرصه‌ای در زندگی ما وجود ندارد که نتوانیم با فضای مجازی در آن تغییر حاصل کنیم» و افزود: کار حکومت این است که در عرصه اخلاقی و تربیتی از فضای مجازی محافظت کند و از زمینه‌های آن حمایت کند تا کشور نیازمند به بیگانگان نباشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به شورای‌عالی فضای مجازی گفت: این شورا کارش را شروع کرده و امکانات کشور می‌تواند مورد استفاده این شورا قرار بگیرد. دانشگاه‌ها و اساتید خوبی در این حوزه داریم و دولت باید سیاستگذاری، هماهنگی، نظارت، هدایت و حمایت را انجام دهد، اما تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کند. باید میدان بازی برای بخش خصوصی در فضای مجازی ایجاد کنیم.

حدادعادل افزود: امروز زندگی در یک کشور جدای از وضع جهان نیست، دنیای امروز اقتضا می کند که ما به عنوان عضوی از خانواده جهانی وارد این عرصه بشویم، منتها با چشم باز و بصیرت.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایان به قدرت سایبری ایران در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: گفته می‌شود ایران چهارمین قدرت برتر دنیا در فضای سایبری است، اما به اعتقاد من، می‌توانیم از این که هستیم بالاتر باشیم.

قرار بود در انتهای این نشست سئوالات خبرنگاران حاضر در جلسه مطرح شود که غلامعلی حدادعادل با اشاره به ضیغ وقت، از ادامه حضور در برنامه عذرخواهی کرد.

در این نشست مهدی اخوان بهابادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای‌عالی فضای مجازی و علیرضا شاهمیرزایی، عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی و معاون مرکز ملی فضای مجازی هم حضور داشتند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول