چه کسانی تحت تاثیر اینفلوئنسرها هستند؟

ابوالفضل داودی کارشناس حوزه مد و لباس و رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد یزد:

  • بلاگرها یا همان اینفلوئنسرها در جامعه تأثیرگذار و به نوعی رهبران فکری یک جامعه به حساب می‌آیند که البته در مواردی دارای ارزش و گاه فاقد ارزش اجتماعی هستند. اینفلوئنسرها همانند هنرپیشه‌ها و ورزشکاران که تنها به دلیل مشهور بودن محبوب شده‌اند گاه تأثیرگذاری ارزشی بر مردم جامعه ندارند.
  • در چنین شرایطی، غالباً افراد ضعیف از منظر خودپنداره، برای ابراز وجود و ایجاد هویت مطلوب، از افراد مشهور و اینفلوئنسرها پیروی و تقلید می‌کنند. در چنین وضعیتی، گفته می‌شود افراد از اینفلوئنسرهای زرد تقلید می‌کنند. بعضاً می‌بینیم که مردم از اینفلوئنسرها تبعیت دارند. ماهیت مُد بر رفتار جوانان، به‌خصوص جوانانی که کاستی‌های روحی و روانی دارند، تأثیر بیشتر و آشکارتری دارد. در این خصوص، رسانه‌ای وجود ندارد که به طور مستقیم مخاطب خود را هدف قرار داده و بر آنان تأثیر گذارد. تاکنون، اقداماتی انجام شده است اما در شبکه‌ها مشاهده شده که برخی از اینفلوئنسرها با رفتار و کردار خود باعث شکست و یا توقف کامل چنین برنامه‌هایی شده‌اند.
  • باید بگویم که مدگرایی با توده متفاوت است اما در برهه‌هایی دیده‌ایم که توده مردم را جوانانی تشکیل داده‌اند که دچار بحران فرهنگی بودند و توده و مد در این میان اختلاط پیدا می‌کنند.
  • باید برای رفع مشکلات و آسیب‌ها و گسست‌های موجود از پیشینه اسلامی و ایرانی در مُد بهره ببریم و آن را با سلیقه جوانان سازگار کنیم. همچنین باید به فکر عرضه مناسب مُد مطلوب در بازار هدف بوده و با برنامه‌ریزی استراتژیک مخاطب هدف را با شیوه ارتباطی مناسب جذب کنیم. البته باید برنامه‌ریزی منسجم در زمینه اینفلوئنسرهای ارزش مدار داشته باشیم تا رفتار جوانان همراه با آگاهی‌بخشی رسانه‌ای باشد.

/خبرگزاری مهر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول