روابط در فضای مجازی قابل اعتماد نیست

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از ايسنا، دکتر زهرا امین مجد افزود: مسئله اصلی روابط عاطفی است که در فضای مجازی شکل می‌گیرد و به روابط ناپاک جنسی منجر می‌شود. این روابط از سویی باعث به تاخیر افتادن ازدواج می‌شود از سوی دیگر در صورت شکل‌گیری زندگی مشترک، این خانواده‌ها دچار فروپاشی می‌شوند حتی ممکن است زوجین به یکدیگر خیانت کنند.

 وی درباره راهکارهای خودداری جوانان از برقراری روابط ناسالم، اظهارکرد: لازم است دو اتفاق در این زمینه رخ دهد. در درجه اول افراد نسبت به امکانات و کالاهای فرهنگی جدید درک درستی پیدا کنند البته آنان نباید به طور کامل موضع منفعل داشته باشند و دن‌کیشوت‌وار این وسایل را نفی کنند. چرا که بخش عمده‌ای از زندگی ما وابسته به استفاده از فناوری و ابزار جدید است.

 امین مجد تاکید کرد: لازم است افراد به ویژه جوانان هنگام استفاده از وسایل ارتباطی جدید، خود را فراموش نکنند و حتی اگر از آن برای تفریح استفاده می‌کنند، مراقب باشند که این وسایل به هدف و برنامه اصلی زندگیشان تبدیل نشود. از سوی دیگر با توجه به آنکه برای استفاده از هر ابزاری، باید از رموز و فنون خاص آن بهره برد، باید این وسایل را به طور دقیق شناخت و دانست که آنها یک وسیله هستند و نه تمام زندگی. علاوه بر آن تا حد امکان در حوزه مجازی برای خود امنیت ایجاد کرد.

 تبعات شکل‌گیری روابط مجازی اجتماعی

 وی با اشاره به تبعات شکل‌گیری روابط مجازی اجتماعی، اظهار کرد: این روابط منجر به افزایش شایعه، دروغ، از بین رفتن مرزهای خصوصی و ورود به ورطه رفتارهای خلاف اخلاق می شود.

 این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به معرفی یک شبکه مجازی از طریق یکی از برنامه‌های سیما، اظهار کرد: این شبکه شبیه فیسبوک است، اما فضای آن به طور کامل اخلاقی است و فیلترینگ آن در حوزه حریم شخصی و اخلاق است. این شبکه کاربران زیادی دارد. با توجه به وجود چنین شبکه اجتماعی در کشور، بهتر است از آن بهره ببریم. چرا که اعتماد به سالم بودن آن بیشتر است.

 امین مجد یکی از راه‌های اصلی ایمن‌سازی جوانان در حوزه روابط مجازی را افزایش عزت نفس آنان دانست و گفت: فرد اگر دین‌دار نباشد اما از عزت‌ نفس بالایی برخوردار باشد، خود و احساسش را به راحتی در اختیار هر فردی قرار نمی‌دهد و به آسانی به کسی تعلق خاطر پیدا نمی‌کند. این مسئله بسیار مهم است.

 وی تاکید کرد: افرادی که مدیریت فضاهای فرهنگی و استفاده و کاربری از فضاهای مجازی را دارند، نقش عمده‌ای در آگاهی‌رسانی به جوانان برعهده دارند. علاوه بر آن لازم است ذائقه افراد را به درستی مدیریت کنیم. چرا که در این صورت نیازی به فیلتر کردن سایت‌ها نیست؛ البته در کشورهای مختلف درجاتی از فیلترینگ وجود دارد.

 امین‌ مجد افزود: لازم است پیش از نهی کردن جوانان در استفاده از وسیله خاصی، ابتدا جایگزین آن را بسازیم و به آنها عرضه کنیم.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول