تیک‌تاک، تیک‌تاک می‌ماند

مجازیستتیک‌تاک اجازه می‌دهد که طرفداران تهیه‌کنندگان ویدیو‌ها به آنها «هدیه‌های دیجیتال» بدهند که تا ۶۰ دلار ارزش دارد. فقط برای آن کسانی که ممکن است بی‌خبر باشند، باید بگوییم که تیک‌تاک در جهان بیش از یک‌میلیارد کاربر دارد و تنها اپلیکیشنی است که به این سرعت همه‌گیر شده است.

درست مثل یوتیوب، بعضی از کاربران تیک‌تاک میلیون‌ها فالوور دارند. این اپلیکیشن اکنون به ۷۵ زبان در دسترس است. باید ۱۳‌سال داشته باشید تا بتوانید از تیک‌تاک استفاده کنید، اما تعداد زیادی از کاربران این اپلیکیشن در جهان ازجمله ایران زیر ١٣‌سال دارند. تیک‌تاک می‌گوید اگر کسی درباره سن خود دروغ گفته باشد، حساب کاربری او در این اپلیکیشن مسدود می‌شود. تیک‌تاک اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی است که سریع‌ترین رشد را داشته است، هرچند این شرکت آمار کاربران خود را آشکارنمی‌کند، اما به نظر می‌رسد که باید بیش از یک‌میلیارد بار در فروشگاه‌های اینترنتی اپلیکیشن‌ها دانلود شده باشد.
تیک‌تاک تنها در چین بیش از ۱۵۰‌میلیون کاربر فعال در روز دارد. هندوستان پس از چین با بیش از ۱۱۹.۳‌میلیون کاربر صدرنشین استفاده از این سامانه در میان دیگر کشور‌هاست. این اپلیکیشن که ماهانه حدود ۸۰‌میلیون کاربر فعال در آمریکا دارد، در سال‌های اخیر محبوبیت فوق‌العاده‌ای بین افراد زیر ۲۰‌سال پیدا کرده است.

از تیک‌تاک برای اشتراک ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای که اغلب شامل لب‌خوانی آهنگ، نمایش‌های کمدی و ترفندهای تصویری است، استفاده می‌شود. این ویدیوها را همه می‌توانند ببینند، کلیه حساب‌ها علنی هستند، هر چند می‌توان آنها را از برخی لحاظ خصوصی کرد. تیک‌تاک امکان ارسال پیام خصوصی را هم می‌دهد که فقط شامل «دوستان» می‌شود. گفته می‌شود این اپلیکیشن ماهانه حدود ۸۰۰‌میلیون کاربر فعال در جهان دارد و بزرگ‌ترین بازار آن در آمریکا و هند بوده است.
این اپلیکیشن با خرید و تغییر برند اپلیکیشن آمریکایی موزیکال‌ لی در کشورهای غربی شروع به کار کرد. در ‌سال ۲۰۲۰ نگرانی از تهدید امنیت ملی آمریکا و قرارگرفتن اطلاعات مردم آمریکا در دست دولت کمونیست چین باعث شد که دولت آمریکا تهدید به بستن آن در محدوده خاک خود کند. با این ‌حال مذاکراتی از سوی شرکت آمریکایی مایکروسافت با طرف چینی آغاز شد تا بخشی از آن توسط طرف آمریکایی خریداری و بدین نحو از امنیت داده‌های کاربران اطمینان حاصل شود. ضرب‌الاجل مذاکرات پانزدهم سپتامبر ۲۰۲۰ قرار داده شده ‌است. در حال حاضر دانلود این برنامه در پلی‌استور مسدود شده است. توییتر به جمع خریداران بخش آمریکایی تیک‌تاک اضافه شد.
از بیست‌ویکم مهر ۱۳۹۸ دسترسی کاربران ایرانی به این برنامه قطع شده ‌است. مسدودسازی تیک‌تاک رسما در ایران اعلام نشده ‌است، اما این اپلیکیشن برای اکثریت کاربران حتی با فیلترشکن نیز در دسترس نیست و به‌طورکلی از کار افتاده‌ است.

«تیک‌تاک» علیه فرمان ترامپ شکایت می‌کند
دونالد ترامپ اپلیکیشن پرطرفدار «تیک‌تاک» را خطری برای امنیت ملی می‌داند و فرمانی صادر کرده است که مانع فعالیت آن می‌شود. شرکت چینی مالک این نرم‌افزار قصد دارد از طریق قضائی مانع اجرای این فرمان شود. «تیک‌تاک» یک اپلیکیشن ارتباط صوتی و تصویری بسیار پرطرفدار چینی است که از طریق آن تراکنش‌های مالی نیز انجام می‌شود.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به تازگی فرمانی صادر کرده است که می‌تواند منجر به خاتمه فعالیت تیک‌تاک دست‌کم در آمریکا شود. شرکت چینی «بایت دنس» مالک پلتفرم تیک‌تاک قصد دارد از طریق حقوقی مانع این کار شود و شکایتی علیه فرمان ترامپ تنظیم کرده است که مطابق گزارش‌ها امروز سوم شهریور (بیست‌وچهارم آگوست) تقدیم دادگاه می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آلمان، این شرکت چینی می‌گوید از یک‌سال پیش مشغول مذاکره با دولت آمریکا بوده است تا به راه‌حلی برای ادامه کار تیک‌تاک دست یابد. مطابق فرمان دولت آمریکا اگر بایت دنس امتیاز پلتفرم تیک‌تاک را تا میانه ماه سپتامبر به یک شرکت آمریکایی واگذار نکند، فعالیت آن در ایالات متحده ممنوع خواهد شد.
این شرکت همچنین فراخوانده شده است تا در مهلتی مشخص تمام داده‌های شهروندان آمریکایی را پاک کند. ترامپ هفته گذشته برای انجام این کار برای شرکت چینی ۹۰ روز مهلت تعیین کرد.
شرکت بایت دنس موظف شده است که تا پایان این مهلت تمام دارایی‌ها و تأسیسات خود در آمریکا را که برای فعالیت تیک‌تاک از آنها استفاده می‌شود، واگذار کند. دولت آمریکا پلتفرم تیک‌تاک را تهدیدی برای امنیت ملی ارزیابی می‌کند و معتقد است که داده‌ها و اطلاعات شهروندان آمریکایی می‌تواند از طریق آن در اختیار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی چینی قرار گیرد.
شرکت بایت دنس این اتهام را رد و تأکید می‌کند که دولت چین به این داده‌ها دسترسی ندارد و تاکنون تلاش و درخواستی نیز برای دسترسی به آنها نکرده است.

احتمال واگذاری تیک‌تاک به یک شرکت آمریکایی
واگذاری پلتفرم تیک‌تاک به یک شرکت آمریکایی عملی‌ترین راه‌حل برون‌رفت از این مخمصه ارزیابی می‌شود. بنابر گزارش‌ها، شرکت مایکروسافت از مدت‌ها پیش برای این کار و در اختیار گرفتن تیک‌تاک در ایالات متحده و چند کشور دیگر مشغول مذاکره با شرکت چینی است.
گفته می‌شود که برای واگذاری تیک‌تاک گفت‌وگوهایی با توییتر نیز انجام شده، اما تاکنون هیچ یک از مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است. شرکت بایت دنس اعلام کرده که شکایت علیه فرمان دولت آمریکا به‌زودی به جریان می‌افتد، اما درباره جزئیات آن اطلاعات بیشتری منتشر نکرده است.

پلتفرم تیک‌تاک در سراسر جهان صدها ‌میلیون کاربر دارد. این شرکت می‌گوید فقط در آمریکا حدود ۱۰۰‌میلیون نفر از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار به‌خصوص برای شهروندان چینی‌تبار آمریکا اهمیت زیادی دارد و مهم‌ترین وسیله ارتباطی آنها به شمار می‌رود.

/شهروند/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول