خلاء قانونی در حوزه فضای مجازی وجود دارد

مجازیستبرنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع اپلیکیشن‌های ضد فرهنگی در قلب فضای مجازی و با حضور سید علیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه و مهندس رضا تقی پور نماینده مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

رضا تقی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی:

  • طرح ساماندهی شبکه‌های اجتماعی در مجلس اعلام وصول شده است، عنوان کامل این طرح، «صیانت از کاربران و ساماندهی فضای مجازی» نام دارد و با توجه به اینکه امروز به شدت نیاز داریم از حریم شخصی و حقوق کاربران در فضای مجازی حمایت کنیم، این طرح مورد حمایت نمایندگان قرار گرفته است. این طرح در حال حاضر به کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و صنایع و معادن ارسال شده است و ظرف دو هفته باید گزارش خود را ارائه کنند.
  • باید رها شدگی، بی بندوباری و ولنگاری که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، کنترل و مدیریت شود. فضای مجازی، عرصه تاخت و تاز پلتفرم‌های خارجی است و هر کاری که بخواهند با اطلاعات شهروندان انجام می‌دهند و حتما این شرایط باید تغییر کند.
  • در حوزه فضای مجازی دچار خلاء قانونی هستیم، فناوری برای تامین نیاز جامعه و افراد خلق شده است تا بتوانیم مشکلات جامعه را رفع کنیم و بنابراین فناوری به صورت ذاتی نمی‌تواند یک محصول ضد فرهنگی باشد.

در ادامه برنامه سید علیرضا آل داوود، پژوهشگر فضای مجازی:

  • رهبر معظم انقلاب اسلامی فضای مجازی را معادل با انقلاب اسلامی دانسته‌اند و این نشان از اهمیت این فضا به عنوان بستری برای حضور گسترده مردم است.
  • نباید به فضای مجازی و تکنولوژی نه از زاویه هراس و نه از زاویه شیفتگی نگاه کرد، فناوری به ذات بد نیست و همانند کسی که از یک ماشین استفاده مناسب و یا بد می‌کند می‌تواند کارکردهای مختلف داشته باشد. آنچه در رانندگی اهمیت دارد، مهارت رانندگی است و در حوزه رسانه، سواد رسانه‌ای به همین اندازه دارای اهمیت است.
  • پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی را تعاملی و «اینتراکتیو» عنوان کرد و افزود: شبکه‌های اجتماعی با هوشمندی و بر اساس اطلاعات بزرگ عمل می‌کنند و در واقع این داده‌ها، محتواهای نمایش داده به مخاطب را دسته بندی می‌کنند.
  • اتحادیه اروپا حساسیت‌های زیادی در موضوع حریم شخصی و حریم خصوصی داشت و بر همین اساس حق خارج کردن شرکت‌های بزرگ داده شده است و افراد می‌توانند داده‌های خود را بی نام و یا گم نام کنند تا حریم شخصی حفظ شود.

/رادیو گفت‌وگو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول