سرگردانی شرکت‌کنندگان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال

به گزارش‌ «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس، رسانه‌ها در شرایط کنونی یکی از مهمترین دستاوردهای پیشرفت بشری و یکی از با ارزش‌ترین وسیله‌‌های آگاهی رسانی همگانی هستند که پیوسته و با سرعت سرسام‌ آوری به دلیل جایگاه و اهمیت کلیدی و طبق نیازمندی‌های مخاطبان و متقاضیان روز به روز در حال گسترش هستند.

اهمیت رسانه‌ها در حدی است که موانع جغرافیایی و تاحدودی سیاسی و فرهنگی از میان برداشته شده و زمین با پهنا و وسعت زیاد، همواری‌ها و نا‌همواری‌هایش به وسیله رسانه‌ها با هم مرتبط شده است و بر همین اساس به سهولت می‌توان از دورترین مناطق جهان معلومات و اطلاعات مورد نیاز را کسب کرد.

اینک که به تعبیری جهان به دهکده کوچکی در شعاع رسانه‌ها تبدیل شده است؛ لازم است که کشور ما نیز جایگاه خود را در این دهکده تثبیت کند.

برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از جمله اقداماتی است که می‌تواند کشور را در راستای دستیابی به این مهم یاری کند.

تاکنون شاهد برگزاری 6 دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال طی سالهای گذشته بودیم، امسال نیز بنا بر این بود برگزاری هفتمین دوره از نمایشگاه‌های رسانه‌های دیجیتال را البته با تعداد بیشتری از شرکت‌ کنندگان و بازدید کنندگان نظاره‌گر باشیم.

طی ماه‌های اخیر رئیس وقت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اعلام کرده بود که هفتمین نمایشگاه بین المللی رسانه‌های دیجیتال در مهرماه برگزار می‌شود.

حسن علیزاده با اعلام اینکه نمایشگاه سال گذشته با استقبال دو میلیون و هفتصد و سی هزار بازدید کننده مواجه شده بود، بیان داشت: امسال پیش‌بینی می‌شود در ده روز17تا26مهر که این نمایشگاه در مصلای بزرگ حضرت امام خمینی (ره) برگزار می‌شود شاهد استقبال حدود سه میلیون بازدید کننده باشیم.

وی اضافه کرد: هفتمین نمایشگاه بین المللی رسانه‌های دیـــــــجیتال در بخش‌های نشر دیجیتال، فناوری و هنرهای دیجیتال، رسانه‌های برخط، ‌خانواده و رسانه‌های دیجیتال، تلفن‌های همراه، ‌مسابقات و سرگرمی، ‌سازمان‌ها و نهادها و مراکز فرهنگی دیــــــجیتال برگزار می‌شود.

علیزاده همچنین اعلام کرده بود که تاکنون20کشور از جمله آمریکا، ‌فرانسه، ‌عراق و ‌لهستان برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

با وجود فراهم سازی مقدمات برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، مرکز توسعه‌ فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در زمان دیگری برگزار می‌شود و برگزاری آن به تعویق افتاد؛ باید توجه داشت که حداقل 20 کشور جهان نیز برای حضور در این نمایشگاه آمادگی خود را اعلام کرده بودند، آیا عدم برپایی این نمایشگاه صرف‌ نظر از اینکه چه ضرر و آسیب‌هایی را متوجه شرکت‌های داخلی می‌کند، جایگاه کشور را نیز به عنوان برگزار کنند آن تضعیف نخواهد کرد.

به‌دلیل مشکلات مالی، هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در مهرماه برگزار نمی‌شود

در اطلاعیه مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد آمده است که با توجه به ضرورت تجهیز مالی مناسب برای برگزاری شایسته و مطلوب «هفتمین جشنواره و نمایشگاه بین­‌المللی رسانه­‌های دیجیتال» با وجود رایزنی­‌های مختلف برای جذب حامیان مالی و بنگاه­‌های اقتصادی به‌منظور بهره­‌گیری از ظرفیت­‌های حمایتی آن‌ها، از برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و با وجود انجام مراحل مقدماتی برگزاری نمایشگاه از قبیل تهیه، تولید و تدوین محتواهای فرهنگ­‌سازی حوزه‌ رسانه­‌های دیجیتال، ثبت­ نام از متقاضیان، جانمایی بخش­‌های نمایشگاهی، هماهنگی مکان برگزاری نمایشگاه (مصلای امام خمینی (ره) تهران)، تهیه‌ سازه­‌های نمایشگاهی و … به آگاهی می­‌رساند به‌دلیل عدم تأمین کامل منابع مالی مورد نیاز و پس از مشورت با سطوح عالی مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری هفتمین جشنواره و نمایشگاه بین­‌المللی رسانه­‌های دیجیتال به ماه­‌های آینده موکول شد.

لغو برپایی هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در حالی است که حتی طی ماه‌های گذشته مراحل ثبت‌نام از شرکت‌کنندگان و جانمایی غرفه‌های نیز انجام شده بود.

با توجه به اینکه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال طی شش سال گذشته که به صورت متوالی در مهر ماه برگزار می‌شد و یکی از مهم‌ترین رویدادهای فناوری اطلاعات و دیجیتال کشور نیز به شمار می‌رفت و از آنجایی که پیش‌بینی می‌شد که در این دوره از نظر تعداد بازدیدکنندگان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های خاورمیانه به شمار رود، با این وجود اعلام شد که این نمایشگاه به دلیل مشکلات مالی در مهرماه برگزار نمی‌شد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، برآورد شده بود که امسال 10 درصد به تعداد بازدید کنندگان این نمایشگاه افزوده می‌شود با چنین شرایطی آیا باز هم می‌توان انتظار داشت که آمار بازدیدکنندگان همچنان قابل توجه باقی بماند؟

عدم برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با حاشیه‌هایی نیز همراه بود که از جمله می‌توان به عدم اعلام زمانی مشخص برای برپایی مجدد آن اشاره کرد ضمن آنکه برخی منابع از برپایی نمایشگاه در اردیبهشت ماه سال آینده خبر می‌دهند.

یکی از ناشران فعال حوزه رسانه‌های دیجیتال که از متقاضیان شرکت در این دوره از نمایشگاه بود ضمن انتقاد از عدم برپایی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در مهرماه،‌ اظهار داشت: به تعویق افتادن برگزاری این دوره از نمایشگاه در چند بخش ایجاد مشکل کرده است که از جمله می‌توان به ایجاد مشکل برای دسته‌ای از شرکت‌کنندگان اشاره کرد که اقدام به انعقاد قرارداد غرفه‌سازی کرده‌اند، ضمن آنکه برخی نیز در این میان در راستای تولید گسترده محصول حرکت کرده بودند که در نهایت نیز متضرر شدند.

وی ادامه داد: در این میان برخی از شرکت‌کنندگان نیز مبالغی را به دنبال اجاره بهای غرفه واریز کردند که این مبالغ تاکنون به حساب این دسته از شرکت‌کنندگان برگردانده نشده است.

وی با بیان اینکه حدود 150 شرکت‌کننده هر یک حداقل مبلغی بالغ بر 600 هزار تومان را واریز کرده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حاضر، برگزاری این نمایشگاه حتی در ماه‌های آتی نیز با ضرر و  زیان‌هایی روبرو خواهد بود.

وی متذکر شد: لغو برگزاری این دوره از نمایشگاه و برپایی آن در ماه‌های آتی با  توجه به اینکه مصادف به برگزاری نمایشگاه‌های دولتی می‌شود و همچنین مصادف با امتحانات دانشجویان می‌شود با آوردن دلیلی همچون مشکلات مالی نمی‌تواند توجیه پذیر باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا جزء شرکت‌کنندگان هفتمین دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در ماه‌های آینده خواهید بود، خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم که شرکت کنم.

دیگر شرکت کننده هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال درباره لغو برگزاری این دوره از نمایشگاه در مهرماه، بیان داشت: مقرر شده بود از 17 تا 24 مهرماه نمایشگاه برگزار شود و بر همین ساس کلی برنامه‌ریزی از جمله تهیه کاتالوگ و همچنین تهیه و اجاره غرفه انجام شد، اما به دنبال لغو شدن این دوره از نمایشگاه تمامی هماهنگی‌های انجام شده بی‌ثمر ماند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال مانند نمایشگاه کتاب مخاطبان زیادی ندارد، بیان داشت: برپاییی مجدد این دوره از نمایشگاه در مدت زمان دیگری مستلزم تبلیغات گسترده‌تری خواهد بود که دیگر در این بازه زمانی امکان پذیر نخواهد بود و هزینه‌های زمانی و مالی شرکت‌های تولید کنند را برطرف نخواهد کرد.

در پایان نیز یکی دیگر از ناشران فعال حوزه رسانه‌های دیجیتال نیز عدم برپایی هفتمین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را در زمان مقرر با متضرر شدن حوزه رسانه به خصوص فعالان حوزه رسانه‌های دیجیتال همراه دانست و بیان داشت: با توجه به اینکه اصل مبلغ اجاره بهای غرفه پرداخت شده است و سایر مقدمات امر از ماه‌های گذشته فراهم شده است، با این وجود هنوز ضرر و زیان‌ها جبران نشده است و حتی مبالغ پرداختی برای اجاره بهای غرفه‌ها برگشت داده نشده است به‌طوری‌که مسئولان مربوطه اعلام می‌کنند تا اواخر مهرماه مبالغ پرداخت خواهد شد؛ البته امیدی نیست که وعده مسئولان محقق شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول