از مارپیچ سکوت تا ترندهای فیک
حجتالاسلام جواد جلوانی،فعال حوزه رسانه در گفتوگو با فارس:
- مکدونالد تنها یک همبرگر فروشی نیست، بلکه یک تشکیلات واحد در سراسر قارههای کره زمین است و اگر کار تشکیلاتی نبود، هرگز این محبوبیت و گستردگی را نداشت.
- ۸۰ درصد ترندهای مربوط به آشوبهای عراق در امارات و عربستان سعودی ایجاد شد و با یک کار تشکیلاتی قوی توانستند این بحران را در عراق ایجاد کنند و منافقین هم توانستند تأثیر بالایی در آشوبهای ایران داشته باشند.
- وقتی موضوعی در فضای مجازی به دفعات تکرار میشود، قشر خاکستری آن موضوع را به عنوان یک حقیقت در نظر میگیرند و مثلاً در انتخابات ریاست جمهوری یک کاندیدا اعلام میکند که بر اساس نظرسنجیها بیشترین رأی را دارد و همین سبب میشود تا بسیاری از مردم به آن شخص رأی دهند، چرا که میترسند کاندیدایشان رأی نیاورد و به ناچار به «مارپیچ سکوت» و شرمندگی در برابر سایر افراد جامعه فرو روند.
- وقتی تغییر «رژیم» در ایران برای یک سال به هشتگ مهم فضای مجازی تبدیل میشود به این معنا نیست که همه مردم خواستار تغییر رژیم هستند، اما بسیاری از مردم وقتی موج رسانهای را میبینند، لااقل سکوت میکنند و جرأت ابراز نظر خود را ندارند و نمیدانند که تنها ۵۰۰ تا هزار نفر با ایجاد اکانت های تقلبی متعدد و به اسم افراد مختلف از قشرهای مختلف این موج هشتگ را ایجاد کردهاند که بسیاری از آنها ممکن است اصلاً در خارج از کشور هم باشند، این موضوع درباره حجاب هم اتفاق افتاد و به دروغ طوری در فضای مجازی تبلیغ کردند که گویی همه مردم ایران خواهان بیحجابی در جامعه هستند.