عدم توان رقابت پیام‌رسان‌های داخلی با فضای مجازی خارجی

مجازیست-اردشیر مطهری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

  • اعتقاد من این است که الان معیشت مردم اولویت دارد. اولویت مردم فضای مجازی نیست. بسیاری از مجموعه‌ها اقتصادی از فضای مجازی کسب درآمد می‌کنند. شرایط کشور ما به گونه‌ای است که باید فقط برای معیشت تلاش کنیم.
  • معتقدم که اگر چیزی را بدون برنامه‌ریزی محدود کنیم، به نتیجه نخواهیم رسید. ما باید به مردم بگوییم که برنامه جایگزین ما چیست. دوستانی که طرح سامان‌دهی را ارائه کردند باید در مورد آینده فضای مجازی در ایران تصمیم بگیرند؛ طرح سامان دهی باید برای مردم شفاف سازی و با جزئیات آن آشنا شوند. گاهی بعضی‌ها شایعاتی در مورد این طرح‌ها درست می‌کنند، مثلا می‌گویند قرار است همه شبکه‌های مجازی فیلتر شود. می‌دانم که نگاه همکارانم، سامان‌دهی است نه فیلترینگ. ساماندهی یعنی رساندن پیام‌رسان‌های داخلی به مرزی که توان رقابت با خارجی‌ها را داشته باشند. پیام رسان‌های داخلی باید آنقدر جذاب باشد که مردم را به استفاده از آن ترغیب کند.
  • طراحان چنین طراح‌هایی باید شفاف با مردم حرف بزنند. بسیاری اوقات ما یک چیز را مطرح می‌کنیم اما پشت پرده ماجرا را شفاف نمی‌کنیم و در همان فضای مجازی از یک جمله نماینده، بهره‌برداری سوء می‌شود. دشمن ما سوء استفاده می‌کند. ما باید به مردم بگوییم که نیت ما چیست. در این صورت بسیاری شهروندان آگاه می‌شوند و در اظهار نظر موارد بیشتری را مد نظر قرار می‌دهند.
  • همکاران در مجلس می‌خواهند چارچوب‌هایی برای فضای مجازی و فرهنگی ما طراحی کنند. مثلا یکی از اهداف آنها کنترل مرزهای ورودی دیجیتالی است. مرزهای مجازی ما رها شده است. به عنوان مثال از اکانت‌های تلگرامی بی‌نهایت سوء استفاده می‌شود. ما باید در همین ابتدای کار با مردم در مورد این چیزها حرف بزنیم. در این صورت ممکن است مردم خودمان بدل به مدافعان این طرح‌ها می‌شوند.
  • فضای مجازی چیزی نیست که بخواهیم در مورد آن اظهارنظر قطعی داشته باشیم. این موضوعات باید در هیئت رئیسه اعلام وصول شود، باید با صاحبان پیام‌رسان‌های داخلی جلسه برگزار شود و کار کارشناسی صورت بگیرد. بعضی همکاران ما فقط می خواهند فضای مجازی ما تابع چارچوب‌هایی باشد. در کشورهایی مثل آمریکا و فرانسه که بی‌بندوباری توام با آزادی دارند نیز نسبت به فضای مجازی حساس هستند. حرف من این است چارچوب گذاشتن برای فضای مجازی نیازمند پژوهش‌های جدی است.
  • باید نحوه حمایت فضاهای مجازی داخلی را مشخص کنیم، پیام‌رسان‌های داخلی ما توان رقابت با فضاهای مجازی خارجی را ندارند. مثلا پهنای باند شبکه‌های اجتماعی خارجی قوی‌تر است و حمایت‌های زیرساختی بهتری دارند. در این شرایط، قدرت رقابت از پیام‌رسان‌های داخلی کم می‌شود. ما دانش فنی و جوانان قوی داریم اما دست کم در این زمینه نیازمند حمایت مالی قوی، زیرساختی نیاز داریم. به نظرم در این حمایت‌ها ضعیف هستیم.

/افق تهران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول