کودکان را در فضای مجازی کنترل کنید

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» علیرضا صالحی قائم مقام کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان به بررسی تهدیدهای فضای مجازی برای کودکان پرداخت.

صالحی با ارائه آماری در خصوص میزان استفاده کودکان از اینترنت گفت: یک آمار در آمریکا حاکی از این است که بیشتر از ۸۷ درصد کودکان بین ۱۰ تا ۱۷ سال از اینترنت استفاده می کنند مطمئنا این آمار در کشور ما پایین تر است اما خطر بالقوه تهدید کودکان در اینترنت وجود دارد همین آمار نشان دهنده این است که ۴ درصد کودکان اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی وارد می کنند و نزدیک به ۶۲ درصد آنها اعلام کرده اند که والدین آنها در جریان وبگردی آنها یا اصلا نیستند یا خیلی کم اطلاع دارند.

وی تصریح کرد: متاسفانه آمارها نشان می دهد که گروه هایی به صورت سازمان دهی شده مشغول رصد فعالیت کودکان و سوء استفاده احتمالی از اطلاعاتی هستند که توسط آنها به اشتراک گذاشته می شود به عنوان نمونه این کاربران اطلاع زیادی از هرزنامه های مختلفی که در اینترنت تبادل می شود ندارند و ممکن است به سادگی در معرض خطر قرار گیرند.

صالحی ادامه داد: از طرف دیگر بیش از نیمی از والدین هیچوقت نظارتی بر فعالیت فرزندانشان در اینترنت ندارند در نتیجه آموزش های امنیتی لازم را هم به کودکان خود را ارائه نمی دهند، همین امر نشان دهنده این است که تبهکاران فضای مجازی با اشتیاق به دنبال شکار کردن کاربران نا آگاه و علی الخصوص کودکان هستند.

قائم مقام کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، در خصوص وظایف والدین در خصوص کودکان افزود: باید فرزندانمان را به طور کامل و واقعی با خطراتی که در فضای سایبر وجود دارد آشنا کنیم بسیاری از کاربران نوجوان و حتی والدین آنها نمی دانند که هیچوقت نباید اطلاعات شخصی خود مثل نام کامل، آدرس کامل محل سکونت یا تاریخ تولد کامل خود را در فضای وب قرار دهند یا از طریق ایمیل ارسال کنند.

وی با بیان اینکه همچنین به اشتراک گذاری ویدئو ها و عکس های خصوصی و در دسترس قرار دادن آزادانه این قبیل محتوا می تواند مشکلات جدی برای خانواده ها به بار بیاورد گفت: از طرف دیگر دانلود کردن نرم افزارهای ویدئویی و فایل عکس ها و بازی های سرگرم کننده که از منابع ناشناخته ای هستند می تواند سبب آلودگی رایانه ها به انواع بدافزارها و در نتیجه باز شدن راه نفوذ نفوذگران باشد.

صالحی اعتیاد به فضای مجازی را یکی دیگر از آسیب‌های فضای مجازی برای کودکان بر شمرد و ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از کشورها مسئله اعتیاد به اینترنت یا حضور در فضای مجازی به مشکلی حاد تبدیل شده و دولت ها و سازمان های درگیر را به چاره اندیشی در این خصوص وادار کرده است به نظر می رسد با گسترش روز افزون دسترسی به اینترنت کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی در پایان تأکید کرد: بدون شک آگاه شدن هرچه بیشتر والدین نسبت به خطرات موجود در فضای مجازی و آگاهی رسانی به کودکان و نوجوانان می تواند در سلامت روحی و جسمی جامعه تاثیر به سزایی داشته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول