راهکارهای جدید برای اعمال فیلترینگ و احراز هویت کاربران

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، مهدی اخوان بهابادی در قالب نشستی خبری به پاسخ‌گویی به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پرداخت و در پاسخ به سوالی درباره‌ی نام‌گذاری طرح‌هایی مانند گوگل ارث اسلامی اظهار کرد: این طرح توسط وزارت ارتباطات اعلام شده و تاکنون برای تحقق این پروژه طرحی به شورای عالی مجازی ارسال نشده است، در چنین شرایطی تبعا ما نمی‌توانیم در مورد این موضوع اظهارنظر کنیم.

وی ادامه داد: البته به نظر می‌رسد وزیر محترم ارتباطات بیشتر براساس تجربه‌ای که در حوزه تصدی قبلی خود داشته اند وهم‌چنین ارتباط آن با این مساله قصد داشته‌اند از تجربیات خود استفاده کنند. اما به هرحال تاکنون چنین طرحی تنها در حد عنوان است و تا زمان ارائه‌نشدن آن نمی‌توان موضوع را پیگیری کرد.

عدم ورود شورا به طرح اینترنت پاک/با نامگذاری های نامناسب ابهام ایجاد نکنیم

اخوان در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر پیشنهادات ایران در مجامع جهانی در ارتباط با اینترنت پاک و این‌که آیا مسیر اینترنت پاک از فیلترینگ می‌گذرد اظهار کرد: مانند موضوع قبلی شورا به این موضوع هم ورود پیدا نکرده و ما اعتقاد داریم که باید در انتخاب الفاظ در حوزه‌ی فضای مجازی دقت بیشتری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: گاه با طرح عناوین و اسم‌های جدید و جذاب،نه تنها در ذهن ملت، بلکه در ذهن جهانیان ابهاماتی ایجاد می‌کنیم که بی‌شک این موضوع تبعاتی برای کشور به دنبال دارد.

دبیر شورای فضای مجازی هم‌چنین تصریح کرد: تاکنون در شورای عالی فضای مجازی موضوعی مانند اینترنت پاک مطرح نشده و تنها پیشنهاداتی درباره‌ی نظام پالایش مطرح شده و این‌گونه عنوان شده است که راهکاری برای اعمال فیلترینگ مختلف براساس نوع کاربران ایجاد شود که البته مقدمه این کار احراز هویت کاربران است که براین اساس امکان تفکیک خدمات برای کاربران وجود داشته باشد.

سیاست گذاران هیچ دستوری درباره محدودیت سرعت ابلاغ نکرده اند

اخوان در ادامه در پاسخ به سوالی که درباره سرعت اینترنت و محدودیت‌های اعمال شده توسط شورا مطرح شده بود، توضیح داد: تاکنون محدودیتی برای استفاده از اینترانت در داخل کشور ابلاغ نشده و اگر شبکه اصطلاحا ملی اطلاعات راه‌اندازی شود، مردم امکان آن را دارند که از خدمات با سرعت بالاتری استفاده کنند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این شبکه یک تکلیف قانونی بود که براساس آن مجلس، دولت را موظف به راه‌اندازی این شبکه کرده بود اما آنچه که اکنون برای کاربران قابل لمس است آنکه اتفاق جدیدی در حوزه سرعت اینترنت ایجاد نشده است.

دبیر شورای فضای مجازی در عین حال خاطر نشان کرد: من با قطعیت می‌گویم که از نظر سیاست‌گذاران حداقل از نظر سرعت اینترنت هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و اگر سرعت اینترنت در کشور پایین است، این موضوع به برخی بحث‌های فنی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: تا زمانی که مشکل قیمت اینترنت حل نشود، بحث سرعت آن هم حل نمی‌شود، اما اکنون قیمت پهنای باند در داخل و خارج کشور تفاوت بسیاری دارد و برای بهتر‌شدن اوضاع لازم است حتما دوره‌ی تصدیگری دولت در این بخش به پایان برسد.

اخوان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال در ارتباط با قیمت خدمات اینترنت و اینترانت مطرح شده بود گفت: در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست که به کاربر بگویند اینترنت استفاده می‌کند و یا اینترانت. بلکه این موضوعات به لایه‌های فنی مربوط می‌شود. ما نیز اعتقاد داریم که حداکثر ترافیک باید داخلی باشد، اما اکنون شرایط متفاوتی حاکم است.

وی در ادامه صحبت‌های خود برای چندمین‌بار به ذکر توضیحاتی درباره حاکمیت بخش دولتی در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: شرکت تامین‌کننده پهنای باند می‌تواند در این زمینه مانند گمرک عمل کند و تنها ملاحظات امنیتی را در این سطح اعمال کرده و تهیه و توزیع پهنای باند در دو سوی مرزها را به عهده شرکت‌های خصوصی بگذارد.

وعده هایی که عملی نشد

اما دبیر شورای فضای مجازی در پاسخ به سوال دیگری که در ارتباط با وعده‌های عملی نشده او مطرح شده بود، توضیح داد: ما در داخل کشور در حوزه فن‌آوری و البته نه فرهنگ و سیاست نباید مسیر بسیار متفاوت از تجربه جهانی را تجربه کنیم. اکنون اگر دنیا تکنولوژی را مورد بهره‌برداری قرار داده و در این زمینه تجربه‌ای به دست آورده، ما نباید بگوییم که می‌خواهیم از اول این راه را طی کنیم، چرا که این موضوع بی‌شک مردود است.

اخوان بهابادی در ادامه در ارتباط با وعده‌ ارایه پروانه راه‌اندازی خدمات چند رسانه‌یی توضیح داد: راه‌اندازی این اپراتور و موضوع CDN بحثی است که در دنیا نیز اجرا شده و تا زمانی که آن اجرا نشود، ما نمی‌توانیم محتوای تصویری با حجم بالا را با کیفیت مناسب در اختیار کاربران قرار دهیم. این موضوع در دنیا هم تجربه شده و به همین دلیل ما به دنبال راه‌اندازی چنین اپراتوری بودیم و یک شرکت نیز در مورد این موضوع اعلام آمادگی کرد.

وی ادامه داد: اکنون هم این طرح به صورت آزمایشی در یکی از استان‌های پرجمعیت کشور در حال اجرا است. اما به هر حال باید به این نکته توجه داشت که قطعا حل یک مشکل در داخل کشور با یک تصمیم شدنی نیست و باید قطعات مختلف یک پازل در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا این مشکل حل شود. اکنون یکی از قطعات این پازل CDN است، اما با وجود این‌که مجوز‌هایی در این زمینه قبلا به یک شرکت ارائه داده شده بود از آنجا که تکلیف مواردی مانند IPTV مشخص نبود اجرای چنین پروژه‌ای برای شرکت مورد نظر مقرون به صرفه به‌شمار نمی‌رفت.

دبیر شورای فضای مجازی ادامه داد: در این زمینه بخش دیگری از کار برعهده‌ی صدا‌وسیما قرار داشت که جلسات متعددی برگزار شد اما هنوز به نتیجه‌ی نهایی نرسیده‌ایم.

رییس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری که در ارتباط با سرعت اینترنت مطرح شده بود، توضیح داد: در حال حاضر کم‌تر ارائه کننده‌ی اینترنتی است که با جدیت محدودیت‌های اینترنتی را اعمال کند به عنوان مثال اگر شما سرعت اینترنت خود را در نیمه شب با سرعت آن در روز مقایسه کنید، قطعا به این نتیجه می‌رسید که زمانی که دسترسی کاربران به اینترنت کمتر است سرعت بالاتر می‌رود و همین موضوع گویای آن است که در این زمینه محدودیتی اعمال نمی‌شود، بلکه بیشتر در لایه‌ی دسترسی است که مشکلات به دلیل گرانی پهنای باند پیش می‌آید.

عضویت در شبکه های اجتماعی جرم نیست اما…

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی آزادی فیس‌بوک پرداخت و افزود: عضویت در شبکه‌های اجتماعی طبق قانون جرم محسوب نمی‌شود و در این میان شبکه‌ای هم به طور ویژه از این قاعده مستثنی نشده است، اما با این وجود اکنون در کشور نظام پالایش و فیلترینگ را داریم که دور‌زدن آن بر طبق قانون جرم محسوب می‌شود. حال دیگر قضاوت بقیه موارد برعهده خود شما قرار دارد.

دبیر شورای فضای مجازی در پاسخ به سوال دیگری که در ارتباط با حقوق مصرف‌کنندگان مطرح شده بود، توضیح داد: ما نباید در داخل کشور قوانینی طرح کنیم که توسط اکثریت مردم اجرا نمی‌شوند.

وی ادامه داد: زمانی که ما پهنای باند را با قیمت بالایی در اختیار شرکت‌های ارائه‌کننده قرار می‌دهیم حتی اگر صد‌ها ناظر هم وجود داشته باشند این شرکت‌ها ناچار خواهند بود پهنای باند را میان کاربران مختلفی به اشتراک بگذارند و شاید قطعی‌ها و اختلالاتی که گاه برای کاربران این شرکت‌ها هم رخ می‌دهد ریشه در همین موضوع داشته باشد.

اخوان تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که اینترنت با سرعت و قیمت منطقی به دست مردم برسد نمی‌توان مشکل را حل کرد و این‌گونه گفت که به‌طور مثال اگر کاربری مشکلی دارد به طرح شکایت بپردازد. اگر اکنون چهار میلیون کاربر بخواهند نسبت به این موضوع شکایت کنند چه می‌توان کرد؟ این مساله باید ریشه‌ای درست شود.

دبیر شورای فضای مجازی درادامه به بحث خصوصی سازی اشاره کرد و گفت: خصوصی‌سازی حتی اگر بد اجرا شود، از حاکمیت دولتی به مراتب بهتر است.

وی همچنین درباره اظهار‌نظرهای مختلفی که از سوی مدیران در دوره‌های مختلف صورت می‌گیرد اظهار کرد: وضعیت اینترنت فعلی کشور که اصلا وضعیت مطلوبی به‌شمار نمی‌رود، حاصل تلاش و تصمیمات این دوستان است و قطعا اگر نتیجه مثبتی دارد و اتفاق قابل دفاعی است، بی‌شک ما اشتباه می‌کنیم. اما اگر این تصمیمات درست بوده باشد لازم است امروزه شرایط مطلوبی در زمینه اینترنت داشته باشیم.

جلسات شورای عالی برگزار می شود؟

دبیر شورای فضای عالی مجازی در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شش ماه است که شورای عالی فضای مجازی جلسه‌ای نداشته است، خاطر نشان کرد: اعضای این شورا مشغله‌های بسیاری دارند و قطعا این امکان وجود ندارد که در یک جلسه دوساعته آنها بتوانند موضوعی را با جزییات متفاوت بررسی کرده و در ارتباط با آن تصمیم گیری کنند؛ به همین دلیل به محض تشکیل این شورا اختیارات آن با قید‌هایی به سه کمیسیون عالی تفویض شد که اکنون هر یک از این کمیسیون‌ها می‌توانند مصوبات خود را اعلام کنند که هریک از این مصوبات تا سه هفته توسط پنج عضو شورای عالی مورد اعتراض قرار نگیرند، حکم شورا به شمار می‌روند.

انتهای پیام/.

۲ comments

  • حرف‌های خیلی خوبی زده‌ن ایشون. ولی هر روز می‌بینیم وضعیت اینترنت بدتر می‌شه. از وقتی که قضیه‌ي اینترانت هم پیش اومده که کلاً در دست‌رس به سایت‌هایی که آی‌پی خارج از کشور دارن اختلال ایجاد شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول