اهمیت تولید محتوا بر بستر شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های اینترنتی

مجازیست-سید ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات:

  • سهم ما از شبکه جهانی اینترنت در دهه ۷۰ محدود به استفاده از محتوای تولید شده باقی دنیا و علی‌الخصوص غربی‌ها بود، البته که همانند باقی ارتباطات جهانی و تجاری و دانشی ما دسترسی به این حجم داده که غالب آن هم در مسیر درست استفاده از دانش و تجربیات بشری بود وضعیتی یکسان داشت.
* رشد فزاینده و کم‌نظیر زیرساخت‌های ارتباطی کشور
  • هم‌زمان با رونق نهضت تولید علم در کشور، تولید و عرضه محتوای فاخر فارسی به دوست‌داران و طرفداران ایرانی و همچنین فارسی زبانان غیر ایرانی نیز آغاز شد و به موازات حجم گسترده تولید محتوا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد زیرساخت داخلی برای میزبانی و عرضه محتوا در قالب شبکه ملی اطلاعات را در دستور کار قرار داد و با رشد چشمگیر لایه خدمات و محتوا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، شاهد رشد فزاینده و کم‌نظیر زیرساخت‌های ارتباطی کشور بودیم.
* افزایش ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند
  • توقعات کاربران برای دریافت خدمات اینترنت با کیفیت، ثبات و سرویس از یک‌سو با افزایش ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند و از سوی دیگر با حمایت‌های همه جانبه از صاحبان خدمات آنلاین و محتواها، بالاتر رفت و این چرخه ارتقاء و پیشرفت یافت و تا امروز ادامه دارد.
* امروزه شبکه ملی اطلاعات یک درخت تنومند است
  • امروزه شبکه ملی اطلاعات که ریشه در زیرساخت‌های قوی و با امنیت بالا دارد و تنه و شاخه‌های آن در لایه‌های خدمات و محتوا هر روز پربارتر می‌شوند و سایه‌ آن بر سر کاربران بیشتری برقرار می‌ شود، یک درخت تنومند است. هر روز بواسطه توسعه نیازهای محتوایی و خدماتی توسعه خدمات رایانش ابری و سرویس‌های توزیع داده و مراکز داده به امری جدی‌تر بدل شده که آخرین اقدام در این زمینه افتتاح و سرآغازهای اخیر است.
*  توسعه تلویزیون‌های اینترنتی در قالب VOD و IPTV 
  • مراکز اصلی توزیع و عرضه محتوای دیجیتال در سال‌های اخیر، توسعه تلویزیون‌های اینترنتی چه در قالب VOD و چه در قالب IPTV مورد توجه تمام ذی‌نفعان این عرصه بوده است به طوری که چه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص توسعه زیرساخت‌ها، چه سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد در زمینه رگولاتوری محتوا  سامانه‌های قانونی عرضه و چه تولیدکنندگان محتوا به عنوان موتور محرک این عرصه هستند این در حالی است که در سال‌های اخیر خدمات محتوای دیجیتال متاسفانه در قالب سرویس‌های ارزش افزوده مسیر بسیار خطایی را طی کرده اند، اما امروز با توسعه پلتفرم‌های ویدیویی در مسیر جدیدی قرار دارند چرا که خانواده‌ها در بستر شبکه ملی اطلاعات می‌توانند با اطمینان خاطر و با ترافیک ارزان‌تر و از محتوای فاخر لذت ببرند و امکان حراست از حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان محتوا نیز در این بستر به خوبی فراهم شده است.
*  فاصله بسیاری با استانداردهای تعداد کاربران تلویزیون‌های اینترنتی در جهان داریم
  • ما هنوز فاصله بسیاری با استانداردهای تعداد کاربران تلویزیون‌های اینترنتی در جهان و حتی کشورهای منطقه داریم، بعنوان یکی از زیرشاخه‌های اقتصاد دیجیتال، اقتصاد محتوا، مسیر بسیار روشنی را در پیش روی خود می‌بیند. کمپین «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» گامی بلند در این زمینه است که می‌تواند ضمن رونق اقتصاد این حوزه، شتابی جدی در رونق تولید محتوا ایجاد کند.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول