فیس بوک 11 میلیون کاربر خود را از دست داد

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایرنا، ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی (NSA) کار می کرد. اسنودن در ژوئن ۲۰۱۳ اطلاعات طبقه بندی شده ای از برنامه های فوق سری (NSA) از جمله برنامه شنود پریزم و اختیار قانونی سازمان امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از ایمیل ها، مکالمات تلفنی و پیامک های شهروندان آمریکایی را به روزنامه های گاردین و واشینگن پست لو داد.

وی به دلیل افشای این اطلاعات مجبور به فرار از آمریکا شد و پس از مدتی آوارگی، موفق به کسب پناهندگی موقت از دولت روسیه شد. دولت های ونزوئلا و نیکاراگوئه نیز اعلام کردند که با ارائه پناهندگی سیاسی به اسنودن موافق هستند.

به گزارش پایگاه خبری دیلی میل، درپی این افشاگری ها، در ماه های اخیر ۱۱ میلیون کاربر فیس بوک دست به خودکشی هویت مجازی خود زده اند و به دلیل نداشتن حریم خصوصی و ترس از اعتیاد به فیس بوک، این سایت را ترک کرده اند.

محققان دانشگاه وین در اتریش، با تجزیه و تحلیل بیش از ۶۰۰ نفر دریافتند که مسائل مربوط به حفاظت داده ها، فشار اجتماعی برای اضافه کردن دوستان، مکالمات سطحی، نارضایتی عمومی و از دست دادن علاقه به این شبکه اجتماعی نیز از دلایل ترک فیس بوک هستند.

به طور کلی، دلایل ترک فیس بوک را نگرانی از نداشتن حریم خصوصی (۴۸.۳ درصد )، و به دنبال آن نارضایتی عمومی (۱۳.۵ درصد )، جنبه های منفی از دوستان آنلاین ( ۱۲.۶ درصد) و احساس اعتیاد ( ۶.۰ درصد ) تشکیل می دهد.

پیش از این و در اوایل سال میلادی جاری نیز نتایج یک پژوهش در آمریکا پیش بینی کرد که فیس بوک هر ماه ۹ میلیون کاربر خود را در آمریکا و ۲ میلیون کاربر را در انگلیس از دست می دهد.

به گفته این محققان بیشتر کسانی که فعالیت در شبکه های اجتماعی را متوقف کرده اند، نگران حفظ حریم خصوصی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی بوده اند.

این پژوهشگران می گویند: این امکان وجود دارد که ویژگی های شخصیتی به طور غیر مستقیم به این نگرانی ها دامن بزند.

براساس این گزارش ترک کنندگان این شبکه اجتماعی در مقایسه با کسانی که همچنان از فیس بوک استفاده می کنند، به طور متوسط مسن تر، و بیشتر مرد هستند.

اکنون نظرات متفاوتی درباره امنیت اطلاعات در این شبکه اجتماعی وجود دارد، اما با توجه به افشاگری های ویکی لیکس و گزارش های اخیر اسنودن درباره دسترسی و نظارت سازمان اطلاعات آمریکا (NSA) بر اطلاعات کاربران اینترنت، کاربران فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی و اینترنتی در سراسر دنیا به طور فزاینده ای نگران امنیت اطلاعات خود در این فضای مجازی هستند.

نتایج این تحقیق در مجله Cyberpsychology، منتشر شده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول