ضرورت دفاع از ارزش های اسلام در فضای مجازی

به گزارش‌ «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، حجت الاسلام حسین فلاحی اصل، با اشاره به ضرورت تبلیغ دین در فضای مجازی، اظهار کرد: امروز فضای مجازی دنیای گسترده ای از اطلاعات گوناگون است که به واسطه کاربران اینترنت که عمدتاً هم قشرجوان هستند مجموعه ای از نگرش ها، اعتقادات و فرهنگ های مختلفی در آن به اشتراک گذاشته می شود.

وی اظهار کرد: برای این که فضای مجازی محیطی برای القای شبهات نباشد، حداقل کاری که می توان انجام داد، پاسخگویی به شبهات است گاهاً برخی از افراد با نفی واثبات مطالبی درباره امور دینی موجب شکل گیری شبهات و ابهامات زیادی در ذهن افراد می شوند.

وی ادامه داد: پاسخگویی به شبهاتی که در رابطه با دین مطرح می شود امکان پذیر و آسان است زیرا دین همه جانبه اسلام ازهیچ موضوعی فروگذار نکرده است وقتی که به یک سؤال و شبهه پاسخ داده می شود حتی اگر رفع نشود، حداقل مخاطب را به تأمل وا می دارد ولی اگر به طور پیوسته سؤالات بی پاسخ بمانند موجب انحراف وآسیب پذیری جامعه می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان افزود: کسانی که شبهات دینی را دریافت می کنند ممکن است سطح آگاهی کمی نسبت به مسائل دینی داشته باشند در نتیجه این شبهات را مهم تلقی کرده و درصورتی که پاسخ مناسب را دریافت نکند دچار ضعف در اعتقادات می شوند.

وی روشنگری و پاسخگویی به شبهات دینی و دفاع از ارزش های اسلام در فضای مجازی را بسیار مهم و اساسی تلقی کرد و افزود: پاسخگویی به یک شبهه گاه جواب های متعددی را می طلبد تا افراد با دیدگاه‎ های متفاوت قانع شوند، پس در فضای مجازی هنگام مواجهه با مطالب و مضامینی که با مبانی اسلام منافات دارد باید توسط کارشناسان و متخصصان دینی پاسخ هایی متقن و محکم و در عین حال مشروع و گسترده ارائه شود.

وی اظهار کرد: یکی از آسیب هایی که در فضای مجازی وجود دارد تحریف فلسفه عاشورا و وارونه جلوه دادن حقایق عزاداری های امام حسین(ع) و تبدیل زیبایی های عزاداری به انزجار در قالب اشاعه تصاویر قمه زنی است که بخشی از این تبلیغات منفی از جانب تکفیری ها اعمال می شود و کشورهای غیرمسلمان هم که در رابطه با شفاف سازی پیرامون این موضوع احساس تکلیف نمی کنند؛ لذا مسئولیت این آگاهی بخشی و دفاع از اسلام برعهده شیعیان است.

این لستاد دانشگاه اظهار کرد: یکی از الزامات تبلیغ دین در اینترنت این است که دانشگاه ها با قابلیت هایی که دارند مانند قدرت قلم، دسته بندی مطالب و آشنایی با زبان های روزدنیا و هم چنین حوزه های علمیه به واسطه برخورداری از منابع و متون غنی اسلامی با هم افزایی و اتحاد، فضای مجازی را اعتدال بخشند تا صرفاً محلی برای تبلیغات سوء دشمنان و عناوین غیراخلاقی نباشد بلکه به اندازه کافی مطالب ارزشی و اخلاقی نیز برای جوانان در دسترس باشد.

وی با اشاره به اهمیت تغییر نگرش طلاب در راستای تیلبغ اینترنتی دین، تصریح کرد: طلاب و مبلغین دینی صرفاً نباید به تبلیغ سنتی اکتفا کنند بلکه اقتضائات زمانه ونیازمندی های روز می طلبد که تبلیغ دین در فضای مجازی را که مصداق امر به معروف و نهی از منکر است در دستور کارهمه نهادهای فرهنگی خصوصاً جامعه روحانیت قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: باید احساس نیاز در رابطه با ضرورت تیلبغ دین در فضای مجاری میان متولیان امور دینی و فرهنگی نهادینه شده و در رأس امور تبلیغی قرار بگیرد؛ لذا لازم است که یک نهضت نرم افزاری برای حفظ ارزش های اسلامی در فضای مجازی شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد کرد: القای وجود اختلاف میان اهل سنت و تشیع وانتشار مطالب ضد و نقیض در فضای مجازی درواقع آب به آسیاب دشمن ریختن است که باید این موانع برطرف شوند. یکی دیگر از مسائلی که در زمینه قعالیت مذهبی در فضای مجازی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که سعی شود مطالبی مختصر و مفید را منتشر کنند زیرا معمولاً از مطالب طولانی استقبال نمی شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول