نقش فضای مجازی در شکل‌دهی هویت ایرانی و اسلامی

در این برهه که فضای مجازی بر تمام شئون اجتماعی مردم تأثیر گذاشته و صاحب نظران سخن از شهروند حقیقی و شهروند مجازی به میان آورده‌اند، سوال این است کدام یک بر دیگری تأثیر بیشتری دارد، شهروند حقیقی بر شهروند مجازی، یا بلعکس.

هر چند چنین سوالی می‌تواند مسئله یک پژوهش علمی باشد و پاسخ آن در این مجال کوتاه نگنجد، اما از باب اهمیت آن چند نکته قابل طرح است:

۱_ در نظر سنجی که ایسپا انجام داده بود قریب به ۳۳ درصد پاسخ داده بودند که اولین جایی که انتظار دارند بازگشایی شود، اماکن مذهبی است و ۲۹ درصد آنها یکی از اولویت‌هایشان بازگشایی مساجد و نمازهای جماعت است، اما همین نظرسنجی اگر در فضای مجازی صورت گیرد با توجه به جو حاکم بر این محیط چه نتایجی حاصل خواهد شد.

۲_ در خبرها آمده بود که دیجی کالا بعد از شیوع کرونا درآمدش چندین برابر شده، این یعنی مردم اقبال بیشتری به خرید اینترنتی پیدا کردند.

۳_ یک نظر بر این است که وقتی چند سایت پرمخاطب خرید و فروش مانند «دیوار» بیشتر از وزارت «صمت» در قیمت گذاری کالاها اثر گذارند، یعنی فضای مجازی حتی مدل حکمرانی را هم تغییر داده است.

۴_ اکثریت مردم مراودات، خبرگیری، تاثیرپذیری و تأثیرگذاری و … خود را در شبکه‌های پرمخاطب اجتماعی صورت می‌دهند که مدیریت و سرورهای اغلب آنها در خارج است، این یعنی دشمنان ما همه داده‌هایی که برای اثرگذاری در جنگ روانی و ادراکی لازم دارند، در اختیارشان است.

حال با این اوصاف دولت و نخبگان و مردم برای شکل دهی هویت ایرانی اسلامی شهروند مجازی چه وظایف و رسالتی دارند و در عمل چه کرده‌اند، در این موضوع هم باید بیشتر نوشت هم بیشتر فکر کرد و هم عمل…

قاسم حبیب زاده فعال سیاسی

/مهر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول