تقویت سایبر دیپلماسی ایران با فیس بوک نویسی وزیر امور خارجه

به گزارش « وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، به اعتقاد یک محقق حوزه فناوری اطلاعات، حضور اعضای هیات دولت یازدهم در شبکه های اجتماعی اینترنت و تولید محتوای گوناگون و تخصصی در رسانه های مجازی، گام مهمی در جهت تقویت مولفه های سایبر دیپلماسی ایران در شاهراه اینترنت و عاملی برای انتشار مواضع نظام در دیپلماسی عمومی به شمار می آید که باید تقویت شود.

علی محمد آقازمانی با اشاره به فعالیت گسترده تولید محتوا توسط وزیر امور خارجه در فضای شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک معتقد است: حضور فعالانه و داوطلبانه وزیر امور خارجه در شبکه فیس بوک، نه تنها در معرفی کردن ظرفیتها و فعالیتهای وزارت امور خارجه از طریق کانالهای غیر رسمی به طیف گسترده ای از مخاطبان ایرانی تاثیر بسزا خواهد داشت، بلکه امکان تعامل صدها هزار و بلکه میلیونها کاربر ایرانی را با هیات دولت فراهم می کند و این گام مهمی در تقویت دولت الکترونیک ایران است.

او افزود: ایشان با انتقال نظرات و تجربیات خود در فعالیت های روزانه و هفتگی در فضای وب، فیدبک مخاطبان را که تمام افراد تحصیل کرده و آگاه به مسائل روز هستند را دریافت کرده و بستر مطلوبی برای تعامل اثربخش با کاربران ایرانی را تدارک دیده اند که نمونه آن تا کنون در میان مسوولان عالی نظام مشاهده نشده است.

این روزنامه نگار فاوا با بر شمردن سه خصوصیت مهم در سایبر دیپلماسی که همانا معرفی ظرفیت ها و قابلیت های یک کشور در فضای مجازی، دسترسی به شمار گسترده ای از مخاطبان در سراسر جهان و هم چنین، بهره گیری از رسانه ای ارزان و فراگیر برای اثربخشی اطلاع رسانی حداکثری در دهکده جهانی است، علاقه مندی به تولید محتوای محمد جواد ظریف در صفحه فیس بوک خود را با استقبال گسترده ایرانیان داخل و خارج از کشور مرتبط می داند.

او ادامه داد: حضور فیس بوکی وزیر امور خارجه ایران در فضای مجازی و تعامل گسترده با جامعه گوناگونی از مخاطبان ایرانی در فضای وب را باید به فال نیک گرفت و از این تجربه ارزنده، برای بسترسازی بهینه جهت حضور فعالانه تر اعضای هیات دولت و مسوولان سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در فضای شبکه های اجتماعی داخلی و بین المللی استفاده کرد، امری که به نظر می دهد دولت تدبیر و امید در راستای نیل به اهداف قانون پنجم توسعه کشور به آن نیاز فراوانی دارد.

مولف کتاب «معتادان فیس بوک»، تقویت نرم افزاری پایگاه های دولتی ایران و مدیریت بهینه آنها به ویژه پرتالهای مربوط به سفارتخانه ها و نهادهای نمایندگی ایران در خارج از کشور را به عنوان یکی از مهم ترین گام های توسعه سایبر دیپلماسی ایران در فضای وب برشمرد و اضافه کرد: ده ها سایت مربوط به وزارت امورخارجه و رایزنیهای ایران در خارج از کشور، بر اساس استانداردهای طراحی وب بارگذاری و به روزرسانی نشده اند و به نیازهای مخاطبان بین المللی خود توجه ندارند. اگر دولت قصد دارد تا از طریق شبکه عظیمی از سایتهای دولتی خود، به معرفی ظرفیتهای نظام، تعامل با فعالان اقتصادی، فرهنگی و علمی در سراسر جهان بپردازد و از این پرتالها به عنوان ویترین مجازی کشور استفاده کند، باید مسوولانه تر و حرفه یی تر از قبل این مجموعه ها را مدیریت کند.

او موضوع تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک را دو موضوع حیاتی و راهبردی برای توسعه کارآفرینی دیجیتالی کشور می داند و معتقد است: منابع انسانی متخصص و ظرفیتهای سخت افزاری و نرم افزاری برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی مخصوصا فعالیتهای مبتنی بر شبکه های اجتماعی در کشور فراهم است و مسوولان به ویژه وزارت کار و فناوری اطلاعات، باید در مسیر توسعه کارآفرینی مبتنی بر وب ، فرصت آفرینی کنند.

به اعتقاد این کارشناس اکنون، شبکه های اجتماعی ، سخنگوهای بسیار مهمی برای جامعه اطلاعاتی امروز محسوب می شوند و حضور فعالانه و هدفمند در آنها ، می تواند برگ برنده مهمی برای راهبران و فعالان آن به شمار آید که باید بیش از گذشته به اهمیت آن توجه جدی مبذول داشت.

علی محمد آقازمانی، در پایان به وزیر امور خارجه پیشنهاد داد تا کارگروهی را برای مدیریت و ساماندهی سایبر دیپلماسی کشور در این وزارتخانه راه اندازی کرده تا ضمن مدیریت سایتهای این وزارت خانه، برای توسعه ظرفیتهای سایبر دیپلماسی ایران و ارتقای اثربخشی آن ، گام های راهبردی دردستور کار این نهاد مهم کشور قرار بگیرد.

انتهای پیام/.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.