رمزهای اینترنتی در اختیار نهادهای جاسوسی آمریکا

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس، تازه‌ترین افشاگری‌های ادوارد اسنودن نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا می‌تواند به اطلاعات بخش اعظم ایمیل‌ها، حساب های بانکی آنلاین و دیگر داده‌های رمزگذاری شده دسترسی داشته باشد.

بر این اساس آژانس امنیت ملی آمریکا از سال ۲۰۰۰ به طور مخفیانه اطلاعات دیجیتال صدها میلیون نفر را هک کرده و این در حالی است که افراد یاد شده تصور می‌کردند به علت قوانین موجود در مورد حریم شخصی از گزند نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا در امان هستند.

اطلاعات رمزگذاری شده هک شده عبارتند از اطلاعات حساب‌های بانکی، سوابق پزشکی بیماران، اسرار تجاری، جستجوی‌های تحت وب کاربران، چت‌های اینترنت، جزییات تماس‌های تلفنی ثابت و همراه و … این نوع جاسوسی منحصر به کاربران آمریکایی نبوده و همه افرادی که در نقاط مختلف جهان از اینترنت استفاده می‌کنند را در بر می‌گیرد.

در بودجه سال ۲۰۱۳ آژانس امنیت ملی آمریکا بیش از ۲۵۰ میلیون دلار بودجه به قفل شکنی و رمزشکنی از این اطلاعات اختصاص یافته و از دهها ابررایانه برای تسریع امور کمک گرفته شده است.

آژانس امنیت ملی آمریکا برای پیشبرد امور در این زمینه از همکاری شرکت های بزرگ فناوری آمریکا و همین طور موسسات ارائه دهنده خدمات اینترنت یا همان ISPها نیز بهره مند شده است. برخی از این شرکت‌ها مجبور به ارائه کلیدهای اصلی رمزگذاری خود به آژانس امنیت ملی آمریکا شده‌اند و برخی از آنها هم روش‌های مخفیانه‌ای را در سرویس‌های تحت وب خود گنجانده اند تا ماماوران اطلاعاتی آمریکا بتوانند اطلاعات مورد نظر را بررسی کنند و حریم شخصی کاربران را نقض نمایند، امری که در اصطلاح فنی ایجاد Backdoor نامیده می شود.

در اسناد تازه افشا شده اسنودن نام شرکت های همکار با آژانس امنیت ملی آمریکا افشا نشده، اما وی قبلا از همکاری‌‌های گسترده فیس بوک، مایکروسافت، یاهو، اپل، AOL، گوگل و … با این آژانس پرده برداشته بود.

این نوع جاسوسی ها محدود به آمریکا نبوده و نهاد همتای آژانس امنیت ملی آمریکا در انگلیس موسوم به GCHQ هم سالهاست به دنبال یافتن راه های رمزگشایی از ترافیک اینترنت سایت‌ها و شرکت های مشهور مانند گوگل، یاهو، فیس بوک، Outlook و مایکروسافت است.

یک نکته جالب در مورد عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا هک کردن رایانه های هدف برای مطالعه و بررسی پیام های رد وبدل شده قبل از رمزگذاری آنهاست. این نهاد اطلاعاتی حتی از سایت ها و خبرگزاری های مختلف می خواست تا اگر اخباری در این زمینه دارند، هرگز دست به انتشار آنها نزنند. زیرا در این صورت افراد و سازمان های هدف روش های رمزگذاری و ارتباطی خود را تغییر داده و آژانس امنیت ملی آمریکا مجددا مجبور به تلاش برای هک کردن آنها خواهد شد.

برنامه رمزگشایی آژانس امنیت ملی آمریکا Bullrun نام دارد و GCHQ در انگلیس هم برنامه مشابهی با نام Edgehill را به اجرا درمی آورد. هر دو سازمان در این زمینه با هم همکاری تنگاتنگی دارند و یک نشانه این همکاری نحوه اسم گذاری برنامه های جاسوسی یاد شده است که هر دو برگرفته از اسامی جنگ های داخلی دو کشور در حدود دو قرن پیش است.

آژانس امنیت ملی آمریکا پس از رمزگشایی از اطلاعات خصوصی مردم این حق را برای خود قائل است که این اطلاعات را برای هر مدتی که دوست داشته باشد ذخیره کند. اطلاعات مذکور در اختیار چند کشور دوست دیگر و از جمله کانادا، استرالیا و نیوزلند نیز قرار می گیرد.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول