فضای مجازی، فضای بی‌مرز و محدودیت تبلیغ دین

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از رسا، حجت‌الاسلام سید رضا سرور، مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی درباره فواید فضای مجازی در تبلیغ دین و نقش آن گفت: رسانه یکی از ظرفیت‌های بسیار مهمی است که می‌تواند در خدمت دین و تبلیغ آن باشد.

وی افزود: درگذشته رسانه‌های سنتی، رسانه‌های محدودی بودند که خیلی اثرگذار نبودند و در حال حاضر با رسانه‌های جدید و ازجمله فضای مجازی، اثرگذاری تبلیغ دین گسترش پیداکرده است.

حجت‌الاسلام سرو بابیان این‌که از طریق فضای مجازی می‌توان دین را در جهان تبلیغ کرد، اظهار داشت: بدین‌وسیله می‌توان با مردم اقصی نقاط جهان ارتباط برقرار کرد و صدا و حرف دین را به گوش همگان رساند و این امر یک ظرفیت، مهم، مؤثر و سودمند است.

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی افزود: اگر مبلغان دینی با این فضا آشنا شوند و بتوانند به‌خوبی از این ظرفیت استفاده کنند، می‌توانند مخاطبان فراوانی را در این فضا در اقصی نقاط جهان جذب کنند.

وی بابیان این‌که همه مبلغان در طول تاریخ به دنبال جذب مخاطب و افرادی بودند که به ندای هدایت آنان پاسخ مثبت بدهند، تصریح کرد: در فضای مجازی افراد مخیر هستند که به‌صورت آزادانه و داوطلبانه به ندای حق‌طلبی و هدایت مبلغان پاسخ بدهند و این امر از دیگر مزیت‌های فضای مجازی است که افراد می‌توانند از روی آزادی عمل انتخاب کنند و خودشان به عبارتی زبان تبلیغ و مبلغ خودشان را انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام سرو افزود: ازآنجاکه این امر داوطلبانه است تبلیغ آسان‌تر است و ازآنجاکه ابزار، ابزار مدرنی است می‌توان در این فضا از سایر مؤلفه‌های تبلیغی مانند زبان هنر هم بهره جست و تأثیر تبلیغ در این فضا با استفاده از ابزارهای روز دوچندان می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در شیوه تبلیغ سنتی بیان داشت: برای تبلیغ در بعضی از مکان‌ها، امکان حضور وجود ندارد و یا به جهت سیاسی و قانونی اجازه حضور داده نمی‌شود و یا این‌که به جهت بعد مسافت امکان حضور وجود ندارد و این در حالی است که فضای مجازی همه محدودیت‌ها را شکسته است.

حجت‌الاسلام سرو بابیان این‌که مبلغان بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در فضای مجازی حضور پیدا کنند، اظهار داشت: در این فضا می‌توان به اقصی نقاط جهان سفر کرد چراکه مرزها در این فضا از بین می‌رود و تبلیغ هم در این فضا مرز ندارد.

وی افزود: گردش آزاد اطلاعات در این فضا حتی برای دشمن هم محدودیت ایجاد می‌کند که نتوانند نفوذ چندانی داشته باشند و اثر تبلیغی در فضای مجازی گسترش پیداکرده و می‌توان از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد.

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی ادامه داد: دین برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی راه‌حل دارد چراکه تقوا و اخلاق اسلامی به افراد اجازه نمی‌دهد که وارد بعضی از حریم‌ها در این فضا شوند و اگر افراد بر پایه و مبانی دینی تربیت شوند و خویشتن‌دار باشند این آسیب‌ها کاهش می‌یابد.

حجت‌الاسلام سرور ابراز داشت: افراد با آگاهی لازم با حرف نو و جدید می‌توانند در فضای مجازی فعالیت کنند و مخاطب شناس باشند و از طرفی سواد رسانه‌ای و علم دینی داشته باشند تا در مواجهه با هجمه‌های گوناگونی که در این فضا وجود دارد بتوانند حرف گویا و منطقی داشته باشند و بهانه هم به دست دشمن ندهند.

وی ادامه داد: برخی مواقع روحانیان کم‌سواد در این فضا واردشده و بهانه به دست دشمن می‌دهند و به‌جای تبلیغ، رفتار ضدتبلیغی دارند و دین را محدود و مخدوش می‌کنند و به همین دلیل افراد بدون سواد و آگاهی حق ورود به فضای مجازی را ندارند چراکه چهره اسلام را این افراد سیاه نشان می‌دهند و این کار به نفع اسلام نیست و به نفع استکبار است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول