دیده شدن از دلایل بدن‌نمایی در فضای مجازی است

احسان کاظمی، روانشناس :

  • انسان‌ها دوست دارند دیده شوند و این دیده یا شنیده شدن یکی از نیازهای اساسی انسان است و عامل برانگیزاننده‌ای است که فرد بتواند احساس ارزشمندی کند.
  • به طور ضمنی این افراد علاقمند به نجات خود از تنهایی هستند، با این کار احساس می‌کنند چیزی برای ارائه به دیگران دارند و هر انسانی می‌تواند یک ویژگی یا توانمندی یا دارایی خود را به نمایش بگذارد و مسئله از اینجا شروع می‌شود که فرد بدن خود را که شخصی‌ترین مسائل انسانی است به شیوه‌ای بیمارگونه و آسیب زننده و خلاف عرف جامعه بخواهد نشان دهد و دیگران از منظور و هدف این فرد آگاهی کامل نداشته باشند.
  • ممکن است در فضای مجازی ببینید افرادی برای یک مهمانی یا تولد عکس یادگاری گرفتند اما شیوه نمایش چهره و بدن آنها نشان می‌دهد منظور دیگری پشت این عکس بوده و در اینجا با موضوع بدن‌نمایی روبه‌رو می‌شویم.
  • این امر معمولا در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد، اساسا بدن برای زنان و دختران یک سرمایه بسیار مهم و حیاتی و در واقع یک نوع سرمایه اجتماعی، روانی و زیبایی قلمداد می‌شود و همه مشکلات و صدماتی که به بدن مربوط باشد آنها را بهم می‌ریزد و تصویر بدنی که آنها از خود دارند تعیین کننده اعتماد به نفس، ارزشمندی و قدرت‌شان در تعاملات اجتماعی است.
  • بدن نمایی صرفا در فضای مجازی نیست، این امر در فضای واقعی جامعه هم با انتخاب لباس، سبک آرایش و شیوه زبان بدن هم قابل مشاهده است و اگر دید بازتری نسبت به این موضوع پیدا کنیم، می‌بینیم که هر چقدر زمینه نشان دادن خود واقعی در یک جامعه بیشتر باشد فرد کمتر به نشان دادن خود ایده‌ال می‌پردازد یعنی اگر خود واقعی افراد پذیرفته شود دیگر به دنبال ساختن خود ایده‌ال یا آرمانی نمی‌روند.
  • اگر ارزش یک زن در جامعه فراتر از زیبایی باشد دیگر تمرکز تنها بر نمایشگری و زیبایی جسم نخواهد بود، این موضوع مهم است که آیا می‌توان برای خود زنان تبیین کرد که شما تنها در جسم خلاصه نیستید؟ آیا می‌شود برای آنها تبیین کرد غیر از خرید برای جسم می‌توان به ابعاد دیگری هم پرداخت؟ درصد بسیاری از زنان و دختران جامعه این موضوعات را در نظر ندارند بدین معنا که یا محدودیت دارند یا تربیت این چنینی نشدند.
  • گاهی اوقات اهداف خاصی پشت این خودنمایی‌هاست، این افراد مقاصد خاصی از این حرکات دارند چرا که هرچه قدر فالوور بیشتری داشته باشند امکان دیده شدن بیشتر، مشهورتر شدن، داشتن ارتباطات بیشتر، درآمد اقتصادی یا زمینه پیدا کردن شغل و بسیاری موضوعات دیگر برای آنها ایجاد یا تسهیل می‌شود و در مسئله ابعاد جسمانی و زیبایی بسیاری از زنان و دختران رقابت‌طلبی می‌کنند و به این موضوعات حساسیت دارند در حالی که مردان در به دست آوردن فرصت‌های شغلی و مالی اهل رقابت هستند.
  • زنان اعتقاد دارند که عقل مردان در چشمان آنهاست و هرچه زیباتر باشند امکان جذابیت بیشتری دارند در صورتی که از این امر غافل هستند که مردان به ابعاد دیگر وجودی یک زن هم توجه بسیاری دارند.
  • هر کسی حسنش را به مزایده بگذارد صد اتفاق بد برایش می‌افتد و مشکل ما افزایش ویترین، پز و نمایشگری در همه موضوعات زندگی است که نمایشگری بدن هم یکی از آنهاست.
  • متاسفانه رسانه‌های ما زن محور هستند اما در گام اول برای برچیده شدن این مسائل باید زنان دست از این موضوعات بردارند و در تعاملات اجتماعی و به دست آوردن فرصت‌های مختلف اولویت‌شان در جسم‌شان نباشد و بعد از این امر تاثیر رسانه‌ها، شیوه تربیت فرزند و تربیت خانوادگی افراد بسیار مهم است چرا که باید یاد بگیریم جسم ابزار نمایشگری و معرفی خود یا ابزار به دست آوردن فرصت‌های اجتماعی نیست و تا زمانی که توانمندی‌های دیگر افراد کشف و محترم واقع نشود کنار گذاشتن چنین امور واهی امکانپذیر نخواهد بود.

/ایمنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول