موضوع داغ وایبر واتس‌اپ و تانگو

به گزارش«وبلاگ نیوز» روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: از یکسو حضور تنی چند از مقامات عالیرتبه دولت در شبکه اجتماعی چون فیس بوک و نیز اظهارنظرهای تامل برانگیز و تعامل مدارانه پیرامون شبکه‌های اجتماعی از سوی دولتمردان، تا چند ماه بحث رفع فیلتر فیس بوک را به موضوع مورد بحث در محافل مختلف تبدیل کرده و از سوی دیگر رشد روزافزون کاربران گوشی‌های هوشمند و به موازات آن شبکه‌های اجتماعی موبایل محور که رشد سونامی واری را در لایه‌های مختلف و متکثر اجتماعی تجربه می‌کرد، نحوه مواجهه با این پدیده‌های نوین و نرم افزارهای پرشمار شبکه‌های اجتماعی را به دغدغه مسئولین تبدیل کرده است. در یکسو دولت با نگاه تعاملی و غیرانسدادی به این مقوله نگریسته و چنین گفته می‌شد که نحوه مواجهه با برخی ناهنجاری‌ها و محتوای مجرمانه در چنین شبکه‌هایی نه در حذف و انسداد آنها که در برخورد اقناعی، فرهنگ‌سازی و البته به‌کارگیری هوشمندانه ابزارهای فیلترینگ در حذف محتوای مجرمانه است. دولتی‌ها شبکه‌های اجتماعی را نه به مثابه یک تهدید مهار نشدنی که یک فرصت برای بسط دانش و آگاهی دیده و اعتقاد نداشتند بداخلاقی‌ها و انحراف‌های اندک، توجیهی برای انسداد و حذف کلیت این شبکه‌هاست. در سوی دیگر عده‌ای از سیاسیون جناح منتقد دولت شبکه‌های اجتماعی را جملگی و از اساس ابزارهای جاسوسی و فاقد هر گونه ارزش عنوان کرده و خواستار برخورد تمام عیار و بدون اغماض در این خصوص بودند. این مباحث موافق و مخالف هراز گاهی در رسانه‌ها مطرح شده و نمود می‌یافت تا آنکه نامه معاون اول قوه قضاییه به وزیر ارتباطات این مقوله را به مرحله‌ای تازه رهنمون کرد.

اخطار برای ساماندهی فضای شبکه‌های اجتماعی
۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری دبیر«کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» پس از درج شایعاتی پیرامون فیلتر شبکه اجتماعی واتس اپ، ضمن تایید تصویب این موضوع در جلسه این کارگروه در اواخر اسفند ماه سال۱۳۹۲، از عدم اعمال این مصوبه توسط وزیر ارتباطات خبر داد و یکی از علت‌های این حکم را خرید واتس آپ توسط مارک زاکربرگ صهیونیست عنوان کرد. در همان برهه همچنین اعلام شد که یکی از مقامات قضایی استان فارس نیز دستور فیلتر شدن واتس آپ را صادر کرده است. با وجود تمامی این فراز و نشیب‌ها دولت از فیلتر واتس آپ سرباز زد. وزیر ارتباطات طی چند گفت‌وگو مخالفت صریح وزارتخانه متبوعش را با فیلتر این شبکه اجتماعی اعلام کرد. بالاخره در ۳۰ شهریور سال جاری معاون اول قوه قضاییه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی نامه‌ای به وزیر ارتباطات، با اشاره به انتشار برخی مطالب خلاف و مجرمانه در شبکه‌های اجتماعی واتس آپ، وایبر و تانگو و مدیریت این رسانه‌ها توسط کشورهای معاند، خطاب به وی نوشت: «با عنایت به اینکه با وجود استمهال سه‌ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی درباره فراهم‌آوری امکان مسدود‌سازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه‌های موصوف و ارائه شبکه‌های اجتماعی داخلی همسطح با شبکه‌های مذکور، مع الاسف تاکنون اقدام موثری به عمل نیامده است لذا در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضاییه حضرت آیت‌ا… آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فراهم آوردن زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های یاد شده اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضاییه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی، در هر رده‌ای طبق قانون برخورد خواهد نمود.» بسیاری این نامه را دستوری برای فیلترینگ این شبکه‌ها پنداشتند اما اتفاقات بعدی و اظهارنظرهای تکمیلی حاکی از آن بود که منظور قوه قضاییه جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه در این شبکه‌ها به عنوان اولویت اصلی و اولیه و نه مسدود‌سازی آنان بوده است.

فرهنگ‌سازی به جای مسدود‌سازی
پس از چند روز وزیرارتباطات نسبت به نامه ارسالی از سوی معاون اول قوه قضاییه واکنش نشان داده و ضمن آنکه تصریح داشت قولی مبنی بر رفع این موضوع طی ۳ ماه نداده است، تاکید کرد: تعداد این شبکه‌ها اینقدر زیاد است که مسدود کردن آنها راه‌حل مناسبی نیست. محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی از همه ابزارهایی که وجود دارد و استفاده مفید انجام می‌شود، حمایت می‌کنیم. از مردم خواهش کردیم که خودشان فرهنگ استفاده از آن را رعایت کنند و به هم تذکر بدهند. وی اختلاف سلیقه در نحوه مواجهه با پدیده شبکه‌های اجتماعی را نیز ناشی از این نکته می‌داند که ما می‌گوییم اگر با بستن چند شبکه مشکل حل می‌شد این کار را می‌کردیم اما بستن شبکه‌ها باعث شد که مردم فیلتر شکن روی موبایل‌های خود نصب کنند. وی در همین رابطه گفته است: روزی که «وی‌چت» فیلتر شد برای نخستین بار در ۴۸ساعت حدود ۲ میلیون‌نفر فیلترشکن در موبایل‌هایشان نصب کردند که این پسندیده نبود. وزیر ارتباطات همچنین گفت: دنبال این هستیم که محتوای مجرمانه در فضای مجازی پاک شود، اما آنچه که خلاف عفت اخلاق و امنیت عمومی و امنیت کشور باشد هیچ کس مخالف فیلتر آن نیست. وی استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی را دارای مزیت فراوان عنوان کرده و تاکید دارد که از نخبگان و کارشناسان خواسته شده تا این شبکه ها را راه‌اندازی کنند. واعظی خواستار فرهنگ‌سازی پیرامون استفاده از شبکه‌های اجتماعی شده و راه‌حل ساماندهی شبکه‌های اجتماعی را در این چارچوب و نه مسدود‌سازی عنوان کرده و از معدود کاربران متخلف نیز می‌خواهد که رعایت قوانین و اخلاق را بکنند تا امکان استفاده از این ابزار برای آیندگان نیز وجود داشته باشد.

اظهارات رئیس قوه قضاییه و فرمانده ناجا
رئیس قوه قضاییه در جلسه هفتگی مسئولان عالی قوه قضاییه به موضوع شبکه‌های اجتماعی اشاره و تاکید کرد: روش‌های نوین ارتباطی از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده‌های درست است و نفس استفاده از این ابزار اشکالی ندارد. آیت‌ا… آملی لاریجانی با اشاره به خطرات و تهدیدات شبکه‌های اجتماعی و نشانه‌هایی از سوءاستفاده تصریح کرد: هدف قوه قضاییه محدود کردن فضای مجازی نیست و می‌خواهیم همه آحاد جامعه به درستی از فضای مجازی استفاده کنند و ما باید با جرایم برخورد کنیم و البته امیدواریم قوه قضاییه مجبور به این کار نشود و قوه مجریه هم به پالایش این بستر کمک کند. سخنانی که بوضوح نشان می‌دهد نامه دو هفته پیش حجت‌الاسلام اژه‌ای نه با هدف مسدود‌سازی که در راستای بهینه‌سازی فضای مجازی و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه به عنوان اولویت اصلی بوده است. در دیگر سو فرمانده نیروی انتظامی، سردار احمدی مقدم نیز موضعی منعطفانه در زمینه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اتخاذ کرده و گفت: به شرط رعایت و ملاحظات امنیتی و اخلاقی با هیچ شبکه اجتماعی مخالف نیستیم. وی با اشاره به کنترل خوب جمهوری اسلامی بر فضای مجازی اظهار کرد: امنیت در این فضا برقرار بوده و با هیچ شبکه اجتماعی مخالفت نمی‌کنیم البته به شرطی که ملاحظات امنیتی و اخلاقی در این شبکه‌ها رعایت شود، بنابراین موافقت و مخالفت ما در این عرصه مشروط است. در نهایت مجموع این اظهارنظرها نشان می‌دهد که فاز برخورد با شبکه‌های اجتماعی همان‌گونه که دولت خواهان آن بود به مواجهه هوشمندانه و هدفمند و نه برخورد انسدادی و حذفی رهنمون شده و این راهبرد به یک نظر فراگیر و مورد وثوق تمامی ارکان نظام تبدیل شده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول