رقابت اپلیکیشن دیوار با دیجیکالا / دیوار فروشگاهها چیست؟
مجازیست- سوال این است که آیا دیوار که یکهتاز بازار فروش آنلاین کالاهای دستدوم است با رونمایی از پلتفرم «دیوار فروشگاهها» پا به بازی دیجیکالا گذاشته یا با توجه به فروش لوازم دستدوم در این سایت؛ دیوار عملا به آمازون واقعی ایران که همیشه شعار دیجیکالا بوده؛ بدل شده است. پلتفرمی که در چنته آن همهچیز یافت میشود: هم نو و هم کهنه!
هرچند در عرصه ارسال کالا برای مخاطب این دیجی کالاست که شباهت بیشتری به آمازون دارد. به نظر میرسد که دیوار بازی تازهای راه انداخته که خودش یکهتاز آن است. مدیران دیوار در اینباره چه گفتند؟ دیوار فروشگاهها چیست؟
کمتر از دو هفته از شروع فعالیت «دیوار فروشگاهها» میگذرد؛ بخش جدیدی در سایت دیوار که به مغازهها و فروشگاههای جدید اجازه میدهد تا کالاهای نو خود را در معرض دید کاربران قرار داده و به فروش برسانند. این بخش جدید در سایت دیوار کار خود را از تهران و با سه دستهبندی لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی و لوازم شخصی و لباس شروع کرده وآنگونه که مدیران دیوار میگویند به زودی بخشهای بیشتری از نیازهای مشتریان را هم پوشش میدهد.
در «دیوار فروشگاهها» هر مغازه یک پنل کاربری دارد که در صفحه ویژه آن فروشگاه، محصولات خود را آگهی کرده است. به گفته مدیرعامل دیوار تاکنون سه هزار فروشگاه روی این پلتفرم ثبتنام کردهاند، رقمی که اشکان آرمندهی آن را با تعداد مغازههای خیابان ولیعصر از تجریش تا راهآهن مقایسه کرده. تمثیلی برای یک استقبال خوب!
اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار:
- ما از اواسط اسفندماه با شیوع بیماری کرونا به این فکر کردیم … با این سرویس از یک سو فروشگاههای آفلاین میتوانند شعبه آنلاین خود را راهاندازی کنند تا بخشی از زیان کسبوکارهای آنها پوشش داده شود و سوی دیگر به واسطه آن مردم میتوانند در شرایطی که رفتوآمدها محدود شده است، پاساژگردی آنلاین را تجربه کنند.
- قرار نیست دیوار کمیسیونی از هیچ یک از طرفین دریافت کند بلکه با بیش از ۳۵ میلیون کاربر صرفا میزبانی برای خریدوفروش کالای نو و دست دوم است که میتواند تسهیلات و امکانات بیشتری را برای آنها ارائه دهد. این سرویس دو مزیت مهم هم برای خریداران دارد که بر اساس آن کاربران میتوانند چندین فروشگاه را با یکدیگر مقایسه و قیمت آن را بررسی کنند و از سوی دیگر خریدار و فروشنده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا تصمیم و انتخاب درستتری بگیرند.
- برای کمک به فروشگاهها ثبتنام پنلهای فروشگاهی فعلا رایگان است. بعد از ثبتنام و دریافت پنل کاربری، هر فروشگاه میتواند تا۲۰ آگهی رایگان بارگذاری کند. در ادامه پس از پولیشدن این پنل، هزینه نهایی آگهی گذاشتن در آن هم ارزانتر از آگهی کردن خارج از حالت فروشگاهی خواهد بود.
- براساس تحقیقات ۹۳ درصد از بازار خردهفروشی آفلاین است و ۷درصد باقی مانده هم عمدتا در شبکههای اجتماعی مشغول هستند. در نتیجه این بازار را میتوان به سمت هر چه بیشتر آنلاین شدن پیش برد. تعداد بالای گوشی هوشمند و اینترنت پرسرعت در کشور نشان میدهد که ظرفیت ما برای آنلاین شدن بازار بالا است و آنقدر فضای کار وجود دارد که بازیگران مختلفی در آن بازی کنند. همچنین باید اضافه کنم که فروشگاهها نباید لزوما به صورت انحصاری فقط با دیوار کار کنند بلکه میتوانند در شبکههای اجتماعی مختلف یا سایتهای دیگر هم فعال باشند.
- بخشی از این مسئولیت برعهده ماست و بخشی دیگر را سازمانها و نهادهای قانونگذار برعهده دارند.
- ما مسئولیتمان را در زمینه فرهنگسازی انجام دادهایم. خیلی وقتها درحالی امنیت فضای مجازی را از دیوار میخواهند که دیوار فقط جزئی از فضای مجازی است. نهادهای قانونگذار باید این تغییر را بپذیرند که شیوه زندگی مردم رو به تغییر است. آنها به بازارهای آنلاین رو آوردهاند و این فضا نیاز به الزاماتی قانونی دارد.»
- به نظر میرسد با ورود اکالا، بازلیا و حالا دیوار به حوزه خردهفروشی آنلاین این بازار بیش از هر زمان دیگری رقابتی شده است و این شاید خبری خوش برای مصرفکنندگان ایرانی باشد که بتوانند از نتیجه این رقابت، قیمت و سرویسدهی بهتری را تجربه کنند.
آنطور که از نشست خبری دیوار و معرفی سرویس جدید این پلتفرم اینترنتی به گوش رسیده، دیوار فعلا وارد حوزه توزیع کالاهای فروخته شده یعنی کاری که دیجیکالا انجام میدهد نخواهد شد و ارسال کالا برعهده خود فروشندگان خواهد بود. اما به نظر میرسد با گسترش این سرویس و ورود آن به دیگر شهرها آنگونه که در این نشست خبری مطرح شد، کاربران شاهد تغییرات دیگری در این سرویس باشند و شاید دور از ذهن نباشد اگر روزی پیکهای دیوار را هم در خیابانها ببینیم. مهمتر اینکه این سرویس برنامه خاصی برای جذب کسبوکارهایی دارد که در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند. کسبوکارهای خرد و متوسطی که برای بیشتر آنها زیرساخت فروش نهایتا یک صفحه اینستاگرامی است.
/هفت صبح/