فرزندان خود را با فضای مجازی تنها نگذاریم

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از رسانیوز،حجت الاسلام ابراهیم اخوی، مدیر بخش روان‌شناسی مؤسسه امام خمینی(ره)، به زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: اگر دو مبنا را در استفاده از ابزارهای ارتباطی بپذیریم می‌توانیم با فرزندانمان همراهی کرده و راه درست استفاده از فضای مجازی را به آنها آموزش دهیم.

وی گفت: نخست این که از سن خردسالی ابزارهای ارتباطی را منبع لذت و سرگرمی فرزندانمان قرار ندهیم تا مصداق لهو و لعب پیدا نکنند و آنها را با شکل صحیح استفاده از این ابزار که تبادل ارتباط و جست وجوی علمی است آشنا کنیم و در مرحله دوم با آموزش تدریجی و نهادینه کردن رفتارهای صحیح در فرزندان، آسیب‌ها و مضرات فضای مجازی را کاهش دهیم.

حجت الاسلام اخوی یادآور شد: به طور کلی فضای مجازی را از فرزندانمان منع نکنیم بلکه آن را مدیریت کرده و روش صحیح استفاده را به آنها آموزش دهیم که روانشناسان زیادی در این زمینه کتاب نوشته‌اند و همراهی با نوجوانان را در این فضا پیشنهاد داده‌اند.

وی ابراز داشت: والدین نباید فرزندان را بدون آموزش با ابزارهای ارتباطی جدید رها کنند بلکه هنگام استفاده از اخبار و اطلاعات مفید، فرزندان را دعوت کرده و حتی در موضوعات درسی آنها را به تحقیق و جست وجوی علمی در فضای مجازی دعوت کنند تا این فضا را با سرگرمی‌های بی‌فایده و اطلاعات مضر به بطالت نگذرانند.

مدیر بخش روان‌شناسی مؤسسه امام خمینی(ره)، مدیرت فضای مجازی را مهم خواند و تأکید کرد: برای مدیریت فضای مجازی، فرزندان را با این فضا تنها نگذاریم و محدودیت زمانی مشخصی برای استفاده آنها فراهم کنیم به طور مثال به فرزندمان بگوییم که «تلفن همراه برای سیستم عصبی ضرر دارد و یک ساعت قبل از خواب آن را به اتاق خواب نبر تا موجب بدخوابی شما نشود».

وی راز جذابیت اینترنت را تنوع و فضای نامحدودش دانست و گفت: با توجه به این که ما مسلمان هستیم؛ باید احکام شبکه‌های اجتماعی را به فرزندان آموزش دهیم زیرا بسیاری از فرزندان ما با آسیب‌های پنهان و آشکار فضای اجتماعی آشنا نیستند.

حجت الاسلام اخوی به آموزش در تربیت صحیح فرزندان اشاره و تصریح کرد: ارتباط بدون آموزش فرزندان با فضای مجازی، موجب ایجاد زندگی ذهنی برای آنها است از این‌رو آموزش نقش مهمی در آسیب‌شناسی ابزار جدید دارد؛ بنابراین اگر نوجوانی بدون آموزش وارد این فضا شود دچار آسیب شده و نسبت به مسائل شرعی و ارتباط با نامحرم بی‌تفاوت می‌شود و حساسیت خودش را نسبت به این‌گونه مسائل از دست می‌دهد.

وی گفت: آسیب‌های فضای مجازی موجب می‌شود انسان، زندگی ذهنی برای خودش ایجاد کند و در زندگی واقعی نیز حریم‌ها را بشکند و تجربیاتش را در عرصه زندگی حقیقی، عملی کند.

مدیر بخش روان‌شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: بنابراین در رابطه با استفاده فرزندان از فضای مجازی به بسته رفتاری که همراهی کردن با آنها است استفاده کنیم و در مرحله بعد بسته فکری شناختی که به فرزندان آموزش‌های لازم را بدهیم تا قبل از استفاده از ابزار ارتباطی، آموزش‌های لازم را دیده باشند و با آسیب‌ها و مضرات آن آشنا باشند.

حجت الاسلام اخوی در پایان افزود: اگر پدر و مادر فضای مجازی را به صورت کنترل شده در اختیار فرزندان قرار دهند و عزت نفس کافی و اعتماد به نفس مطلوبی به آنها بدهند؛ فرزندان زندگی‌شان را هدف‌گذاری کرده و خودشان را با این ابزار ارتباطی سرگرم نمی‌کنند بلکه توانایی خود را به فعالیت‌های مفید و اهداف مطلوب سوق می‌دهند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول