«این عکس زیبا و 18+ چندتا لایک داره؟»

به گزارش «وبلاگ نیوز»، تاکنون چند بار در دام گروه‌های شبکه‌های اجتماعی افتاده‌اید که با برانگیختن حس کنجکاوی شما درباره یک تصویر محو یا متحرک از شما پسند جمع کرده‌اند؟

یکی از روش‌های رایج در کلوب‌ها و صفحات زرد شبکه‌های اجتماعی، در تله کنجکاوی انداختن کاربر است. این صفحات عمدتا از تصاویر متحرک که بارگذاری آنها کمی به طول می‌انجامد بهره می‌برند تا هنگامی که از شما پسند می‌خواهند، و شما پسند را برای مطلب ارسالی زدید و چندثانیه صبر کردید،  تصویر بارگذاری شود و در این توهم به سر ببرید که با پسند کردن مطلب یا داغ کردن آن، حرکت تصویر رخ داده است.

در این دام عموما کاربران تازه‌کاری که سواد رسانه‌ای رایانه‌ای کمتری دارند می‌افتند. حتی در برخی موارد برای آنکه مطلب فوق را پررنگ‌تر و داغ کنند، نیازمند نظرات کاربران هستند که با این شکل عموما درخواست خود را مطرح می‌کنند:« اول لایک کن و عد 5 رو کامنت بذار بعد  ببین چی میشه.»

این ادبیات به چشم کاربران شبکه‌های اجتماعی آشناست. یکی دیگر از این ترفندهای جمع‌آوری پسند و نظر برای پست مورد نظر برانگیختن حس غیرت کاربر است. برای مثال این تصویر را ببینید:

33405433932925115155

عمدتا در این مطالب، با برانگیختن حس «خوب درون» و یا همان ندای وجدان، در یک موقعیت مقایسه‌ای کاربر را قرار داده و کاربر برای آنکه دچار دوگانگی شناختی نشود، سعی می‌کند رفتار مورد پسند و پذیرش را انجام دهد و به پسندیدن صفحه و مطلب ترغیب می‌شود.

از دیگر راه‌های جمع آوری پسند و نظر، استفاده از نظرسنجی‌های سبک تصویری است. برای مثال در یک تصویر می‌پرسد که الان چه آهنگی گوش می‌دهی؟ این سوال چالش برانگیز نیست و تنها شرح وضعیتی  است که کاربر را تهدید به هیچ چیز نمی‌کند،  و نظر او تنها برای ادمین صفحه ارمغان آور نظرات ساده و بسیار است.

اما برخی دیگر سوالات چالشی را میان دختر و پسر مطرح می‌کنند که با کل‌کل‌ در صفحات نظرات روبه‌رو می‌شود. برای مثال این تصویر را ببینید:

dcec23bc0404cfb34718849e25725d00-425

با این سوالات به هویت جنسی کاربران حمله‌ور می‌شود و کاربران در حمایت از هویت جنسی خود در دام کل‌کل‌های صفحه نظرات می‌افتند و بازهم پست را داغ نگه می‌دارند و ادمین صفحه را بی‌نهایت خرسند می‌کنند.

موارد چالش‌برانگیز دیگری نیز قرار داده می‌شود مانند این تصویر:

a1a77e3c9c7e4e822b6802bdf8db95e6-425

پدیده «جمع کردن پسند به هر قیمت» موضوعی است که به کرات دیده می‌شود و به رویه اصلی بعضی از گروه‌ها و کلوب‌ها تبدیل شده است. وقتی به صفحات اصلی این گروه‌ها سر می‌زنید عملا از محتوا آنها را تهی میابید و تنها یکسری تصاویر زرد را مشاهده می‌کنید.

یکی از مزایای پسند و ارسال نظر این مطاب، افزایش بازدید صفحات و در پی آن بالا رفتن تراز صفحه است. برخی فروم‌ها و کلوب‌ها با این ترفندها اعضای جدید را جذب کرده که تعداد بالای کاربر و در پی آن می‌توانند با استناد به میزان یازدید و تعداد کاربر و دفعات دیده شدن صفحه‌شان، تبلیغات را با قیمت گزاف‌تری بگیرند. همچنین به بالا رفتن پیج رنک در گوگل، کمک کرده که با استناد و به پشتوانه آن می‌توانند به بالا بردن تعرفه‌های تبلیغاتی خود بپردازند. گردش کروب که در شبکه اجتماعی کلوب به عنوان پول مجازی و در اصل با پشتوانه پول واقعی است بالاتر می‌رود. با پربازدید کردن یک صفحه بدون هیچ محتوای والایی، همچنین می‌توانند به سوداگرانی دیگر که در پی یک گروه مجازی برای رسیدن به مشتریان بالقوه هستند، صفحه را با قیمت بیشتری بفروشند. دلالی‌هایی که عموما با استفاده از موارد ذکر شده در این عرصه شکل می‌گیرد.

این جریان‌ها تا وقتی زنده هستند که افرادی را می‌توانند در تله بیندازند. مهم آگاهی از این جریان‌هاست. مسلما اگر بدانیم هر نظر و پسند و داغ کردن مطلب، چه مزایا و سودی برای ادمین صفحه و گروه دارد، مسلما وقت و هزینه خود را صرف این مطالب سبک نکرده، و با هزنیه کردن از خود ،دیگری را ثروتمند نمی‌کنیم.

انتهای پیام/.

۲ comments

  • سعید

    باحال بود ….

  • نیایش

    برای سلامتی تمامه پدرا صلوات
    پدرم تمام هستیم را فدای دستهای پینه بسته و زحمت کشت میکنم
    پدرم به تعداد نفسهای آدمهای جهان هستی دوستت دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول