مردم، دولت و شبکه های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایرنا، هرچند شبکه های اجتماعی امکانات متعددی را برای تعامل کاربران اینترنتی در افزایش مشارکت شهروندان در بخش های مختلف فراهم می آورند اما از طرف دیگر این شبکه ها آسیب های گسترده ای را در حوزه حریم خصوصی، سوء استفاده از کودکان، سرقت اطلاعات و هویت افراد ایجاد کرده اند.

کاربران اینترنتی در شبکه های اجتماعی بخشی از اطلاعات شخصی خود را در منتشر می کنند که می تواند مخاطرات و مشکلاتی را برای آنها فراهم نماید به گونه ای که وب سایت های شبکه های اجتماعی در حال حاضر حجم وسیعی از اطلاعات کاربران را در اختیار دارند.

بنابراین به نظر می رسد چالشی بنام حریم خصوصی از مهم ترین مباحثی است که همواره درباره شبکه های اجتماعی مطرح بوده چرا که امکان سوء استفاده شرکت های تجاری و یا دولت ها از این اطلاعات میسر است.

دولت بنای مسدود کردن شبکه های اجتماعی را ندارد

اگرچه موضوع فیلترینگ شبکه های اجتماعی هر از گاهی مورد اشاره قرار می گیرد ولی به گفته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دولت بنا ندارد شبکه های اجتماعی را که در چارچوب آن می توان از آنها استفاده کرد به دلیل مسایل اقتصادی مسدود کند البته بارها از کاربران خواسته ایم که از این شبکه ها استفاده مجاز داشته باشند.

تهدید و آسیب شبکه های اجتماعی

با توجه به اهمیت و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر این بستر به یکی از نقاط بالقوه آسیب پذیر و خطرناک تبدیل شده که به منظور مصون سازی این بستر از تهدیدات موجود در جهت حفظ امنیت ملی توجه و پرداخت سریع و درعین حال نظامند، معقول و هدفمند امری ضروری است.

اثرگذاری شبکه های اجتماعی یا فضای سایبری در رویدادهای اخیر و امروزی برخی کشورها نشان از وسعت عملکرد و فراگیری این شبکه ها دارد که بی مهابا در هر نقطه ای کاربرد داشته و برای آن حد و مرزی مشخص نیست.

تاثیر فضای سایبری در روابط خانوادگی

زندگی اجتماعی و خانوادگی انسانها با ظهور این شبکه ها دستخوش تغییراتی شده که در کنار فرصت ها و امتیازات ویژه این ابزار، چالش ها و تهدیداتی را نیز از منظر جامعه شناسی خانواده در پی دارد.

یعنی شبکه های اجتماعی همانقدر که می توانند درجهت تقویت مناسبات خانوادگی اثرگذار باشند به همان اندازه نیز آسیب هایی را در خود جای داده که بسیار خطرناک و تهدید کننده هستند، بنابراین نظارت های اجتماعی و اعمال تمهیداتی در جهت حفظ سلامت روابط اجتماعی و خانوادگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هویت جعلی و حریم خصوصی

امروز شبکه های اجتماعی از جنبه های گوناگون در زندگی افراد بسیار تاثیرگذار هستند لذا ایجاد امکان ارتباط بین افراد در فضای مجازی و به اشتراک گذاری اطلاعات، آشنایی با یکدیگر و اطلاع رسانی های سریع از مزیت های شبکه های اجتماعی است.

از سوی دیگر بسیاری از کاربران که در این شبکه های اجتماعی حضور دارند با هویت های جعلی و تقلبی اقدام به ارتباط گیری می نمایند که براساس اخبار منتشر شده افراد زیادی به دلیل بی توجهی به تهدیدها از نظر اجتماعی، خانوادگی، مالی و غیره دچار آسیب های جدی در برقراری این ارتباط ها شده اند.

آزاد بودن زمان و مکان شبکه های اجتماعی یکی از ویژ گی های این ابزار است که آن را به یکی از نیازهای کاربردی جوامع تبدیل کرده و به دلیل ویژگی ها و پوشش ارتباطی نیازهای انسان بر تعداد کاربران آن اضافه می شود ولی تهدیدات و فرصت هایی که درحوزه امنیت ملی و حریم خصوصی ایجاد می کنند نیز قابل بررسی است.

نباید فراموش کنیم که هرگونه بروز مشکل در شبکه های اجتماعی و اختلال در حریم خصوصی افراد مشکلاتی را نیز در امورات دولتی بوجود می آورد که از جمله می توان به افزایش پرونده های قضایی و هزینه و زمانی که برای بررسی این اختلالات صرف خواهد شد، اشاره کرد.

شبکه های اجتماعی را شاید بتوان در دو گروه عمومی و خاص تقسیم بندی کرد که در شبکه های اجتماعی عمومی کاربران اینترنتی با انگیزه ها و اهداف مختلف حضور دارند و شبکه سازی مجازی شان را از طریق این وب سایت ها دنبال می کنند، ولی شبکه های اجتماعی خاص حول موضوعی ویژه شکل گرفته اند و تعداد کاربران شان نیز کمتر است.

اگرچه استقبال از شبکه های اجتماعی از آن روست که کاربران اینترنتی می توانند برای اغلب نیازهای آنلاین خود در این وب سایت ها پاسخ مناسب بیابند ولی هرگونه سهل انگاری و بی توجهی به آسیب های احتمالی این فضا می تواند به عنوان تهدید جدی قلمداد شود.

بنابراین به نظر می رسد با وجودی که در کشور اکثر مسئولان معتقد به استفاده صحیح از این ابزار هستند ولی نظارت خانواده ها، افراد و ارگان های نظارتی دولت برای کاهش تهدیدات و آسیب های احتمالی امری مهم، جدی و اثرگذار است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول