اینطور نمیشود حکمرانی کرد
مجازیست–عباس آسوشه، معاون سابق فناوری مرکز ملی فضای مجازی، در نشست «کرونا، مجازی شدن کشورها و چالش حکمرانی و الزامات مجازی سازی جمهوری اسلامی»:
- تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است و باید بتوانیم از تکنولوژی به بهترین وجه استفاده را بکنیم.
- برای حکمرانی فضای مجازی باید به مصوبات شورای عالی فضای مجازی جامعه عمل بپوشانیم. مثلا مصوبه سامان دادن به پیام رسان های داخلی و خارجی که در سال ۹۶ به تصویب رسید، به درستی عمل نشد و اینطور نمیشود حکمرانی کرد.
- ما تا به امروز به آن مصوبه عمل نکرده ایم و با این توجیه که تعادل را می خواهیم رعایت کنیم هم به پیام رسان های خارجی اجازه فعالیت دادیم و هم به داخلی و گفتیم همه هر کاری میخواهند بکنند و مردمان را هم بدون هیچ ملاحظه ای در اختیارشان قرار داده ایم.
سناریوهای ایران در مواجهه با فضای مجازی
- اگرچه بسیاری از متخصصان مواجهه را به طور کلی به دو دسته منفعلانه و فعال تقسیم میکنند، لکن سناریوی کلی کشور به منظور مواجهه صحیح با فضای مجازی و در اختیار گرفتن حکمرانی فضای مجازی را با توجه به منویات مقام معظم رهبری میتوان در یک جمله خلاصه کرد، و آن «تغییر رویکرد جمهوری اسلامی ایران از مواجهه انفعالی به مواجهه فعال» است.
- عبارت مواجهه فعال، بر سه نوع تقسیمبندی می شود: نوع یک، مواجهه فعال در بسترهای وارداتی است. این نوع از مواجهه، به منظور واکنش فعال «درون» یا «در ازاء» بسترهای وارداتی از جمله اینترنت، مرورگرها، جستجوگرها، پیامرسانها، بازیهای رایانهای و… است. بسیاری از اقدامات پیشنهادی از جمله پالایش محتوا، ممیزی فناوری، خدمات، سکوها و محتوای خارجی (احداث گمرک فضای مجازی)، تولید و نشر انواع محتوای سالم و مفید، التزام شرکتها و سکوها به رعایت قوانین جمهوری اسلامی، تدوین پیوست فرهنگی برای فناوریهای نوین قبل از ورود فناوری، مبارزه با جرائم، طبقهبندی سنی و جنسیتی و موضوعی محتوا و خدمات، شبکه ملی اطلاعات، جلوگیری از خروج اطلاعات، رعایت اصول پدافند غیرعامل و … در راستای این نوع از مواجهه است.
- نوع دوم، مواجهه فعال تقلیدی یا همان بومیسازی است. نوع دوم از مواجهه فعال، بومیسازی سختافزارها، نرمافزارها، خدمات و محتوای فضای مجازی است. چنانکه تاکنون چنین مواجههای در قبال برخی از خدمات مهم صورت پذیرفته است. خدماتی از قبیل راهاندازی کلوب و فیسنما در مقابل فیسبوک، آپارات در مقابل یوتیوب، اسنپ در مقابل اوبر، پیامرسانهای داخلی در مقابل تلگرام و واتساپ، تولید بازیهای داخلی مشابه نمونه خارجی آن و…، همه و همه از مواجهه فعال نوع دوم به حساب میآیند.
به مواجهه فعال و مبتکرانه در فضای مجازی کمتر توجه شده است
- نوع سه، مواجهه فعال و مبتکرانه است. اگرچه توجه به نوع اول و دوم مواجهه فعال در شرایط امروز ضروری و غیرقابل انکار است، اما برفرض ورود و حضور جدی در فضای مجازی بر اساس این دو نوع از مواجهه، باز حظی از انفعال در مواجهه کشور وجود دارد که آن انفعال در پذیرش ایدئولوژی مستور در فناوریهای وارداتی است.
- پر واضح است که رویدادهای فناورانه به ویژه در حوزه فضای مجازی برآمده از ایدئولوژی است که آن را ایجاد و هدایت کرده است. پرداختن به بنیانهای نظری فناوری اطلاعات و ارتباطات یا جهانبینی حاکم بر آن، از آن جهت که با سبک زندگی کاربران ارتباط مستقیم دارد، همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است.
- به جرأت میتوان گفت ایدئولوژیهای غالب مدرن در ذیل دموکراسی اومانیستی ظاهر شده و وجه یا شأنی از آن را محقق کرده و میکنند. ایدئولوژی اسلامی الگویی از انسانشناسی دینی را ارائه میدهد که تفاوت بنیادی با اومانیسم غربی دارد.
- در نوع سوم از مواجهه فعال در فضای مجازی که قطعه کمتر توجه شده پازل مواجهه جمهوری اسلامی بوده است، آنچه که به عنوان اصل، محور و هدف مورد توجه مدیران و فعالان قرار میگیرد، بنیانهای فکری و تمدنی اسلامی است. بر این اساس علاوه بر بهرهگیری از فناوریهای موجود و سرلوحه قراردادن خلاقیت و ابتکار، فضای مجازی جدیدی متناسب با اصول اسلامی به جهان عرضه میشود.
- الزامات مواجهه فعال جمهوری اسلامی ایران در عصر فضای مجازی، بایستههایی است که تحقق اهداف و شکلگیری حکمرانی فضای مجازی در گرو رعایت آن است. هر چه این الزامات بیشتر و دقیقتر مورد توجه قرار گیرد، دستیابی به اهداف مذکور سریعتر و در گسترهای وسیعتر محقق خواهد شد.
شکل گیری حکمرانی فضای مجازی با نوآوری
- اولین اصل و الزام، نوآوری است. نوآوری، خلاقیت و ابتکار از جمله لازمههایی است که مواجهه فعال هرگز بدون آن محقق نخواهد شد. هرچند خودکفایی در اغلب لایههای فضای مجازی حاصل شود، لکن تا زمانی که ایده آن، مبتنی بر فلسفه و سبک زندگی غربی است، حظی از انفعال را با خود همراه دارد. لکن در سناریوی حکمرانی فضای مجازی کشور نوآوری و خلاقیت در تولید فناوریها و محصولات فضای مجازی مبتنی بر تفکر و سبک زندگی اسلامیایرانی، برخورداری از مواجهه فعال را تضمین خواهد کرد.
- دومین اصل، خوداتکایی و درونزایی است. با توجه به اصل استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان که در اصول حکمرانی فضای مجازی از آن سخن به میان آمد، لازمه چنین رویکردی، خوداتکایی در تمامی زیرساختهای حیاتی، سختافزارها و نرمافزارهای پایه و سکوهای عمومی مورد نیاز کشور است.
- سومین محور، فرامرزی بودن و برونگرایی است. اگرچه در ذاتی بودن یا نبودن ویژگی بیمرزی در فضای مجازی اختلاف نظر وجود دارد، لکن آنچه که مورد اتفاق همگان است، تغییر مفهوم مرز و پیدایش مرزهای جدید در فضای مجازی است که لازم میدارد در مواجهه کشور رویکرد فرامرزی یا به تعبیر دیگر برونگرایی اتخاذ شود.
- ایجاد عمق استراتژیک منطقهای، بینالمللی و کشورهای همسو و همچنین ترسیم و گسترش مرزهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، فناوری، امنیتی و… در فضای مجازی از جمله اقدامات مهم در رویکرد فرامرزی است.
- الزام ضرورت نگاه فرصتمحور است. با توجه به پیدایش فناوریهای پیشرفته، تغییرات روزآمد فضای مجازی و پیامدهای ناشی از انفعال کشور در پذیرش و استفاده از آن، نگاه تهدید محور به مقوله فضای مجازی را نگاه غالب ساخته است. این در حالی است که استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی در جهت تسهیل خدمترسانی، عدالت، همافزایی، شفافیت، توسعه اقتصادی و اجتماعی و… بسیار راهگشا و ضروری است. همچنین این فضا با توجه به ویژگیهای مهمی از جمله شبکهای، تعاملی و فرامرزی بودن، بهترین ابزار در جهت نشر تفکر و سبک زندگی اسلامی در جهان است.
- در نتیجه در سناریوی مواجهه جمهوری اسلامی ایران با فضای مجازی به دلیل رعایت اصول و الزامات دیگر از جمله اسلامیت، استقلال و خوداتکایی (که تهدیدات را به حداقل خواهد رساند) نگاه فرصتمحور غالب و حاکم بر رویهها خواهد بود.
ضرورت ایجاد و توسعه سکوهای خدمات پایه و عمومی
- افزایش مشارکت فعالانه مردمی پنجمین ضرورت و الزام جمهوری اسلامی در مجازی شدن است و دولت با توجه به روزآمدی تغییرات فضای مجازی و کثرت حوزههای تحولی، بیشک نخواهد توانست به تنهایی مدیریت این فضا را عهدهدار شود، بلکه لازم است با تمرکز بر تنظیمگری و تقویض بخشی از اختیارات اجرایی به بخش خصوصی، نهادهای مردمی و نخبگان، این حجم از نیازهای فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… در بستر فضای مجازی و فعالیت در لایهها، ابعاد و حوزههای مختلف این فضای را صحیح و سریع پاسخ دهد. همچنین دولت میتواند با افزایش حس مسئولیت و بسترسازی مشارکت عموم مردم در حکمرانی فضای مجازی در جهت رشد و تعالی کشور گامهای مؤثری بردارد.
- پیادهسازی بر بستر شبکه ملی اطلاعات ششمین الزام مجازی شدن جمهوری اسلامی است. بدیهی است به منظور حفظ و توسعه استقلال در حکمرانی فضای مجازی، لازم است شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیستبوم پیادهسازی تمامی برنامههای تحولی در فضای مجازی مورد لحاظ قرار گیرد و تمامی اقدامات توسعهای در این حوزه، متناسب با توسعه شبکه ملی اطلاعات (مطابق با الزامات مصوب شورای عالی فضای مجازی) صورت پذیرد.
- الزام و اصل مهم آخر را ضرورت ایجاد و توسعه سکوهای خدمات پایه و عمومی است که در حال حاضر سکوهای جهانی در حوزههای مختلف و مورد نیاز کاربران، خدمترسانی کرده و بخش مهمی از بازار ایران را به خود اختصاص داده و یا به زودی خواهد داد. لذا ایجاد و توسعه سکوهای مورد نیاز در حوزههای استراتژیک کشور (پیامرسان، آموزش، بهداشت، اقتصاد، کشاورزی و…) با تأکید بر ظرفیت بخش خصوصی به منظور خروج از وابستگی به فضای مجازی تحت حاکمیت امریکا، از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی ایران در سناریوی مواجهه با فضای مجازی خواهد بود.
/مهر/