روزهای گربه‌ای و سگی در شبکه های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ ‌نیوز»، این روزها با نگاهی به صفحات وب و شبکه­های اجتماعی می­توان به وفور تصاویر و عکس‌های متحرک (GIF ) از سگ و گربه­ها و بعضا حیوانات خانگی دید. واژه­هایی­ همچون caturday» interpet »و عباراتی از این دست زیاد به چشم می­خورد.

caturday از ترکیب cat و  Saturday ساخته شده و به زبان ساده به پست کردن عکس گربه (عبارت تخصصی آن lolcat است) در روزهای شنبه­ گفته می­شود. Lolcat  عکسی از گربه است همراه با متنی طنزآمیز؛ که متن، غالبا از نظر گرامری نادرست است. عبارت interpet نیز که شامل internet و pet است، کنایه از حضور فعال حیوانات خانگی در اینترنت دارد.

caturday

جدابیت این حیوانات باعث شده که از آنها بیشتر برای خنده و طنز و گاهی نیز برای ساخت الگوی رفتاری استفاده شود. ساختار عبارت lolcat ( بلند خندیدن: LOL: laugh out loud و گربه: cat ) نیز بیانگر همین مطلب است و نشان می­دهد این موضوع‌ها بیشتر برای سرگرمی پست می­شوند. اما توجه و ترویج فراوان به آن حاصل چیست و چه پیامدی در پی دارد؟

پیش­تر در جامعه ما حضور سگ­ها و گربه­ها با صاحبانشان در خیابان­ها موجب توجه و تعجب دیگران بود. رفته رفته این رفتارها عادی­تر شد. شاید خیلی بعید به نظر نرسد که علاقه و توجه زیاد به این حیوانات خانگی موجبات ورود آنها  به اینترنت و شبکه­های اجتماعی را نیز فراهم سازد.

اینترنت، جامعه­ای مجازی از افکار و گرایشات افراد است. حضور پررنگ و پر توجه حیوانات خانگی در زندگی واقعی برخی افراد پای این موجودات را در فضای مجازی نیز باز کرده. پست کردن عکس سگ­ها و گربه­ها در اینترنت و صفحات­ شخصی­ از علایق صاحبان این حیوانات است. دیگران نیز با دیدن این تصاویرِ جذاب، آنها را لایک می­کنند و یا به اشتراک می­گذارند. و رفته رفته این پدیده در فضای مجازی گسترش می­یابد. شبیه به گسترش نگهداری از سگ و گربه­ در زندگی واقعی که در برخی کشورها رایج نبود و از طریق برخی رسانه­ها به منزل خیلی­­ها راه یافت.

صفحات شخصی­­، شبکه­های اجتماعی و حتی روزهای خاصی برای پست کردن تصاویر حیوانات خانگی اختصاص داده می­شود همچون caturday ؛ عبارت interpet نیز می­تواند کنایه از علاقه­ و وابستگی همتراز به حیوان خانگی­ و اینترنت باشد. علاقه به حضور حیوانات خانگی در اینترنت، افراد را از اختصاص دادن روزهایی برای پست کردن موضوعات مرتبط با احساسات، روابط خانوادگی، دوستی و غیره دور می­سازد. خلا ناشی از آن شبیه به خلا احساسات انسانی میان برخی­ست که به زندگی با این حیوانات خو گرفته­اند.

تهیه و تنظیم: سمانه نوروز

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول