گوشی‌های موبایل صاایران دوباره وارد بازار تلفن همراه کشور می‌شوند

مجازیست-محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم معرفی دستاوردهای بومی سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات:

  • اولین پارت گوشی های تولیدی صاایران به ایرانسل برای واگذاری اقساطی به متقاضیان تحوبل داده شد.
  • یکی از نیازهای امروز مردم، تجهیزات دسترسی و مودم است و چهار شرکت داخلی مودم و سه شرکت داخلی گوشی تلفن همراه تولید می کنند.
  • بعد از درخواست از وزارت دفاع برای ورود به حوزه تولیدات داخلی، صاایران اولین پارت گوشی های تولیدی اش را برای عرضه به ایرانسل داده شده است، ضمن قدردانی از امیر حاتمی، امیر شهرام و مدیرعامل ایرانسل برای تولید و عرضه این گوشی ها، مقرر شده است از خط اعتباری ۵۰۰ میلیاردی به اپراتورها وام بدهیم تا این گوشی ها را به صورت اقساطی به مردم برسانند.
  • کارهایی که انجام می شود، زمانی شیرین خواهد بود که سرانجام آن به دست مردم برسد. باید موجودی بازار را در شرایط فعلی چه به لحاظ مودم چه گوشی و چه تبلت حفظ کنید. اگر برای تولید به قطعات نیاز دارید، در گمرگ و در تامین منابع ارزی برای واردات قطعات مشکل دارید، بیایید مشکل شما را حل کنیم. مساله وفور در بازار و تامین تجهیزات امروز برای ما تکلیف مهمی است که در شرایط اقتصادی امروز باید به سمت آن برویم.
رفع مشکل شبکه همراه اول در تهران و البرز
  • چون قبلا در مورد کیفیت بد شبکه همراه اول در تهران و البرز گلایه کرده بودم، اکنون که مشکل برطرف شده باید از مدیران و مجموعه کارشناسی همراه اول تشکر کنم.
  • اشکال وارد شده، موضوع تحمیلی بود که به آنها وارد شده بود و و شب گذشته مشکل شبکه برطرف شده و به کیفیت قبل بازگشته است.
  • وقتی صحبت از تولید داخل می شود، ذهنیت این است که همه چیز در داخل تولید شود، خیر، اینطور نیست. در صنایع قطعات نیمه هادی ما استفاده کننده از تولیدات دیگر کشورها هستیم اما در زمینه های دیگر دانش برای تولید در داخل کشور داریم.
  • قیمت تولید به تیراژ بستگی دارد، نمونه های خارجی قیمت تک محصول ندارند. آنها به دلیل تولید انبوه قیمت کمتری از محصول تولیدی ما دارند اما در نمونه خارجی هزینه گمرک، هزینه ارز و .. را داریم.
  • در مسئولیت اجرایی ام در شرکت ارتباطات زیرساخت، وقتی می گفتم از تولید داخل استفاده کنیم، همکاران می گفتند آیا تضمین می دهی که شرکت داخلی ۱۵ سال بعد حضور داشته باشد و هنوز به ما سرویس دهد. نمونه می آوردند که از شرکت داخلی تجهیز خریدند، شرکت به بازار اولیه محصول را فروخته، رها کرده و رفته است.
  • وقتی این موضوع را کالبد شکافی می کنیم، دلیل آن این است که کشش بازار داخلی ما یک حدی دارد و هزینه های نگهداشت بالاست و یک محصول همیشه کشش بازار ندارد. شرکتی که سودش را از بازار گرفت و اشباع شد، محصول را تعطیل می کند. راهکار این موضوع همگرایی و ادغام شرکت های مختلف تولیدکنده است.
  • اگر بخواهیم دغدغه های مصرف کننده داخلی را برطرف کنیم باید به بلوغ در بازار برسیم، مساله اصلی تداوم فعالیت شرکت ها است که دغدغه اصلی است و راهکار اولیه آن اتصال این شرکت ها باهم است. به روز نگه داشتن تحقیق و توسعه در شرکت های تولیدکننده مهم است و عمدتا وقتی محصولی در داخل تولید می شود، از ظرفیت حمایتی استفاده و واردات آن ممنوع می شود.
  • تولیدکننده وقتی می بیند یک مجموعه ای با فشار دولت از آن خرید می کند، می گوید مگر بیکارم پول برای تحقیق و توسعه دوباره بدهم. راهکار این مساله، رفتن به سطح بازار بین المللی است. تولید داخل ما نباید به بازار داخل بسنده کند. تا زمانی که اینگونه فکر کنیم نمی توانیم پیشرفت کنیم.
  • زمانی که در بازارهای بین المللی حضور پیدا کنیم، ملزم به رقابت خواهیم بود. بازار بین المللی هم فراهم است اگر حاضر باشیم در کلاس بین المللی خدمات را ارایه کنیم. تداوم تحقیق و توسعه و به روزرسانی حیات تولید داخل ما را تضمین می کند.
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروشچالش  دیگر شرکت های تولیدی داخلی است و زمانی که از شرکت های خارجی خرید کنیم، در ارایه خدمات پس از فروش می گویند همواره حق با مشتری است اما وقتی از شرکت داخلی خرید می کنیم، خدمات پس از فروش چندان مطلوبی وجود ندارد و راهکار آن ارتقای فرهنگ سازمانی شرکت ها و ارتقای فرهنگ خدمات پس از فروش است که نیاز به توجه ویژه دارد.
  • این موضوع در ارایه کنندکان خدمات اپراتوری هم وجود دارد. وقتی خدمات ارتباطی دچار مشکل شود و به ۲۰۲۰ مخابرات یا به شماره اپراتورهای تلفن همراه زنگ بزنید، می بینید چه کیفیتی خدمات پس از فروش دارد که مردم به شوخی می گویند وقتی به اپراتور زنگ می زنیم، می گوید مودمت را خاموش و روشن کند.
  • برنامه ما برای رشد تولید داخل پیگیری پیوست فناوری با همکاری سندیکای تولید تجهیزات مخابراتی بود که نیازها و توانمندی های ۱۵ سال آینده استخراج و اولویت ها مشخص شد که براساس آن تولید صورت گیرد.
  • امروز ۷۰ درصد تجهیزات شبکه ارتباطات ثابت، تولید داخل است و در زمینه کافوها، مودم های دسترسی، OSS، BSS و … توان تولید داخل وجود دارد و ما در سال های پیش رو بایستی جهش بزرگی در شبکه ثابت داشته باشیم و توان تولیدی ما و مصرف بازار به هم رسیده باشد.
زیرآب همدیگر را نزنید
  • شرکت های تولیدکننده تجهیزات مخابراتی اگر می خواهند از هم بازار را بگیریند، همدیگر را خراب نکنند. به اپراتور می گوییم از تجهیزات داخل استفاده کنید، سه شرکت برای عرصه محسولات شان می روند و سند می برند که محصولات فلان شرکت از چیپست فلان شرکت خارجی استفاده می کند یا اگر فلان آپشن را روی تجهیزات آن بگذاری، شبکه ات فلج می شود و اپراتور هم می گوید نمی خواهم.
  • شرکت های تولیدکننده تجهیزات داخلی باید رقابت منفی را کنار بگذارید. این رقابت مثبت و سازنده نیست و باید کنار گذاشته شود. اگر نکات منفی از هم دارید، در سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و در کنار هم طرح کنید.
  • برخی آنچنان در عرصه رقابت و فروش تجهیزات زیرآب همدیگر را می زنند که هیچ دشمنی برای دشمن خود این کار را نمی کند.
  • هدف اقتصادی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که باید ۱۰ درصد سهم تولید ناخالص داخلی را به اقتصاد دیجیتال اختصاص دهیم. تولیدکنندگان داخلی هم یک ستون اقتصاد داخلی هستند. با تحریم هایی که اعمال شد، برخی شرکت های خارجی بازار را ترک کردند اما مشکلی ایجاد نشد چون از قبل تدبیر شده بود.
  • می بینیم که هر روز جنگ تکنولوژی وجود دارد و درباره سوءاستفاده هایی که از این مسیر می شود، کشورهای مختلف به صورت علنی صحبت می کنند.
  • آنها از هم خبر دارند که چه بلایی سر هم می آورند. وقتی ترامپ می گوید چین با ۵G از ما جاسوسی می کند، خودش هم همین کار را می کند. برهمین اساس هم موضوع امنیت اطلاعات هم در سند شبکه ملی اطلاعات آمده و در برخی جاها خیلی هم سخت گیری شده است.

/ایستنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول