سرویس گیمینگ ابری فیس بوک راه اندازی شد

مجازیستاین شرکت روز گذشته از سرویس بازی ابری خود برای دسکتاپ و سیستم‌عامل آندروید رونمایی کرد.

البته سرویسی که فیس بوک ارائه می ‌دهد اندکی با سرویس‌ های مشابه فرق دارد . آمازون و گوگل سرویس ‌‌هایی اختصاصی در حوزه‌ی گیمینگ ابری دارند که برای دسترسی به آنها باید پول پرداخت کنید. با‌این‌ حال سرویس فیسبوک برخلاف سرویس آمازون و گوگل به ‌رایگان دردسترس قرار دارد.

به عبارت دیگر فیس بوک سرویس مستقل راه‌ اندازی نکرده و بازی‌های ارائه ‌شده‌ این شرکت به اپلیکیشن فعلی اضافه شده‌ اند. چند نمونه از بازی ‌های مذکور هم ‌اکنون قابلیت اجرا دارند.

جیسون رابین، قائم ‌مقام بخش بازی در فیس بوک:

  • ما بازی‌ های رایگان (Free-to-Play) ارائه می ‌دهیم، بازی ‌هایی که حداقل در آغاز راه تأخیر ندارند. وعده‌ ارائه‌ سرویسی را نمی‌دهیم که بتواند بازی‌ها را با وضوح ۴K  و نرخ ۶۰ فریم ‌برثانیه ارائه دهد تا شما مجبور باشید ماهانه هفت دلار به ما پول بدهید. همچنین، شما را مجبور نمی‌کنیم که سخت‌ افزار جدیدی نظیر کنترلر بخرید.

به گفته رابین، دلیل اصلی تمایل فیسبوک به حوزه‌ی گیمینگ ابری این است که شرکت می‌تواند به ‌لطف این حوزه، بازی‌ هایی ارائه دهد که توانایی ارائه ‌شان را دارد.

فیس بوک بیش از یک دهه پیش با بازی FarmVille وارد صنعت بازی شد و به موفقیت فراوانی دست یافت. فیسبوک چند سال بعد در پلتفرم Instant Games  سراغ HTML5 رفت. هر دو فناوری یاد شده تا حد زیادی باعث می‌شوند بازی نهایی نسبتا کوچک و ساده باشد.

رابین می‌گوید به‌ لطف فضای ابری، فیس بوک می‌تواند بازی‌های پیچیده تری را سریع و یکپارچه ارائه دهد. بازی‌هایی که بر پایه‌ HTML5 ساخته شده‌اند، قرار نیست از دسترس خارج شوند. درواقع، اپلیکیشن فیس بوک ازاین ‌پس قرار است درکنار بازی‌ های یادشده شامل بازی‌ های جدیدی باشد که از طریق سرورهای ابری استریم می‌شوند.

راه‌اندازی سرویس جدید فیس بوک چندان دورازانتظار نبود زیرا این شرکت سال گذشته‌ی میلادی، سرویس گیمینگ PlayGiga را خرید که به شرکتی اسپانیایی تعلق داشت تا به ‌نوعی مسیر را برای روی‌ کار‌آوردنِ سرویس اختصاصی خودش هموار کند.

بازی‌های ابری رایگان فیس بوک از امروز به‌صورت بتا منتشر شده‌اند. اکثر بازی‌ها قبلا برای اندروید منتشر شده‌اند؛ ازجمله Asphalt 9  و Mobile Legends: Adventure.

فیس بوک می ‌گوید بازی‌های ابری در ابتدا برای کاربران ساکن در آمریکا مانند کالیفرنیا و تگزاس و ایالت‌ های بخش شمال ‌شرقی و ایالت‌های میانه‌ ساحل اقیانوس اطلس در دسترس قرار می‌گیرند.

همچنین، بازی‌های یادشده قرار است ازطریق نسخه‌ وب و اپلیکیشن فیسبوک روی اندروید منتشر شوند.

رویکردی که فیس بوک برای حوزه‌ گیمینگ ابری در پیش گرفته تفاوت‌هایی با رویکرد سرویس‌هایی مثل Google Stadia یا Amazon Luna  دارد.

فیس بوک نمی‌خواهد روی فناوری‌های پیشرفته‌ ای مانور دهد که برای سرویس استفاده کرده است و علاقه‌ای به استفاده از بازی ‌های انحصاری بزرگ در پلتفرم ندارد. سرویس جدید بیشتر همچون افزونه‌ای برای اپلیکیشن فیسبوک محسوب می‌ شود.

/عصر آی.سی.تی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول