نقش فضای مجازی در انتخابات امسال افزایش یافت
احسان شهیر استاد مدیریت راهبردی فضای مجازی
- در انتخابات امسال، میزان استفاده مخاطبان و کاربران از اخبار و اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نسبت به سالهای گذشته افزایش یافت و فضای مجازی، مکمل فضای حقیقی و فیزیکی بود.
- شاخص رسمی و آماری در این زمینه وجود ندارد اما با رصد وضع محیطی میتوان دریافت که میزان استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در تبلیغات، اطلاعرسانی و معرفی نامزدهای انتخاباتی افزایش یافته است.
- در گذشته به فضای مجازی بیشتر بهعنوان بستر و امکانی برای تحقق برنامهها نگاه میشد، اما امروز فضای مجازی درواقع مکمل فضای حقیقی است و بسیاری از آنچه که در فضای مجازی امکان تحقق ندارد در این فضا کامل میشود و با هم میتوانند آرمانی را رقم بزنند.
- امسال بداخلاقیهای فضای حقیقی عرصه انتخابات در فضای مجازی توسعه یافت، امکان بداخلاقیهایی مانند تخریب شخصیت و جنگ رسانهای که در فضای فیزیکی چندان امکانپذیر نیست در فضای مجازی بیشتر فراهم است که در انتخابات مجلس امسال در برخی موارد شاهد استفاده از آن بودیم.
- نقش فضای فیزیکی و حقیقی در انتخابات آینده رو به کاهش است، فضای مجازی بهدلیل کم هزینهبودن، قابلیت چند رسانهای مانند تصویر، فیلم و صوت و امکانات همهجانبه و ۲۴ ساعته بودن، در آینده نقش بیشتری ایفا میکند.
- فضای مجازی به حاکمیت نیز برای هماهنگی و پیشبرد برخی برنامهها مانند احراز هویت و تایید کد ملی کمک کرد، این فضا در آینده نیز کمک بیشتری به حاکمیت برای برگزاری انتخابات خواهد کرد.
- فضای مجازی بر روی ارتقای سرمایه اجتماعی در سطح خُرد، کلان و میانی نیز نقش زیادی ایفا میکند که تحقق آن منوط به استفاده درست از این فضا است.
- در برخی موارد، تعدادی از مسوولان بهدلیل شناخت ناکافی از فضای مجازی، رفتارهایی انجام میدهند که سرمایه اجتماعی تحت تاثیر قرار میگیرد و به آن ضربه وارد میشود که نیاز است برای رفع آن، آگاهیسازی و آموزش لازم انجام شود.
/ایرنا/