14درصد ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، سردار سیدکمال هادیانفر در سومین همایش سراسری روسای پلیس فتا استان‌های کشور با اشاره به بروز آمدی این پلیس گفت: شهروندان با ورود به فضای مجازی هر روز با دریچه جدیدی از دنیای اطلاعات آشنا می‌شوند و جرایم و تهدیدات پدیده‌های عصر دنیای دیجیتال، با سرعت و به شکل قارچ‌گونه در حال رشد در دنیای کنونی است، رشد شتابان این فضا و علاقه‌مندی کاربران جدید در ورود به این فضا باعث شده تا به تهدیدات و جرایم آن کمتر توجه جدی کنند و به همین لحاظ کاربران تازه کار در این فضا قربانیان مجرمان می‌شوند. در این راستا آسیب‌های غیرقابل جبران روحی، معنوی و مادی متوجه آنها می‌شود.

وی ادامه‌داد: در مقابل افسران پلیس سایبر جمهوری اسلامی ایران به پیشگیری، اطلاع‌رسانی، ارتقاء دانش و آگاهی مردم از طریق رسانه‌ها، سازمان‌ها و جلسات تخصصی به منظور مبارزه و مقابله با مجرمان فضای مجازی می‌پردازند.

وی ارتباط و تعامل پلیس فتا با درون و برون سازمان و همچنین در بحث حقوق‌شهروندی را یکی از علل موفقیت این پلیس برشمرد و گفت: این موفقیت باید با اعتمادسازی معطوف شود به گونه‌ای که ضریب اعتماد به پلیس فتا افزایش یابد.

هادیانفر بر تبادل تجربیات افسران پلیس فتا سراسر کشور در خصوص برخی جرایم نوظهور سایبری تاکید کرد و گفت: استفاده از تجربیات پلیس‌های سایبری کشورهای توسعه یافته باید بهره برد.

وی با اشاره به پیگیری مردم درپرونده‌های اینترنتی‌شان گفت: مردم باید درخصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی آگاه باشند که می‌توانند از طریق دادسرای جرایم رایانه‌ای به مشکلاتشان دراین خصوص رسیدگی کنند.

رییس پلیس فتای ناجا با تاکید برالتزام به قانون، ارتقاء توان عملیاتی، ظرفیت و قابلیت‌های پلیس فتا را عاملی برای موفقیت و ماندگاری این پلیس عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بر طبق دسته‌بندی‌های صورت گرفته در دنیا سه نوع جرم شامل جرایم سنتی، تکامل‌یافته (تلفیق جرایم سنتی و جدید) و نوظهور وجود دارد، برسازمان یافتگی جرایم تاکیدکرد و گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی عصرحاضر، مجرمان دیروزبا همکاری هکرها برای نفوذ به دستگاه‌های امنیتی و ارتکاب جرم بهره می‌برند.

رئیس پلیس فتای ناجا با اشاره به جرایم نوظهور گفت: علت تشکیل پلیس سایبری در دنیا مقابله با جرایم فضای اینترنتی نظیر انواع کلاهبرداری (فیشینگ، فارمینگ و…..) است و اساس شاکله تخصصی آن مبارزه با جرایم نوظهور و مدرن است که نیازمند تخصص‌های خاص پلیسی است.

هادیان‌فر بر شناسایی مجرمان سازمان یافته، اشراف بر محیط، شیوه و شگرد جرم تاکید و تصریح‌کرد و گفت: پلیس فتا خوشبختانه قادر به کشف جرایم محض سایبری است.

رئیس پلیس فتا ناجا گفت: امروز بیش از 45 میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد در حالی که 23 میلیون نفر آنان را جوانان را تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، حدود 41 درصد کاربران ایرانی از اینترنت برای جستجوی اطلاعات و اخبار، 19 درصد خدمات بانکداری الکترونیک، 16 درصد دانلود، 14 درصد شبکه‌های اجتماعی و 10 درصد به عنوان فروشگاه اینترنتی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 84 درصد جرایم در فضای سایبری جرایم مالی است، خاطرنشان کرد: تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه در فتا، حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، حفظ زیرساخت‌های حیاتی کشور در مقابل حملات سایبری و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی به منظور صیانت از حکمیت و اقتدار ملی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتا به شمار می‌آید.

هادیانفر افزود: پیشگیری، آگاهی‌رسانی عمومی و مقابله و مبارزه با جرایم نوظهور، تکامل یافته و سازمان یافته از وظایف اصلی این پلیس است و تامین امنیت فضای سایبر مهمترین هدف پلیس فتا محسوب می‌شود.

وی ادامه‌داد: تقویت توان عملیاتی به منظور پیش بینی، پیشگیری و مقابله با جرایم و تهدیدات، توسعه توانمندی‌ها در سطح کشور، شناسایی راهکارهای مقابله انواع جرایم و مجرمان توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی از برنامه‌های پلیس فتا به شمار می‌آید.

رئیس پلیس فتای ناجا گفت: امنیت در فضای آنلاین، دشوارکردن نحوه ارتکاب جرم، ارتقاء احساس امنیت در حوزه کسب و کار و سرمایه‌گذاری، ایجاد ارتباط و همکاری‌های بین‌المللی، ایجاد احساس امنیت برای خانواده و کاربران، کاهش جرایم امنیتی و سیاسی، افزایش خطرپذیری و ارتکاب جرم برای مجرمان از دستاوردهای این پلیس است.

رییس پلیس سایبری کشور به فعالیت پلیس فتا در33 استان کشور و راه‌اندازی این پلیس در56 شهرستان بالای بیش از 200 هزار تن اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون 10 مرکزاستان کشور مجهز به آزمایشگاه فارنزیک است.

هادیانفربه برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان پلیس فتا، جذب افراد متخصص درحوزه سایبری اشاره و تصریح‌کرد: امنیت درفضای سایبر، یک محصول نیست بلکه یک وظیفه است که باید همه در تامین و پایدارکردن آن اهتمام جدی داشته باشند دراین خصوص کاربران خانگی، شرکت‌ها، سازمان‌ها، ادارات و نهادها و وزارتخانه‌ها و……در درجه اول بایدامنیت را با بروزرسانی فایروال وآنتی‌ویروس‌ها و کسب اطلاعات جدید درخصوص پیشگیری از بروز جرایم و تهدیدات کسب و امنیت پیرامون خود را تامین کنند.

وی گفت: تامین امنیت، پیشگیری، مقابله باجرایم و تهدیدات سایبری وابسته به عزم واراده ملی است و امیدواریم همه دراین خصوص احساس مسئولیت جدی داشته باشند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول