اینفوگراف/ حاکمیت در ساحت فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از الف، تعداد دستگاه هايي كه به اينترنت متصل شدند در سال 2008 از تعداد انسان هايي كه بر روي كره زمين زندگي مي كنند فراتر رفت. و اين يعني فضاي مجازي تمامي ابعاد زندگي انسانها را در بر خواهد گرفت. نظريه پردازان غربي سالها پيش سخن از جامعه اطلاعاتي به ميان مي آوردند و امروز ما به درستي دريافته ايم كه فضاي مجازي مي خواهد تمامي اطلاعات موجود در اطراف ما را دريافت، تحليل و دوباره به ما ارائه كند.

جامعه اطلاعاتي تنها به اخبار فرهنگي و افتصادي علاقه ندارد بلكه هر آنچه در اطراف شما مي گذرد به اين موضوع مربوط است. سرعت باد در نقطه اي كه در آن حضور داريد چقدر است. ضربان قلب شما در يك هفته گذشته چه تغييراتي داشته است. چه زماني از خانه خارج شده قصد سفر به چه نقاطي را داشته ايد و چه زماني و از چه مسيري به منزل بازگشته ايد. حتي فضاي مجازي مي خواهد به شما پيشنهاد بدهد كه امروز بايد چه كاري انجام دهيد يا اينكه حداقل برنامه هاي زندگي خود را با او هماهنگ سازيد چرا كه اطلاعات دقيقي دارد كه مي تواند به شما كمك كند. بدين شكل فضاي مجازي تمامي ابعاد زندگي بشر را شامل خواهد شد.

همانطور كه در فضاي حقيقي اقتصاد با زندگي انسان گره خورده، در فضاي مجازي نيز E-commerce وارد زندگي مردم شده است. همانطور كه در بخش سلامت، وزارت بهداشت به زندگي حقيقي انسان خدمات ارائه مي كند، E-health و سلامت الكترونيك در بعد مجازي به كمك انسان آمده است. فرهنگ جوامع در فضاي مجازي شكل جديد به خود گرفته و كسي كه بيشتر محتواي غني و جذاب توليد كند فرهنگ حقيقي جوامع را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد. كشورها همانطور كه براي تفريح و سرگرمي مردم برنامه ريزي مي كنند متوجه شده اند كه سرگرمي در فضاي مجازي به سرعت در حال ايجاد انواع جديد از پلتفرم هاي بازي و انيميشن و ويدئو شده است. دانشگاه ها و مدارس نيز به سمت آموزش الكترونيك حركت كرده اند.

حال كه فضاي مجازي اينقدر وسعت يافته، بايد سياستگذاري آن نيز در سطح كلان باشد . ايالات متحده آمريكا به عنوان پايه گذار فضاي مجازي در دنيا، امروز وزارتخانه اي مستقل جهت امور اينترنت و فضاي مجازي ندارد چراكه همه وزارتخانه هاي آن درگير اين موضوع هستند. البته نگاه امنيتي اين كشور به فضاي مجازي باعث شده كه در وزارت امنيت داخلي و وزارت دفاع آمريكا به فضاي مجازي بهاي بيشتري داده شود اما رئيس جمهور درباره مسائل كلان اين حوزه نظر مي دهد.

در كشور ما نيز مي بايست به فراخور هر بعدي از فضاي مجازي، وزارتخانه اي خاص درگير آن شود. Application ها و نرم افزار هاي موبايل و ويندوز در مركز رسانه هاي ديجيتال وزارت ارشاد و بازي هاي رايانه اي در بنياد ملي بازي هاي رايانه اي وزارت ارشاد مورد بررسي و حمايت قرار مي گيرند. قوه قضائيه كار فيلترينگ سايت ها را در كارگروهي با شركت نهادهاي مختلف پيگيري مي كند. وزارت اقتصاد و به تبع آن بانك مركزي مقررات ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت الکترونیک (شرکت های psp ) را مشخص كرده است. پليس فتا در نيروي انتظامي از وقوع جرم در اين فضا جلوگيري مي كند. وزارت ارتباطات تهيه زيرساخت هاي ارتباطي نظير فيبر نوري و تعرفه استفاده از اينترنت را در دستور كار خود دارد.

با نگاهي به گذشته فاوا در كشور مي توان فهميد كه خصوصي سازي اين فضا نيز به رشد و درآمد زايي آن كمك زيادي كرده است. اگر با نگاه اقتصادي به اين حوزه نگاه كرد مي توان تحولات عظيمي در اقتصاد كشور ايجاد نمود درآمد هاي عظيمي كه مخابرات و اپراتورها تنها از مكالمات و پيامك ها دريافت مي كنند و اگر خدمات ارزش افزوده و نسل هاي 3 و 4 تلفن همراه را نيز به آن اضافه شود افزايش زيادي در اين درآمدها حاصل خواهد شد. سلامت مجازي در سراسر كشور مي تواند گسترش پيداكند تلويزيون تعاملي مي تواند بازار نرم افزارها و بازي هاي جديد را بر روي گوشي ها و تلويزيون هاي هوشمند را گسترش دهد و حوزه هاي متنوعي كه هنوز ايجاد نشده و فرصت هاي زيادي براي اشتغالزايي ايجاد خواهد نمود. تنها يك سايت ايراني اشتراك ويدئو آپارات كه در چند سال اخير سعي مي كرد جاي يوتيوب را بگيرد توانست به سرعت در ميان كاربران ايراني جاي خود را باز كند و به شانزدهيمن سايت پربازديد در ايران تبديل شود و حتي جزء هزار سايت پربازديد دنيا قرار گيرد.

فضاي مجازي به عنوان فضاي جديدي كه وارد زندگي بشر شده ابعاد گسترده زيرساختي، فني، امنيتي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي به خود گرفته كه قطعا راهبري اين حوزه ها از عهده يك وزارتخانه خارج است. اين گستردگي فضا شايد به نوعي باعث ايجاد تشتط و موازي كاري و يا تداخل و كم كاري مي شد كه تدبير رهبرمعظم انقلاب در ايجاد شوراي عالي فضاي مجازي با حضور رئساي سه قوه، وزيران و اشخاص حقيقي و حقوقي مربوطه به همين دليل است.

چندروز پیش نیز رئيس جمهور در حكمي وزير ارتباطات را به عنوان سرپرست مركز ملي فضاي مجازي ودبيرخانه شوراي عالي فضاي مجازي منصوب كرد. بعد از آن نيز يكي از معاونان وزير ارتباطات در مصاحبه با خبرگزاري مهر، از گمانه زني ها براي انتخاب دبير جديد سخن به ميان آورد حتي نام دبير احتمالي جديد را نيز اعلام كرد، شخصي كه قبلا يكي از مديران وزارت ارتباطات بوده است.

شورايعالي فضاي مجازي با حكم مقام معظم رهبري زماني آغاز بكار كرد كه دستگاه هاي مختلف كشور در حوزه فضاي مجازي در بخش هاي محتوايي ، امنيتي و … ورود كرده بودند و نياز به حضور يك شوراي بالادستي براي هدايت و سياستگذاري كلان در اين حوزه احساس مي شد. حتي در زمان تشكيل شورا، وظايف زير ساختي كه بر عهده وزارت ارتباطات بود به درستي انجام نشده بود و شايد به همين دليل بيشترين مصوباتي كه شورايعالي فضاي مجازي در اين مدت داشته به حوزه هاي زير ساختي و شبكه ملي اطلاعات كشور ارتباط داشته است.

وزیر ارتباطات یک عضو عادی از اعضای 22 گانه شورايعالي فضاي مجازي است. شورايي كه به دليل گستردگي ابعاد فضاي مجازي، تمامي سران سه قوه، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس، وزيران مختلف و چندين اعضاي حقيقي را در خود جاي داده است . نگاه كلان و چند وجهي و نه صرفا فني به اين حوزه قطعا به جبران كمبودهاي گذشته كشور در حوزه فضاي مجازي و پيشبرد اهداف و ضرورت هاي تشكيل اين شورا كمك خواهد كرد . اميدواريم رئيس جمهور و اعضاي شورا در انتخاب دبير شورايعالي فضاي مجازي دقت لازم را به عمل آورند.

infograph-hakemiat

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول