رسانههای اجتماعی توانایی سازماندهی و ایجاد ناآرامی در ایران را ندارد
به گزارش «وبلاگنیوز» و به نقل از اشراف، یافتههای یک نظرسنجی از 2800 جوان ایرانی در خصوص استفاده از رسانهها و رسانههای اجتماعی نشان میدهد اینترنت و تلویزیون دولتی منابع اولیه آنها برای در جریان قرار گرفتن از اخبار و اطلاعات هستند و رسانههای سنتی و روابط شخصی نیز پس از آنها قرار می گیرند. توییتر، که مدتهای مدید تصور میشد کاتالیزور نارضایتی حاصل از انتخابات سال 2009 بود، در رادار اخبار و منابع اطلاعاتی مشاهده نشد.
جوانان ایرانی برای کسب اطلاعات از چه منابعی استفاده میکنند
این نظرسنجی در سال 2011 توسط مرکز مطالعات ارتباطات جهانی وابسته به دانشکده ارتباطات آنِنبِرگ (CGCS) انجام شد، و نتیجه آن در مجله رسانههای جدید و جامعه گزارش داده شد. در مقاله «آیا در آینده سیاست توئیت میشود؟ کاربرد رسانههای جدید توسط جوانان ایرانی در سال 2011» نوشته دکتر ماگدالنا وجسیزاک گزارش داده شده که جوانان ایرانی برای کسب اطلاعات از چه منابعی استفاده میکنند، و برای تبادلات سیاسی، مقابله با سانسور آنلاین، و تأثیر سیاسی رسانههای جدید تا چه حد به رسانههای جدید (مانند رسانههای اجتماعی) اعتماد میکنند.
آیا رسانههای جدید میتوانند به اعتراضات مردمی دامن بزنند؟
شورشهایی که پس از انتخابات بحثانگیز سال 2009 در ایران رخ دادند و بحث در خصوص تأثیرگذاری رسانههای جدید بر مخالفتها تا حدودی مصادف با این تحقیق بودند. این نظرسنجی زمانی انجام شد که «بهار عربی» جریان داشت، و بنابراین این سؤال مطرح بود که آیا رسانههای جدید میتوانند به اعتراضات مردمی دامن بزنند.
نویسندگان این مقاله مینویسند: این کشور در حال حاضر برای انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن سال 2013 آماده میشود- دورهای پرشور، بااهمیت و مناسب برای بحثهای شدید سیاسی. در این شرایط، دولت ایران مشغول چیزی است که میتوان آن را آمادهباش دائمی در برابر چالش برای مقاماتش نامید.
نظرسنجی آنلاین نشان داد که منابع اولیه برای کسب اخبار عبارتند از اینترنت (%89) ، تلویزیون (%70)، دوستان و خانواده (%49)، رسانههای چاپی (%42)، و محل کار و مدرسه (%33). چون این نظرسنجی به صورت آنلاین انجام شد تعجبی ندارد که میزان رأی دادن به اینترنت تا این حد بالا بوده است.
توئیتر کمکاربردترین رسانه جدید در میان رسانهها
نویسندگان خاطر نشان میکنند: علیرغم نقش اساسیای که گفته میشد توئیتر در شورشهای ایران به عهده داشت، اما این رسانه کمکاربردترین رسانه جدید در میان نمونه ما بود. فقط 17٪ از شرکتکنندگان برای به اشتراک گذاشتن یا دنبال کردن توئیتها از توئیتر استفاده میکردند.
جالب است که نویسندگان تاکید میکنند: این نظرسنجی نشان داد که رسانههای اجتماعی بیشتر برای بحثهای شخصی مورد استفاده قرار میگیرند نه برای بحثهای سیاسی.
با توجه به این که تلویزیون ایران عمدتاً توسط دولت اداره میشود، یافتههای مربوط به تلویزیون شگفتانگیز هستند. نویسندگان این مقاله مینویسند: این یافته شگفتآور است چون جوانان شرکتکننده در این نظرسنجی به مشخصات جمعی فعالان اصلاحطلب که به دولت و منابع آن بی اعتمادند ربط داده میشوند، این امر احتمالاً حاکی از آن است که این جمعیت جوان به طور یکپارچه برای اعتراضات سیاسی، بدگمان و آماده نمیشوند.
علاوه بر این، نویسندگان اشاره میکنند که پاسخدهندگان به این نظرسنجی «جوان و با تکنولوژی آشنا» بودند. بیش از80 درصد از آنها زیر 30 سال بودند، و78 ٪ درصد مدرک دانشگاهی داشتند (20 نفر از آنها فارغالتحصیل بودند) .
رسانههای اجتماعی نقشی در دامن زدن در ناآرامیهای ایران ندارد
این مقاله میافزاید: یافتههای ما با کسانی که در مورد میزان نقش رسانههای جدید در موج نارضایتی انتخابات ریاست جمهوری سال 2009، و میزان توانایی آنها در دامن زدن به اعتراضات و بر پا کردن انقلاب مرددند موافق هستند.
انتهای پیام /.