جنجال درباره نقش زنان و مردان در جرائم سایبری

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فرارو، به گفته علی بابایی جرایم سایبری منجر به آسیب‌های روانی، سستی بنیان خانواده، بی‌حیایی و رفتار خارج از ادب می‌شود.
این جرایم البته شکل‌های متنوعی دارند. کلاهبرداری‌های اینترنتی، هک‌کردن، انتشار تصاویر مستهجن و غیره تنها بخشی از آن‌ها هستند.
یکی از کارشناسان پلیس فتا می‌گوید برداشت غیرمجاز، هتک حرمت و نشر اکاذیب رایج‌ترین جرایم رایانه‌ای کشور را شکل داده‌اند. امیر رمضان‌زاده معتقد است که قرارگیری در معرض جرایم در فضای مجازی تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.
عبدالوحید فیاضی -سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس- نیز در رابطه با جرائم رایانه‌ای گفته با توجه به جدید بودن فضای مجازی مسئولان در برخورد با جرایم احتمالی در این فضا غافلگیر شده‌اند.
با توجه به اینکه دادسرای جرایم رایانه‌ای اعلام کرده زنان ۸ برابر بیشتر از مردان در خطر جرم‌های رایانه‌ای هستند، آیا باید پذیرفت که آن‌ها قربانیان اولِ فضاهای سایبری و مجازی‌اند؟
یک جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی معتقد است نمی‌توان گفت زنان ۸ برابر بیشتر از مردان در خطر جرائم رایانه‌ای قرار دارند. او می‌گوید بر اساس کدام آمارگیریِ دقیق اجتماعی چنین نتیجه‌ای اعلام شده‌است؟
آرمان شهرکی اظهار کرد: ما درخصوص آسیب‌ها روش‌های گردآوری داده و پژوهش خوبی نداریم. جدا از این نیز به اعتقاد من نقش زنان و مردان در ارتکاب جرایم رایانه‌ای یکسان است.
وی تصریح کرد: بسیاری از صفحات مستهجن در فیس‌بوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی بازتاب یک وضعیت اجتماعی خاص در جهان بیرونی است. گفتمانی که باید آن را بحران جنسی نام دهیم.
این پژوهشگر با اشاره به نقس یکسان زنان و مردان در ساخت بحران جنسی ادامه داد: در برساخته‌شدن گفتمان بحران جنسی زنان و مردان به یک اندازه سهیم هستند.
شهرکی با تحلیلی جامعه‌شناختی اظهار کرد: هم مجرم و هم قربانی در جرایم رایانه‌ای در تعاملی اجتماعی میان زن و مرد ساخته و بازتولید می‌شود.
وی با ذکر مثالی در ادامه توضیح داد: برای مثال شما فرض کنید یک مرد مقاله‌اش را به یکی از سایت‌های نویسنده مقاله علمی بسپارد و پول این کار را نیز پرداخت کند. حالا او بعد از مدت‌زمانی اگر متوجه شود که سرش کلاه رفته آیا می‌توان مدعی شد که تمام افراد در آن سایت کلاهبرداری مرد هستند؟
این پژوهشگر با اشاره به ویژگی‌هایی که جهان امروز دارد گفت: در جهان کنونی مرزهای زنانگی و مردانگی مغشوش شده و به‌راحتی نمی‌توان گفت که فلان جرم رایانه‌ای یا غیر رایانه‌ای از سوی مردان بر زنان تحمیل می‌شود.
شهرکی معتقد است این مسئله در ایران به فرهنگ پایین تکنولوژی مربوط نمی‌شود بلکه از ویژگی‌های جهان پست‌مدرن است. بنابراین ما به یه تغییر و تحول اجتناب‌ناپذیر روبرو هستیم.
وی همچنین درباره نحوه دخالت و کاهش جرایم رایانه‌ای اظهار کرد: دولت باید در جریان امور قرار بگیرد اما مداخله در کاهش جرم اینترنتی باید به صورت کنشگر-محور باشد. یعنی همه افراد با آگاهی عمل کنند.
آرمان شهرکی در انتها گفت: مثلا مدرسه و والدین به فرزندان آموزش دهند و استفاده‌های دیگر از اینترنت صورت پذیرد؛ مانند بازاریابی، کسب‌وکار قانونی، رد و بدل کردن کتاب و غیره. حتی دوست‌یابی نیز با آگاهی افراد می‌تواند در این محیط انجام شود البته با تسامح بیشتر.

انتهای پیام/.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول