محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در کشورهای عربی خلیج فارس

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس، شبکه راشاتودی اعلام کرد: کشورهای عربی خلیج فارس به دلیل معرفی یک سری اقدامات حقوقی که آزادی اینترنت را محدود می‌کند، مورد انتقاد شدید قرار گرفتند زیرا این اقدامات محتویات سایت‌های رسانه‌های اجتماعی را محدود می‌کند.

راشاتودی در گزارش خود به این کشورهای عربی اشاره کرد و اعلام کرد که «عربستان سعودی»، «قطر»، «امارات عربی متحده»، «کویت» و «بحرین» کنترل بر آزادی اینترنت را اخیراً‌ تشدید بخشیده‌اند و رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلفن چون را در راستای سرکوب ارتباطات، هدف گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، در امتداد خلیج فارس، دهها خبرنگار و کاربران رسانه‌های اجتماعی از آغاز سال جاری میلادی به اتهام نقض قوانین ملی دستگیر شده‌اند و اقدامات تنبیهی که علیه آنها اعمال می‌شود شامل تبعید و تحمل حبس‌های طولانی مدت برای جرایمی چون مطرح کردن اظهارنظرهایی نه چندان خوشایند مقامات دولتی و همچنین خدشه وارد کردن به ارزش‌های مذهبی و خانواده است.

این شبکه روس سپس به برخی از کشورهای عربی همپیمان آمریکا اشاره کرد که در آنها آزادی اینترنت بسیار محدود است که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

عربستان سعودی

ماه گذشته میلادی در عربستان سعودی، «شیخ عبدالطیف عبدالعزیز الشیخ» یک شیخ ارشد سعودی به شهروندان این کشور درباره استفاده از «توییتر» هشدار داد و گفت که آنهایی که از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، زندگی این دنیا و آن دنیای خود را از دست داده‌اند.

تنظیم‌کننده مخابرات عربستان سعودی بعد از آنکه تهدید کرد که برنامه‌های ارسال پیام چون «اسکایپ» و «واتس اپ» را مسدود می‌کند، یک هدف جدید را برگزید و آن ارتباط اینترنتی « app Viber» است که از 5 ژوئن (15 خردادماه) تاکنون بلوکه شده است.

بر اساس این گزارش، دولت عربستان سعودی آغاز به دستگیری کاربران توییتر به دلیل ارسال پست‌هایی که در حساب‌های کاربری خود قرار می‌دهند، کرده است.

قطر

کشور قطر علیرغم موقعیت خود بعنوان یک مرکز رسانه‌های منطقه‌ای، در صدد بررسی کردن یک قانون جرایم سایبری است که می‌تواند کنترل دولت بر وب‌سایت‌های خبری و تفسیر‌های آنلاین را گسترش دهد و در صورتیکه به تصویب برسد، دولت قطر را قادر می‌سازد تا کاربران رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها را به دلیل نقض قوانین یا ارزش‌های اجتماعی را تنبیه کنند.

امارات عربی متحده

در پایان سال 2012، امارات عربی متحده یک قانون جرایم سایبری جدید به تصویب درآورد مبنی بر آنکه هرکسی که متهم به انتقاد از حاکمان یا نهادهای یک کشور به صورت آنلاین شود، زندانی یا تبعید خواهد شد. این قانون با مخالفت‌های گسترده‌ای روبرو شد

در ماه مه سال جاری میلادی، دادگاه استیناف امارات عربی متحده، «عبدالله الحدیدی» را به دلیل توییت کردن جزئیات دادگاه پدرش به 10 ماه حبس در زندان محکوم شد.

کویت

دولت کویت که اغلب بعنوان لیبرال‌ترین کشور منطقه توصیف می‌شود، چندین نفر از فعالان سیاسی و دستکم 6 خبرنگار را در سال 2013 دستگیر کرد.

در ماه آوریل، یک دادگاه کویت، یکی از نمایندگان سابق پارلمان و رهبر مخالفان این کشور به دلیل انتقاد از حاکم این کشور به 5 سال حبس محکوم شد.

کویت از سال 1996 تاکنون یکی از اعضای پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) بوده است که از حقوق آزادی بیان که شامل انتقادهای صلح‌آمیز از مقامات دولتی حمایت می‌کند.

بحرین

دولت بحرین در صدد سرکوب ناآرامی‌های این کشور از طریق معرفی کردن مجازات‌های سنگین‌تر می‌باشد. در ماه آوریل، دولت بحرین قانونی را تصویب کرد انتقاد از پادشاه این کشور یا نماد ملی بحرین را ممنوع و غیرقانونی اعلام کرد.

اخیراً، یکی از فعالان و وبلاگ‌نویسان بحرین مجبور شد در انگلیس پناهندگی بگیرد زیرا به دلیل بیان افکارش در وب‌سایت خود تحت تعقیب قرار گرفته بود.

آمریکا به طور دائم ایران و چین و کره شمالی و کشورهایی که مقابل واشنگتن ایستاده‌اند را به نقض حقوق بشر و قوانین آزادی بیان می‌کنند.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول