نقش غیر قابل انکار شبکه‌های اجتماعی در رونق بازار مصرف چین

مجازیست-در حالیکه تقاضای چینی ها برای مصرف آفلاین به دلیل تاثیرات منفی ناشی از شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی و متعاقب آن اجرای فاصله گذاری های اجتماعی، به شدت کاهش پیدا کرده است اما با این حال، شرکت های خرده فروش و تولید کنندگان چینی، به برنامه های تبلیغاتی و فروش کالاهای خود از طریق پخش «لایو» (برنامه های زنده) در شبکه های اجتماعی سرعت بخشیده اند؛ در این بین، بسیاری از چهره ها و افراد تاثیرگذار شبکه های اجتماعی و مقامات دولتی و حتی کشاورزان عادی در چین، به منظور پیشبرد عرصه تبلیغ و فروش کالاهای خود و یا دیگران، در برنامه های پخش زنده شبکه های اجتماعی حضور پیدا کرده اند.

در توضیح عکس فوق، در تاریخ ۱۶ آوریل سال جاری میلادی، «چو گوانگ چوان» مجری معروف تلویزیون ملی چین «سی سی تی وی» به همراه «لی جیا چی» یکی از چهره های معروف و تاثیرگذار شبکه های اجتماعی، با حضور در لایو شبکه اجتماعی، ۱۶ نوع محصول کشاورزی استان «هو بی» از جمله نودل خشک گرم، سوپ رشته نیلوفر آبی و چای را تبلیغ کردند که در طول این پخش زنده ۲ ساعته بود که این کالاها به ارزش ۵٫۷ میلیون دلار به فروش رسید.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بازرگانی چین، به منظور تبلیغ کالاهای مربوط به تجارت الکترونیکی، بیش از ۱۰ میلیون برنامه زنده در شبکه های اجتماعی پخش شده است؛ ۴۰۰ هزار مجری در این برنامه ها حضور پیدا کرده اند و بیش از ۵۰ میلیارد نفر مخاطب این برنامه ها بوده اند؛ در طول این پخش های زنده در شبکه های اجتماعی نیز بیش از ۲۰ میلیون کالا به فروش رسیده است.

علاوه براین، این برنامه های زنده در شبکه های اجتماعی با تنوع بیشتری پخش می شوند و انواع کالاها و خدمات بیشتر از جمله تورهای گردشگری و کلاس های آنلاین نیز از همین شیوه، تبلیغ می شوند و به فروش می رسند.

به دنبال محبوبیت برنامه های لایو برای تبلیغ کالاها در شبکه های اجتماعی، واسطه گری جهت اجرای این نوع برنامه ها نیز به عنوان یک شغل کاملا جدی ظاهر شده است و همه اینها، با تکیه بر تکنولوژی مخابراتی نسل ۵ و ترویج استفاده از اپلیکیشن های تلفن های هوشمند پیش می رود.

حجم عظیمی از عرضه محصولات و خدمات جدید در پخش های زنده شبکه های اجتماعی به راه افتاده است که نشان دهنده محبوبیت این برنامه ها و تجلی ارتقاء میزان مصرف شهروندان چینی و گسترش مداوم بازار تقاضای داخلی این کشور است.

در حالیکه برخی از تحلیلگران خارجی معتقدند که با توجه به انقباض اقتصاد جهان که ناشی از اپیدمی کرونا و ظهور حمایت گرایی تجاری در سطح جهان است، چنین رویکردی از سوی چین به منزله به کارگیری تدابیری کوتاه مدت در عرصه اقتصادی است، اما اقتصاددانان بر این باورند که ایده چرخه داخلی اقتصاد چین، نیازهای این کشور برای تغییر الگوی اقتصادی فعلی اش را تامین خواهد کرد و ایده ای به منظور تحریک و گسترش تقاضای موثر در داخل چین و وارد کردن اقتصاد چین به مسیر رشدی با کیفیت به شمار می رود.

/رادیو بین المللی چین/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول