توسعه شبكه‌های اجتماعی؛ راهی برای گسترش انديشه اسلامی

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل ایکنا، اميد مسعودی، عضو هيئت علمی دانشگاه سوره، با اشاره به راهكارهای توسعه دينی در فضای مجازی اظهار كرد: ما بايد فضای مجازی را به‌گونه‌ای آماده كنيم تا همه مردم بتوانند از اين فضا استفاده كنند و در آن حضور داشته باشند. فضای مجازی همچون توليد يك طرفه وسايل ارتباط جمعی نيست كه عده‌ای بنويسند تا عده‌ای بخوانند. شبكه‌های اجتماعی كه بخشی از فضای مجازی به شمار می‌روند در آن هزاران هزار كاربر با يكديگر در ارتباطند و روی موضوعی بحث می‌كنند.

وی افزود: فضای مجازی می‌تواند بر رفتار، هويت ملی، دينی‌ و حتی سبك زندگی‌مان اثر بگذارد. هر زمان كه جوانان دين‌دار به صورت گروهی وارد شبكه‌های اجتماعی شده‌اند، توانسته‌اند در هويت دينی و فرهنگی كاربران تأثيرگذار باشند.

عضو هيئت علمی دانشگاه سوره تصريح كرد: هم‌اكنون يكی از شبكه‌ای اجتماعی بيش از يك ميليارد كاربر دارد و اين كاربران شبانه‌روز با هم در ارتباط هستند و می‌توانند بر سبك زندگی يكديگر تأثير بگذارند. سبك زندگی را بيش از سبك مصرف می‌بينم چرا كه مصرف و نوع زندگی ما ناشی از نگاه فرهنگی ماست.

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بر سبک زندگی تأثیرگذار باشند

وی بيان كرد: رسانه‌ها به تدريج وارد فضای مجازی شده‌اند و حتی رسانه‌های جمعی به اين نتيجه رسيده‌اند كه برای ماندگاری بايد وارد فضای مجازی شوند. مرحله بعدی اين است كه وسايل ارتباط جمعی وارد شبكه‌ها شوند و در آنجا محصولات‌شان را ارائه كنند.

مسعودی اظهار كرد: تفاوتی كه هم‌اكنون با دوران قبل داريم اين است كه در دوران قبل وسايل ارتباط جمعی در دست حاكميت‌ها بود و آنها به توليد محتوا می‌‌پرداختند، اما اكنون شرايط تغيير كرده و مردم خودشان به توليد محتوا می‌پردازند. بنابر اين دولت‌ها می‌توانند امكاناتی را برای حضور افراد در شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی فراهم كنند.

وی افزود: دولت از اين پس بايد به مرور كار اطلاعات و گردش اطلاعات را به مردم واگذار كند و حمايت‌های لازم را از آنها به عمل بياورد تا انديشه اسلامی و دينی از طريق ايران و از مرزهای ايران به فضای مجازی برود و جهانيان از آن استفاده كنند.

اين كارشناس رسانه تصريح كرد: يكی از راه‌هايی كه می‌توانيم انديشه اسلامی را گسترش و به جهانيان صادر كنيم، توسعه شبكه‌های اجتماعی است. بايد از اين طريق انديشه خودمان را به جهان امروز كه تشنه انديشه، احكام اسلامی و آموزه‌های اسلامی هستند، گسترش دهيم.

وی يادآور شد: شبكه‌های اجتماعی را نمی‌توان با دولتی كردن درست كنيم، اين بايد از مسير طبيعی با حمايت دولت و برنامه‌ريزی مردم پيگيری شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول