ترمز تجمل‌گرایی در شبکه‌های اجتماعی را بکشید

چشم و هم چشمی از گذشته به عنوان یکی از عادت‌های ناپسند شمرده شده و به جز عده ای محدود در میان عموم افراد دیده نمی شد و یا اگر وجود داشت بزرگان سعی در نهی جوانان از تبعیت از سبک زندگی دیگران و چشم و هم چشمی در زندگی خود داشتند.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود شبکه های اجتماعی پر طرفدار نشیر اینستاگرام نه تنها چشم و هم چشمی افزایش یافته بلکه میل به تجمل گرایی و نمایش داشته های لوکس زندگی از جمله دلایل حضور افراد در این گونه شبکه های اجتماعی شده است.

با وجود مشکلات اقتصادی و کم شدن قدرت خرید خانواده ها، ایجاد احساسات کاذب میل به خرید به ویژه در شبکه های اجتماعی را در میان جوانان به ویژه بانوان افزایش داده و ناتوانی از خرید موجب برخی سرخوردگی ها از عقب ماندن از اطرافیان می شود.

با این وجود کارشناسان اجتماعی و روانشناسان همواره بر این نکته تاکید دارند که در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام افراد، همواره سعی بر این دارند تا جنبه های مثبت و زیبای زندگی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و هیچ کسی از شلختگی و ناتوانی های خود پستی را با شما به اشتراک نمی گذارد.

خانم ۲۳ ساله ای در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به تجمل گرایی برخی از اینستاگرامرها در این شبکه اجتماعی، می گوید: من به عنوان یک مخاطب وقتی وارد اینستاگرام خود می شوم با انبوهی از پیج های رنگارنگ که حاکی از یک زندگی مرفه و شاد هستند مواجه می شوم.

«صحرا.م» می افزاید: گاهی به عنوان یک جوان تمایل دارم تا من هم از داشته های زندگی پر زرق و برق آنها بهره ای برده و از اقلامی که خریداری کرده اند و پز آن را در صفحه شخصی خود می دهند تهیه کنم که با جیب خالی نمی شود همچون سلبریتی ها شد.

این خانم جوان، می گوید: تجملاتی که در زندگی همسالان خود در شبکه های اجتماعی میبینم ناخودآگاه مرا وارد عرصه رقابت و چشم و همچشمی کرده و فراموش می کنم که توان مالی خانواده من در حد این افراد نیست.

وی، در تکمیل سخنان خود می گوید: اکثر افراد اکانتهای اینستاگرامی دادند و روزی نیست که عکسهای خفن خود با عناوین مختلفی همچون «یک شام عالی با یک همسر بی نظیر» و از این دست پستها را در اینستاگرام دوست و فامیل و آشناهایمان نبینیم! و نمی دانم آیا این نمایش خوشبختی ها در زندگی واقعی هم لمس می شود؟

یک متخصص روانپزشکی، در این این باره در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به ویژگی های روانی افرادی که بیش از حد معقول از فضای مجاز استفاده می کنند، اظهار می کند: کسانی که در فضای مجازی هستند مقداری توهم محبویت و روابط مجازی پیدا می کنند یعنی شخص روابط مجازی که با افراد دارد را با روابط واقعی یکی می بیند و یک توهمی از محبوبیت در آن ایجاد می شود.

نسرین حیدرنژاد، می گوید: ولی مطالعات نشان داده این مساله اصلا واقعیت ندارد که افرادی که فالورهای بیشتری دارند یا لایک های بیشتری می گیرند لزوما محبوبیت خاصی در دنیای واقعی داشته باشند.

این متخصص روانپزشکی، با اشاره به خوشبختی های مجازی افراد در شبکه های اجتماعی، ابراز می کند: امروز متاسفانه زندگی هایمان به گونه ای شده که توهم خوشبختی برای دیگران دارد و این درحالیست که فرد از درون واقعا خوشبخت نیست.

وی، می افزاید: گاهی همزمان با افزایش آمار پیج های مجازی آمار طلاق زوج ها هم بالا می رود و به ناگاه خوشبختی های مجازی به طلاق های حقیقی ختم می شود که کاش علاج واقعه قبل از وقوع کنیم، از امروز تصمیم بگیریم به جای اینکه برای مردم زندگی کنیم کمی برای خود وخانواده ی خودمان زندگی کنیم.

همین دو ماه قبل یکی از صفحه های اینستاگرامرهای معروف خبر فوت مرد جوانی را منتشر کرد که در ظاهر زوج بسیار خوشبختی بودند و در پی یک حادثه برق گرفتگی مرد جوان خانواده فوت کرد؛ این در حالی است که فالوورهای این زوج پس از فوت مرد جوان از ۲۰۰ هزار نفر در سه روز به تعداد چشمگیر بیش از ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافت.

افرادی که حتی در مرگ عزیزان خود هم دست از لایو اینستاگرامی بر نداشته و مراسم ختم مرد جوان را به صورت کاملا زنده در اختیار فالوورهای خود قرار دادند تاعده ای بدانند زندگی خوشبخت آن ها دچار چشم زخم شده و حسرت هایی که با مرگ مرد جوان در دلشان ماند.

امید است تکنولوژی بیش از آن که مایه دلزدگی و ایجاد یاس و ناامیدی در میان خانواده ها باشد موجبات رشد و تعالی خانواده ها به ویژه جوانان را پدید آورد.

/اروم نیوز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول