سری به «فیس‌بوک» بزنید و به حال ادبیات گریه کنید

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» جواد گنجعلی، شاعر معاصر در گفتگو با خبرگزاری فارس، با انتقاد از شکل‌گیری شعرهای سخیف در فیس‌بوک گفت: شما الان سری به فیس بوک بزنید، باید زارزار به حال ادبیات امروز گریه کنی! واقعیت این است!

وی در توضیح این گفته خود افزود: من مدتی است دارم به این قضیه فکر می کنم وقتی یک خانم با یک عکس زیبا یک کلمه یا عبارتی به عنوان شعر می گذارد، هفتصد تا – هشتصد تا لایک می‌خورد، و این حجمی را به آن سمت تکان می‌دهد.

گنجعلی ادامه داد: نگاه کنید کسانی که به این صفحه نگاه می‌کنند، مثلاً من نوجوان پانزده ساله‌ای هستم که می‌آیم و شعر شما را می‌خوانم (من نوجوان که در شعر مبتدی هستم و به درستی شعر را نمی‌شناسم) مثلاً طرف نوشته‌ است «هویج را پوست می‌کنم و بوی سوپ مرا به یاد تو می اندازد» طرف خیال می‌کند شعر است! وحشتناک این جاست کسی که به ادبیات علاقه‌مند است و طیف سنی جوان و نوجوان قرار دارد گول می‌خورد اما وقتی شعر «ناظم حکمت» را نوشته اند و احساس می‌کنی مردم چقدر به این شعر خوب نیاز دارند و باید بخوانند، می‌بینی بعد از دو هفته، سه تا لایک خورده و تمام.وی در تأکید کرد: حرفم این است یک جریانی باید باشد که این‌ها را سامان دهی کند، مثلاً سایت‌هایی هستند که خوب کار می‌کنند اما معضل اساسی ما در اینترنت فکر می‌کنم «فیس بوک» است. واقعاً باید دقت کنید، نمی‌دانم ملاک برای لایک کردن یک شعر چیست؟ فکر کنم یکی از ملاک‌های جدی‌اش، زیبایی صاحب اثر است! یکی از دوستان می‌گفت یک Page به نام یک خانم باز کردم و بعد نوشته‌های خودم را در آن‌جا قرار می‌دهم. این دوست ما داستان‌نویس است، اصلاً هم شاعر نیست. می‌گفت چند مینی‌مال می‌گذارم با یک عکس زیبا لایک‌‌ها اضافه می‌شود. این برای ادبیات خطرناک است.این شاعر معاصر در پاسخ به این سؤال که آیا اینترنت و فیس بوک شعر را به عقب می‌برد؟ گفت: نه! فیس بوک و اینترنت خیلی خوب است، به شرطی که من مخاطبی که هنوز روز اول هستم و دارم شعر می‌گویم، دقت بیشتری به خرج دهم؛ مثلاً‌ وقتی خانم «مریم حیدرزاده» در ایران مطرح شد شاید به موازات ایشان، صد تا مریم حیدرزاده به وجود آمد؛ هر کسی را می‌دیدی می‌گفت: «برف‌ها رو جارو می‌زنم فقط به خاطر تو/حیاط رو پارو می‌زنم فقط به خاطر تو» مریم حیدر زاده اگر به اندازه یک نفر بود برای ادبیات مشکلی ایجاد نمی‌کرد، چون مخاطب خودش را دارد ولی اگر خواسته باشد مریم حیدرزاده، مثل جوجه ماشینی تولید شود خطرناک است.  عرض من این است چون او «احمد شاملو» نیست، اصلاً امکان این که همانند «احمد شاملو» اتفاق بیفتد نادر است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول