استفاده تبلیغاتی فیس‌بوک از عکس‌های کاربران

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، فیس‌بوک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تغییراتی را که می‌خواست در تنظیمات حریم شخصی خود ایجاد کند برای یک هفته به تعویق می‌اندازد.

اگرچه علت این تعویق از سوی این شرکت، بررسی نظرات بیش‌تر کاربران ذکر شده اما در حقیقت دلیل آن اعتراض شش گروه نظارتی حقوق کاربران است. آنها اعتراض داشتند که با تنظیمات جدید استفاده از عکس‌ها٬ اسامی و دیگر اطلاعات کاربران در تبلیغات فیس‌بوک بسیار آسان‌تر خواهد شد.

آن‌چه برای کاربران هم می‌توانست قابل درک و هشداردهنده باشد این بود که داده‌های پروفایل آنها٬ نظیر عکس پروفایل آنها٬ اسم و دیگر اطلاعات ذکر شده می‌توانست به عنوان بخشی از تبلیغات روی صفحات دوستان آنها نمایش داده شود. این موضوع البته جدید نیست ولی برای اولین بود که جزییات آن از سوی فیس‌بوک ذکر می‌شد.

تبلیغات روی شبکه ‌اجتماعی فیس‌بوک که به عنوان تبلیغات اجتماعی شناخته می‌شوند قرار است به کاربر اطلاعات مرتبط نیز ارائه دهند، ارتباطی که در حال حاضر هم می‌تواند مشاهده شود. اگر شما صفحه مربوط به برندی مثل «نایک» یا «آدیداس» در فیس‌بوک را بپسندید٬ کنار تبلیغ این برند در کنار صفحات فیس‌بوک دوستان‌تان پروفایل شما به عنوان کسی که پیش از این آن برند را لایک کرده‌اید نمایش داده می‌شود. فلسفه این امر است که اگر شما یک شرکت را دوست داشته باشید٬ شانس آن‌که دوستان‌تان نیز مثل شما بیاندیشند بیش‌تر می‌شود.

برای آن دسته از کاربران فیس‌بوک که با این امر آشنا نبودند یا به آن توجه نکرده بودند توضیحات اخیر فیس‌بوک هشداردهنده بود. گرچه این کارکردها موضوعات جدیدی نیستند، اما ارائه اتوضیحات از سوی فیس‌بوک در هر حال امر جدیدی می‌تواند تلقی شود. فیس‌بوک پیش از این نیز به همان گونه که شرحش رفت استفاده مشابه‌ای از اطلاعات پروفایل کاربران می‌کرده است.

به گزارش دویچه وله، بر اساس اطلاعاتی که فیس‌بوک ماه جاری میلادی بر روی سایت خود در اختیار کاربران گذاشته است‌، شما اجازه استفاده از اسم٬ عکس پروفایل٬ محتوا و اطلاعات مرتبط با محتوای تجاری را به فیس‌بوک می‌دهید. این به معنی این خواهد بود که شما اجازه می‌دهید شرکت‌ها به فیس‌بوک برای نمایش اسم یا عکس پروفایل شما یا هر دوی آنها و دیگر اطلاعات شما پول بپردازند. اگر شما برای محتوا و اطلاعات خود گروهی خاص از مخاطبان را مشخص کنید٬ فیس‌بوک اعلام کرده به آن تنظیمات احترام می‌گذارد.

فیس‌بوک در پاسخ به خبرنگار وب‌سایت «مشابل» اعلام کرد که این توضیحات از این جهت در وب‌سایت افزوده شده است که کاربر را نسبت به چگونگی ساز و کار تبلیغات در فیس‌بوک آگاه کند٬ اینکه مردم دقیقا باید انتظار چه چیزی را داشته باشند وقتی درباره تبلیغات در فیس‌بوک صحبت می‌شود.

درباره آن‌چه فیس‌بوک توضیحاتش را روی سایت خود اعلام کرده می‌توان چهار نکته سریع برای درک بیش‌تر کاربر و محافظت از اطلاعات وی گفت:

1- اطلاعات شما می‌تواند کنار تبلیغاتی که در کنار صفحات دیده می‌شوند دیده شود و به عنوان اطلاعات کسی که از آن تبلیغات راضی بوده‌اید و آن راپسند کرده اید، نمایش داده شود.

2- اطلاعات شما تنها به دوستان شما و آن دسته از افرادی که آنها را مجاز به دیدن اطلاعات‌تان کرده‌اید نمایش داده می‌شود. سیستم تبلیغات در فیس‌بوک این‌گونه است که اطلاعات دوستان در ارتباط با شرکت‌ها صرفا بر صفحه افرادی از میان دوستان‌شان یا همه دوستان‌شان نمایش داده می‌شود.

3- در صورت اعلام مشارکت در امر تبلیغات چیزی به شما پرداخت نخواهد شد. بر اساس اطلاعات فیس‌بوک سود این امر به فیس‌بوک پرداخت می‌شود.

4- برای این‌که به فیس‌بوک اجازه ندهید اطلاعات پروفایل شما را در اختیار شرکت‌ها بگذارد (در همین سطحی که بحث شد وگرنه استفاده‌های دیگری نیز فیس‌بوک از اطلاعات کاربر می‌کند)٬ به راحتی می‌توانید این قدم‌ها را بردارید:

Privacy Settings–>Ads–>Edit Third Party Sites

Privacy Settings–>Ads–>Edit Ads & Friends

تنظیمات نهایی را طوری انتخاب کنید که هیچ کس (No one) نتواند اطلاعات شما را کنار تبلیغات روی صفحه‌اش مشاهده کند.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول