«برخی شعارهایمان را در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کردیم»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» دکتر محمد سلطانی‌فر، مدیر گروه پژوهش‌های رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگو با روزنامه «اعتماد» به تشریخ فعالیت‌های رسانه‌ای ستاد رییس جمهور منتخب در ایام انتخابات پرداخت.

سلطانی‌فر، در خصوص نقش رسانه‌های اجتماعی در شعارسازی و برنامه‌‌ریزی‌های انتخاباتی دکتر روحانی گفت: ما هم از ابتدا شعار انتخاباتی داشتیم و هم از نظرسنجی مستقیم در میان مردم و همین طور هم شبکه‌های اجتماعی، شعارها را گرفتیم. اولویت‌ها این طور از دل نظرسنجی‌های مختلف بیرون آمد، یا در محیط سایبر و در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز برخی از شعارها را پیدا می‌کردیم.

وی با اشاره به رصد رسانه‌های اجتماعی در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام،افزود: شبکه‌های اجتماعی فارسی، هم در تئوریک و هم در عمل دو دسته کاربر موثر و شکل‌دهنده به تفکر اعضا را دارد. یک تعدادی، شبکه‌ساز هستند و تعدادی محتواساز و به دنبال این دو گروه، بقیه حرکت می‌کنند. ما این دو گروه را به دقت رصد کردیم و دیدیم عده‌ای به دنبال مقاومت مدنی و مقابله‌ای در برابر برگزاری انتخاب هستند. اینها محتواساز بودند و کار خود را می‌کردند.

مدیر گروه پژوهش‌های رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آرام‌آرام که انتخاب گرم شد موج مخالف کوچکی در مقابل اینها توسط شبکه سازها شکل گرفت که گفتند ایران مال همه است و وطن مال ما است، قهر کردن همان چیزی است که رقبا می‌خواهند. ما آرام‌آرام در آن فضا وارد شدیم و سعی کردیم شبکه‌سازها را تقویت کنیم. به سه هفته پیش از انتخابات که رسیدیم، جو برگشت و شبکه‌سازها و مین‌استریم‌ها (موج‌سازها) که فضاسازهای اصلی در شبکه‌های اجتماعی هستند، به حمایت از کاندیداهای مختلف قد علم کردند.

وی با اشاره به حضور هواداران نامزدهای مختلف انتخایاتی در شبکه‌های اجتماعی گفت: اینجا بود که حضور جدی هواداران آقای جلیلی در فضای شبکه‌های اجتماعی باعث شد هواداران بقیه نامزدها نیز به شبکه‌های اجتماعی رجوع کنند و جو وسیع و قابل تمرکزی شد و از آنجا به بعد بود که توانستیم فضا را به نفع خود شکل دهیم.

سلطانی‌فر، در خصوص فعالیت‌های ستاد دکتر روحانی در حوزه ساخت محتوا در رسانه‌های اجتماعی گفت: کار دیگر، رصد شبکه‌های اجتماعی در زمینه ساخت محتوا، خبر و تولید برخی از فضاها بود. رصد برخی از این شبکه‌ها باعث شد در بعضی موارد، شعارهای کلیدی به دست بیاید که فوق‌العاده کوتاه و تاثیرگذار بود، مثل همان پیامک معروفی که موج عظیم حمایت از آقای روحانی را در روزهای آخر تبلیغات به راه انداخت «هاشمی‌رفسنجانی: من هم مانند سید محمد خاتمی از روحانی حمایت می‌کنم.» اینجا بود که با استفاده از موج عظیم پیامک، رای مردم را به سمت آقای روحانی، جهت دادیم.

وی در پاسخ به این سؤال که این طور که شما می‌گویید آقای روحانی از دل شبکه‌های اجتماعی رای مردم را صید کرد. آیا او می‌خواهد اندکی این شبکه‌ها را به رسمیت بشناسد؟ افزود: قطعا نگاه آقای روحانی، نگاه متفاوتی درباره شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است. او نگاه سنتی محدود‌کننده درباره این شبکه‌ها را ندارد.

مشاور رییس جمهور یازدهم ادامه داد: آقای روحانی اعتقاد دارد شبکه‌های اجتماعی یک واقعیت دنیای امروز است و نمی‌توان آن را انکار کرد. بلکه باید مسیری را که بتوان از آن به مردم نفع رساند را در این شبکه‌ها دنبال کنیم. بحث سواد رسانه‌ای یک موضوع مطالعاتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع است. هر چند هنوز وقت نشده درباره این مسائل با آقای روحانی صحبت کنیم، اما تصورمان این است که این نگاه باید شکل بگیرد، در مسیر حرکت ما به سمت شبکه‌های اجتماعی، باید سواد رسانه‌ای مردم را بالا برد. یعنی دادن آگاهی به آنها برای اینکه چطور با پدیده شبکه اجتماعی روبه‌رو شوند. آگاهی دادن جای محدود کردن را می‌گیرد.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول