بررسی مصوبه معماری جدید شبکه ملی اطلاعات با بودجه ۱۵۰۰ملیارد تومانی

مجازیست-نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی به دبیری ابوالحسن فیروزآبادی و با حضور حجت الاسلام حسن روحانی با بررسی مباحث طرح توسعه معماری جدید شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۹ برگزار شد:

ابولحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی:

  • طراحی معماری جدید شبکه ملی اطلاعات بر مبنای تجارب، تحولات فضای مجازی جهانی و همچنین اختلافات بر سر تعاریف شبکه ملی اطلاعات بود.
  • در جدیدترین سند طراحی شده در شبکه ملی اطلاعات تمامی ۲۱ جزء شبکه به طور کامل مشخص شده است.
  • درواقع در شبکه ملی اطلاعات بیش از ۳۰ خدمت برای خدمت‌رسانی کاربران تعبیه شده و ۵۳ اقدام از جمله وظایف شبکه ملی اطلاعات برنامه‌ریزی شده در اجرای این شبکه است. همچنین در راستای خدمات کاربردی و محتوایی که بایستی صورت بگیرد تا شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای موفق باشد، مجموعا ۵۱ گام طراحی شده است.
  • تعابیر و تعاریف بسیاری درباره شبکه ملی اطلاعات کشور وجود دارد، برخی از دوستان نگاه‌ حداکثری و برخی دیگر نیز نگاهی حداقلی به شبکه ملی اطلاعات دارند و در هر باری که فضای سایبر و مجازی کشور با مشکلی روبرو می‌شود، ریشه حل آن را شبکه ملی اطلاعات می‌دانند. این در صورتی است که شبکه ملی اطلاعات یعنی ایجاد فرصتی برای تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور و قرار نیست که همه مشکلات فضای مجازی را برطرف کند.
  • فضای مجازی زیست بومی برای زندگی بشر امروز است. اما اینکه تا چه اندازه زیست بوم بشر در فضای مجازی صورت بگیرد بستگی به توسعه زیرساخت‌هایی از قبیل شبکه ملی اطلاعات دارد. درواقع تمهیداتی که سال گذشته در زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات تعبیه شد، امسال همزمان با شیوع ویروس کرونا توانست کمک شایانی به ما کند، و ما توانستیم با وجود ترافیک بالایی که در مسئله اینترنت کشور داشتیم، پاسخگو مردم باشیم.
  •  یکی از دستاوردهای شبکه ملی اطلاعات در ایام کرونا، شبکه آموزشی «شاد» برای دانش‌آموزان بود و ما در بحث آموزش بیش از ۹ میلیون کاربر فعال در پلتفروم آموزشی «شاد» داشتیم  اما یکی دیگر از وظایف شبکه ملی اطلاعات بحث سرگرمی مردم در قرنطینه خانگی بود که آن هم به واسطه سینمای خانگی و … برای مردم عزیز کشورمان فراهم شد.
  • طبق بیانات رهبر انقلاب و تاکیدات رئیس جمهور برای برنامه‌های امسال نیز بودجه مناسبی تعبیه شده که قرار است طبق اولویت در اختیار نهادهای ذی‌ربط بگذارند.
  • برخی از پروژه‌ها از جمله مراکز دیتاسنترها و پروژه VDSL روی به پایان است و بخشی از برآورد مالی ما مردمی و در اختیار شرکت‌هاست و بخشی دیگر نیز مربوط به دستگاه‌های خصوصی و دولتی می‌شود، به این معنا که در قسمت تسهیلات مالی حدود ۵۰۰ میلیون تومان از سمت دولت در اختیار مردم و شرکت‌ها قرار می‌گیرد و برای اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات نیز ۵۰۰ میلیون تومان دیگر از سمت دولت سرمایه گذاری شده است، درواقع برآورد ما با سرمایه گذاری که بخش خصوصی و دولتی که قرار است انجام بدهند، من برآوردم بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول