باید پیش‌تر از این به پیام‌رسان‌های داخلی توجه می‌شد

  • سیدعلیرضا محمدزاده، استاد دانشگاه و کارشناس فضای مجازی:

ضرورت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی در حوزه‌های مختلف احساس می‌شود اما در توجه به این ضرورت بسیار دیر اقدام شده است.

باید خیلی پیش‌تر از این به پیام‌رسان‌های داخلی توجه می‌شد و این پیام‌رسان‌ها به شکل فنی و دقیق آماده به‌کار بودند و به عنوان رقیب پیام‌رسان‌های خارجی مانند تلگرام وارد عرصه می‌شدند که انحصار را از یک پیام‌رسان خارجی بگیرند تا به این شدت وابسته به یک پیام‌رسان خارجی نشویم.

مدت‌ زمان زیادی است که مردم از یک پیام‌رسان خارجی استفاده می‌کنند و رضایت نسبی نیز از این پیام‌رسان وجود دارد و به همین دلیل مهاجرت ناگهانی از این پیام‌رسان برای عده‌ای سخت است.

بحث‌هایی که در مورد امنیت پیام‌رسان‌های داخلی مطرح شد باعث سلب اعتماد شد و مردم متأسفانه به جای اینکه به واقعیت‌ها توجه کنند به مسائلی که به صورت غیرفنی بیان شد توجه کردند در حالی که این عدم امنیت صحت نداشت و حتی مقام معظم رهبری نیز سرکشی به اطلاعات مردم را حرام دانستند.

می‌توان گفت شرکت‌های داخلی در ابتدای راه هستند و شاید باورشان نمی‌شد که بتوانند در مدت زمان کوتاهی به حجم زیادی از مردم سرویس ارائه دهند.

زیرساخت و بسترهای لازم برای پیام‌رسان‌های داخلی فراهم شده و برای حضور پررنگ مردم در این فضا باید شروع حرکت از مسؤولین باشد تا دلگرمی برای مردم ایجاد و به اطمینان خاطر برسند.

با توجه به حمایت‌هایی که اخیراً از پیام‌رسان‌های داخلی صورت گرفته مشکلی در تأمین زیرساخت‌ها وجود ندارد و اگر تاکنون این پیام‌رسان‌ها قوی نبوده به دلیل زیاد نبودن اعضا و کاربران بوده اما اکنون این زیرساخت‌ها فراهم و شاهد افزایش رضایتمندی هستیم.

سواد فضای مجازی به صورت عام در جامعه فرهنگ‌سازی نشده اما نمی‌توانیم بگوییم صددرصد افراد این سواد را ندارند اما نیاز به کار بیشتر در سطح جامعه وجود دارد و کارشناسان باید سواد لازم، طریقه مصرف صحیح و همچنین آسیب‌ها را بیشتر گوشزد کنند تا مردم بتوانند استفاده درستی را از این فضا داشته باشند.

استفاده ناصحیح از ابزارهای مجازی اولین آسیب را به جسم می‌زند که متأسفانه این آسیب در حال شیوع است.

زمان مصرف، سن و نوع مصرف و مدیریت زمان و مکان بسیار مهم است تا افراد در حوزه اعتیاد قرار نگیرند و در این راستا بیان باید و نبایدها در فضای مجازی از وظایف کارشناسان و رسانه‌ها است.

باید جلب اعتماد مردم را داشته باشیم و برای جایگزینی نیز مزایای پیام‌رسان‌های داخلی اطلاع‌رسانی و همچنین بیشتر شود تا افراد کیفیت پیام‌رسان داخلی را درک کنند.

/فارس/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.